Masennuksen konkarina lueskelin tätä uutta ketjua. Olen ollut pitkään poissa tältä foorumilta, mutta nyt harkitsen paluuta, kun ei niin hyvin mene itsellänikään. Pari huomiota. Ihan selvästi tässä huomaa, että joitakuita on auttanut oikea lääkitys, ja se on auttanut minuakin läpi vuosien. Mahtavaa. Ikävä vain, että hoitoon on niin toivottomat jonot.
Kurjien asioiden vatvominen tunnetusti aiheuttaa vain lisää pahaa oloa. Toisaalta ei sitä voi loputtomasti kääntää päätä poispäinkään, jos kerran oksettaa. Mutta pienetkin tauot auttavat alkuun. Tiedän vallan hyvin, että ihminen pysyy pitkäänkin toimintakykyisenä hautoen samalla itsetuhoisia ajatuksia. Olen tuntenut ihmisiä, jotka ovat nuoruudessaan yrittäneet itsemurhaa, ja selvinneet siitä. Nyt heillä saattaa olla jo perhe ja lapsia, joilla ei ole aavistustakaan vanhempiensa nuoruuden traumoista. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat tehneet itsarin ja aiheuttaneet paljon tuskaa lähimmäisilleen. Yleensä myös hoitoketju on heidän osaltaan pettänyt. Häpeä maassa, jossa kuulemma on maailman paras terveydenhoito!
Kaikkea pahaa oloa ei voi silti ulkoistaa jollekin ammattilaiselle. Itse olen jo terapioista oppinut, että varsinainen työ täytyy tehdä itse. On ollut sekä lääkkeitä ja terapiaa. Molemmista olen hyötynyt, mutta kumpikaan ei auta kaikkeen. Jos joku joutuu veden varaan, tarvitaan pelastusrengas, mutta pidemmällä tähtäimellä jokaisen täytyy oppia luotsamaan venettään itse.
Kuulin äskettäin melkoisen latteuden ja vieläpä psykiatrin suusta. Hän kertoi, että ihmiset valittavat aina yksinäisyyttään vastaanotolla. Maailmassa on 7 miljardia ihmistä, kuinka siis ihmiset voivat olla yksinäisiä. No, tama oli kai jonkinlaista huumoria, mutta ei naurattanut. Yksinäisyys on juuriongelma kuten Juho Saari on tutkimuksissan todennut. Yksinäisyydessä ei ole aina ole kyse vain siitä, ettei ympärillä ole ihmisiä, vaan siitä, ettei heihin saa toivomaansa yhteyttä.
Masennus taas on sairaus, joka vaatii hoitoa. Yksinäisyys ja masennus kulkevat käsi kädessä, mutta loppujen lopuksi on kyse kahdesta eri asiasta.
Minua masentaa tällä hetkellä se, ettei uusinkaan ihastukseni oikeasti välitä minusta. Hänelläkin on mielenterveysongelmia. Ehkä hän ei vain pysty siihen. Olemme kuitenkin ystäviä. Sekin on hyvä. Mutta ei riitä.
Miksi ihmisen luonne on sellainen, että jos ei saa vastarakkautta, tekisi salaa mieli lyödä toista vain saadakseen hänet pois mielestään? No, parempi sekin, kun syyttää kaikesta itseään kuten ainakin minulla on tapana tehdä. Itsesyytökset vain lisäävät ahdistusta eivätkä auta ketään.
Kirjoittaminen saattaa auttaa hetkellisesti. Kiitokset foorumin ylläpitäjille, tama on hieno palvelu!