Kun kavaltajat tulivat hakemaan Jeesusta hän otti leivän, siunasi sen ja antoi opetuslapsille sanoen: ottakaa ja syökää tästä te kaikki, tämä on minun ruumiini. Ja hän otti maljan, siunasi, antoi opetuslapsille ja sanoi: ottakaa ja juokaa tästä te kaikki, tämä on uusi liitto minun verestäni, niin usein kun te siitä juotte tehkää se minun muistokseni. Tarkoittaako tämä sitä että kun juopottelee viiniä niin se pitäisi aina tehdä jonkun muistoksi? En juo viiniä...
Sitten Jeesus lähti matkaa kohti ristiä, joka hänen piti itse kantaa. Hän lähti vapaaehtoisesti, kuvitelkaa. Hänet kavallettiin ja hän lähti silti vapaaehtoisesti! Tässä on jokaisella opittavaa. Jos sinut haukutaan niin pystyisit silti katsomaan takaisin hyväksyvästi ja rakastavasti. Ja tuohon ajatukseen ei tarvitse liittyä mitään uskoa. Se on silti mainio taito ihmisen osata. Risti oli raskas. Voitteko kuvitella täyspuuta oleva paalu jota joutuu yksin raijaamaan. Ja hänen päähänsä painettiin piikkukruunu. Se on myös sattunut. Ristillä riippuen hänellä oli muitakin ryöväreitä jotka riippuivat risteillä. Ja kuvitelkaa että joudut roikkumaan ristillä ja odottelemaan kuolemaa ja LISÄKSI nämä muut pilkkasivat. He pilkkasivat Jeesusta. Lopulta Jeesukselta itseltäänkin loppui usko ja hän huusi taivaisiin: isä miksi hylkäsit minut. Miksei kuolema jo tule. Miksi täytyy vain kärsiä. Ja hän teki sen kaiken ihmisten tähden.
Mutta yksi näistä opetuslapsista tosiaan oli ollut kavaltaja ja vaikka Jeesus tiesi että hän oli istunut siinä pöydässä niin silti hän oli tarjoillut aterian. Mutta hän oli myös sanonut kavaltajalleen että ennenkun kukko kolmasti laulaa aamulla niin kolmasti sinä kiellät minut. Ja niin kävi ja kun opetuslapsi tajusi tämän niin hän ei kestänyt enää ja riisti hengen itseltään.
Ja koska Jeesus juuri riippui ristillä niin siitä seuraa että risti on meillä symbolina. Vaikka ristiinnaulitseminen oli siihen aikaan normaali rangaistus kaikille ryöväreille ja rikollisille (karmeaa mutta se oli tuohon aikaan).
Kun minä tätä olen tavannut jostain syystä nyt mielessäni jota en ole tehnyt moneen vuoteen niin voin käsittää miksi tämä sanoma voi tuoda lohtua ihmisille.
Tämähän on myös raskasta tekstiä. Tälläistä tekstiä minä olen koko lapsuuteni joutunut kuuntelemaan penkissä istuen. Onneksi siellä paikalla oli myös mummi ja usein luistin mummin viereen, sain piirustuspaperia ja kynän ja piirtelin. Lapsia ei onneksi siis pakotettu kuuntelemaan. Kunhan omiin hiljaa häiritsemättä. Lapsethan olivat jumalan lahja ja siksi olo sallittava että lapsia siellä nimenomaan oli.
Olen miettinyt myös kun äidillä usein alkoi migreeni ennen näitä seuroja eikä hän lähtenyt paikalle. Vähemmästäkin voi tulla migreeni jos joutuu tuollaista tekstiä aina kuulemaan. Siitä voi yliherkälle ihmiselle tulla paha olo. Ei kestä niin jyrkkää saarnaa. Voi äitiparkaa. Hän ei ole kieltänyt uskoaan mutta hänkin on varmasti helpottunut ettei enää tarvitse mennä sinne istumaan. Mutta kaverit siinä meni samalla. Tai on hänellä muutamia jäljellä mutta se on jotenkin vaikeaa äidille. Hän otti myös avioeron mitä ei hyväksytä missään tapauksessa tuossa lahkossa. Lahko on tehnyt paljon hallaa meille ja meidän perheelle. Muillekin, olen netistä löytänyt vertaistukea.
Mutta jostain syystä silti jos en rakasta niin mielelläni tavaan mielessäni raamatun lukuja. Koska niistä löytyy muutamat rivin hyviä aatteita.
Koska usko ja lahko ovat ihan eri asioita. Lahkossa voi olla myös uskoa. Ja voi olla uskoa ilman lahkoakin.
Nyt noin 20 vuotta myöhemmin voin ehkä jotenkuten järkevästi miettiä näitä asioita. Ihan vain pohdiskella.
Mutta kun joutuu kipeine jalkoineen menemään työmatkaa ja kävelemään päivän töissä ja sitten särkevine jalkoineen tulla kotiin. Ja koronan keskellä.
Mutta en haluaisi valittaa. Vai haluanko sittenkin! Monethan eivät pääse töihin edes, firmoja kaatuu,rahat loppuu, talot menee, kurjuus iskee.. No, nyt kirjoitan samalla lailla kun uutisten otsikot. Enhän minä tiedä mikä tilanne on todellisuudessa. Valtio voi auttaa. Ehkä pystyn kirjoittamaan ajatuksiani koska minusta tuntuu ensimmäisiä kertoja siltä etten ole höperö. Kaikki mitä on tapahtunut ei ole minun syytäni. Vaikka minä olen tehnyt niitä asioita.
Mutta minun mielestäni ei ole pahitteeksi paeta ikäviä asioita nautintoon. Jos sitä.ikävää asiaa ei jatkuvasti halua ajatella. Ja ei tarvitsekaan. Minä otin eilen esimerkiksi vahvaa särkylääkettä koska en jaksanut näitä särkyjä enää. Olis pitänyt ottaa isompi annos mutta kyllä se pienikin jotenkin rauhoitti.
Mutta minun mielestäni olisi hyvä jos ei ihan koko ajan olisi nokka kiinni ruudussa, että jotenkin pystyisi myös ihan vain olemaan ja rentoutumaan.
Minäitse89 en oikeen tiennyt noita henkilöitä joita siteerasit, mutta ei ole huono aate kirjoitella ajatuksiaan.
Olipa iso kokko aamun uutisissa pohjanmaalla. En tiennytkään että siellä poltetaan niin jäätävän kokoista kokkoa. Vaikka eivät he sitä nyt pysty polttamaan koronan takia. Mutta kunnon risukasa se oli. Ehkä he ensi vuonna kuvaavat sen polton telkkarissa. Hyvää pääsiäistä 🐣🐤🐥🌱🥚🧸🇫🇮💟🐑🐰🌷🌲🌷
Yritin laittaa pääsiäiseen liittyviä emojeita. Saa sitä kirjoitella ennen pääsiäistä, pääsiäisenä ja vaikka samantien lisää jos siltä tuntuu.