Netu kirjoitti:
Hei taas tännekin.
Minullakin meinaa välillä ahdistus iskeä päälle. Sairasloma loppui elokuussa, sen jälkeen oon ollu työnhakijana. Syksyllä tein keikkatöitä tuttuun päiväkotiin, mutta ymmärrettävästi näin ennen joulua ei keikkoja ole.
Työkkäri soitti tänään. Yrittävät nyt painostaa mua töihin ja kyllä mä töihin haluankin. Haluaisin vaan tehdä työtä, joka on myös mielekästä, koska mulla on kuitenkin vaikea masennus ja kevään im-yrityksestä ei vielä ole kauan aikaa. Mulla on hoitajan koulutus, mutta koen esim. vanhustyön itselleni liian haastavaksi, koska siinä on kuoleman kohtaaminen läsnä ja se tuo minulle ikävät ajatukset mieleen. Tätä ei tunnu työkkäri ymmärtävän, että haluan tehdä vaan lastenhoitajan töitä, koska vanhustyössä palaisin loppuun. Tuntuu, ettei työkkäriä tämä kiinnosta yhtään. Paikkakunnallani on muutenkin huono työtilanne, joten pitäisi kai ottaa se työ vastaan, mitä tarjotaan, mutta sairastuttuani masennukseen päätin, etten lähe yhteenkään työhön, joka voisi olla riski terveyteni heikkenemiseen. Tämähän ei työkkärille käy tietenkään, vaan olen yhteiskunnan silmissä hyödytön, vaikka aidosti haluan tehdä töitä. En vaan tajua, miksi masennusta ei huomioida työnhaussa yhtään, tyrkätään vaan kaikkiin 'paskahommiin" miettimättä, onko hlö edes soveltuva tehtävään. Tämmösiä ajatuksia tänään, toivottavasti saisi vähän edes joulumieltä. Ahdistaa jo ensi vuosi, kun tutut ja kaikki kysyvät työtilanteesta ja pitäisi esittää olevansa reipas, vaikka oikeesti ahdistaa välistä tosi paljon. Onko täällä muita työttömiä, joilla on masennus ja onko teitä työkkäri ahdistellut?
Netulle... olen osa-aikatyöntekijä, eli osa-aikatyötön. Masennusta joo aika ajoin (bipo). Myös hoitaja, suuntautunut vammaistyöhön. Eli käytännössä keikkoja satunnaisesti rekryn kautta, työkutsun jos ehtii kuitata ennen ketään toista, saa keikan. Eli periaatteessa ei koskaan lomaa. Kuin työttömyydestä vois olla lomalla? masennuksesta vaan niin "lyhytlomaa", kun huomaa kiinnittää huomion jhnkn muuhun kuin masentavaan...
Työkkäri ei ahdistellut, mutta yllättäen marraskuun lopussa otti yhteyttä ja kuulosti jopa kiinnostuneelta(työntekijä vaihtunut, oli uusi) kertoakseen tän alueen työkoordinaattorin yhteystiedot. Olin yhteydessä siihen, sovittiin vuoden vaihduttua viritetään jotain jos mahdollisuus tarjoutuu. Kahdesti kokenut pahan uupumuksen, johon en enää halua ajautua. Nämä satunnaiset keikat, joita tällä hetkellä on, riittävät kyllä tekemisten puolesta, mutta talouden ei. Oli 2 hyvää vuotta, niiden tiimoilta veronpalautuksia, siksi harvat keikat olleet ok. Tietotekniikan tiimoilta teen vapaaehtoistyötä ikäihmisten parissa, km-korvauksilla. Se tuutoriporukkatoiminta on ollut kokonaisuutena ottaen elvyttävää.
Tunnen tuon esittämisen. Aika raskasta, jos joka paikassa joutuu esittämään kuin kaikki ois ok.