kirte5,
3,5 viikkoa on lyhyt aika. Anna lääkkeelle vielä mahdollisuus viikon tai kaksi. Itse olen käyttänyt cipralexia, sepramia ja seroxatia. Venlafaxiinia kokeilin, mutta se ei sopinut lainkaan. Nyt minulla on aivan toisenlainen lääkitys.
Kysyit, kuinka tunnistan hypomanian. Ennen en tunnistanutkaan, koska niitä oli hyvin harvoin. Hypomanian iskiessä lopetin usein lääkityksen, koska luulin ihmeparantuneeni masennuksesta. Minua hoidettiin 15 vuotta masennuspotilaana ja lääkittiin masennuslääkkeillä, jotka eivät yksistään sovi bipolaarille. Nykyään tunnistan oireet, kun olen opiskellut sairauttani. Viimeisen vuoden aikana sairauteni on suorastaan villiintynyt.
Oireeni eivät ole vain henkisiä vaan myös fyysisiä. Pystyn toimimaan ilman unta ja ruokaa. Olen fyysisesti vahvempi. Usein alan urheilemaan purkaakseni ylimääräistä energiaa. Työpäivät alkavat venyä, siivoan hulluna (myös keskellä yötä), enkä pysy hetkeäkään paikallaan.
Mielialani on joko todella hyvä olosuhteisiin nähden tai olen niin ärtynyt, että haluan tappaa mieheni, huutaa ja paiskoa tavaroita.
Kaikki on niin upeaa, merkityksellistä ja maailma niin kaunis. Parhaimmillaan mieleni on todella skarppi, ideoita tulee kuin salamoita ukonilmalla ja olen käsittämättömän tehokas. Pahimmillaan ajatukseni juoksevat niin lujaa, etten pysty keskittymään mihinkään ja tekee mieli hakata päätä seinään, jotta se hiljenisi edes hetkeksi. Joskus tuntuu, että olen pyörremyrskyn sisällä ja tulossa hulluksi. Muu maailma ei pysy perässäni.
Puheeni muuttuu nopeaksi ja kiroilen sopimattomissa tilanteissa. En jaksa seurata keskustelua. Puhun päälle, keskeytän, vaihdan puheenaihetta koko ajan ja naureskelen itsekseni.
Harkintakykyni pettää. Olen ostanut tavaroita, joihin minulla ei ole varaa. Olen sotkenut raha-asiani täysin. Liikenteessä olen holtiton, vaikka normaalisti olen hyvin varovainen ja huomioonottava kuski. Pukeudun provosoivasti, flirttailen, haen seuraa ja petän.
Ylipäätään säännöt eivät minua koske. Uskon olevani muita parempi. Itseluottamus on huipussaan. Luovuuden puuskassa saatan kirjoittaa seitsemän tuntia putkeen, kun päätän kirjoittaa romaanin. Aloitan projekteja, jotka kaikki jäävät kesken. Aina en huomaa käytöksessäni mitään poikkeavaa. Hypomaniani päättyy suunnattomaan ahdistukseen kunnes romahdan.
Ohhoh, tulipa lista!
Varmaan jäi jotain mainitsematta, kuten kaikki luurangot kaapissa. Luonteeltani olen todella rauhallinen, harkitsevainen ja vastuuntuntoinen. Hypomaniassa muutun aivan toiseksi ihmiseksi. Olen tehnyt paljon asioita, joita kadun.
Tämä oli oikeastaan hyvä kertaus ja oireiden läpikäyminen silmällä pitäen huomista lääkärin tapaamista. Toki nyt tilanne ei ole edellä kuvailtu, mutta tätä masennusta edelsi neljän kuukauden sekamuotoinen jakso, jonka aikana mielialani heittelivät hypomaniasta masennukseen ja ahdistuksesta ärtyneisyyteen. Tai sitten kaikki yhtäaikaa, kunnes kesäkuussa kaikki romahti.
Tulen huomenna kertomaan kuulumisia lääkärikäynniltä.