minäitse89 kirjoitti:
Mulla vähän sama.
Mietin tänään jo im-ajatuksia, mutta onneksi en toteuta niitä. Minua vain ottaa päähän kun äitini pakottaa minua koko ajan opiskelemaan, vaikkei en tiedä kykenenkö siihen tällä hetkellä.
Hän ei tunnu tajuavan tilannettani. Hän ei tiedä siitä kuinka paljon minua ahdistaa joka päivä. Kun tuntuu siltä että muka täytyisi olla jokin ammatti. Minkä takia?
Olen nyt kuntoutustuella ja hyvä niin. En ymmärrä sitä, minkä takia aina kasataan niin paljon paineita ihmiselle? Aivan kuin me olisimme jotain robotteja jotka ei tunne sitä painetta ja ahdistusta minkä opinnot tuottavat ja varmaan työkin.
Minun on nyt vain todettava että minun voimavarani eivät välttämättä riitä opiskeluun. Näin se vain on. Mutta kun kukaan ei tunnu sitä tajuavan ympärilläni. Kukaan läheisistäni ei varmaankaan tajua kuinka rankasta sairaudesta tässä on kyse. En minä huvikseni sillä kuntoutustuella ole, siihen on ihan painava syy. Mutta kun tuntuu että minä en ole arvokas jos en tee jotain työtä, mutta sitten taas minulla puskee ahdistus niin kovana että en pysty tekemään työtä. Tällaisena minä vain olen syntynyt. Sori nyt vanhemmat ja muu maailma, mutta en minä tätä sairautta valinnut...
Mulla on vähän samankaltaisia kokemuksia/tuntemuksia tosta painostamisesta opiskeluun ja työelämään..joten voisinpa sanoa että tiedän miten pahalle susta tuntuu. Sairastuin jo lapsena/nuorena..ja olen itsekin kuntoutustuella.
En saa kokoajan ehkä painostamista asiaan, mutta aina siitä mainitaan rivien välistä, joskus suoraankin jos keskustelu siihen pisteeseen päätyy. Välttelen myös sukulaisia siksi, että aina kysytään että olenkos jo töissä tai opiskelenko.
Vanhemmillani (ja varmasti monilla +50v ikäisillä) on tosi vanhanaikaiset mielipiteet ja ne tuntuu olevan tosi tiukassa siellä pääkopassa. Tuntuu et ainut arvo millä ihmistä mitataan on se, miten kouluttautuu ja etenkin, onko töissä. Ihminen joka on työtön, on laiska tai saamaton.
Olen itse päättänyt olla kertomatta perheelleni sen enempää terveydentilastani ja jaksamisestani, ja suurin syy on toi että ymmärrystä vaan ei ole vähempäänkään. Se on juurtunut niin syvälle heillä että mikään määrä kertomista ei vaan auta.
Toki on myös raskasta salailla asioita läheisiltään.
Kaikki ei vaan kykene ja pysty. Kaikki ei kestä painetta työstä tai opinnoista, johtui se sairaudesta tai mistä tahansa. Olen käynyt ja käyn pääni sisällä edelleen vääntöä asiasta, ja teen töitä sen eteen että hyväksyisin edes itse sen etten tule ehkä kokonaan olemaan työkykyinen koskaan.
Ihminen on hyvä ja arvokas riippumatta siitä, jaksaako opiskella tai käydä töissä. Kyllä tässä maassa työtä ja tekijöitä riittää.
Riittää että jaksaa pitää huolen jokapäivä itsestään ja kodistaan. Jaksaa elämässään ihan perus arjessa ilman työtäkin.
Mielenterveyden sairautta sairastavalle sellainen perustarpeiden ylläpitäminen on monesti itsessään jo elämänmittainen työ. Pysyä edes elossa täällä, jotakuinkin onnellisena, kun täällä nyt ollaan.
Sellaisen joka ei ole sairastanut tai ei ole kokemusta sairauden monimutkaisuudesta, on varmaan tosi vaikee käsittää miten ihminen voi todella olla jaksamisensa äärirajoilla.. ja jatkuva painostaminen ei ainakaan auta tilannetta.
Me riitetään kyllä. <3