Istun yksin isäni keittiössä hänen isossa omakotitalossaan, koska isä & ystävä menivät lavatansseihin. Piti laittaa taustahälyksi telkkari päälle poistamaan yksinäistä hiljaisuutta. Tunnen oloni välittömästi turhaksi ja pelokkaaksi, kun olen yksin. Minulla ei ole juurikaan itsetuhoisia ajatuksia, mutta pahimmat olo kumpuavat ajatuksesta, että olen täysin turha ihminen. Elämäni ajavana voimana on ollut turhuuden kokemus, jota olen lapsesta asti paikannut olemalla hyödyllinen.
Fyysinen yksinäisyys ahdistaa samalla tavalla kuin henkinen yksinäisyys.
Olen suorittamassa kesäistä turhuuden paikkausta sukulaisvierailuviikolla. Isän luona oloni on kuitenkin turvallinen, ja juuri tuo turvallisuuden kokemus sai minut tänään ahdistumaan. Ahdistus nousi maanantaista, jolloin siirryn sukuloimaan äidin luo. Siellä nimittäin pelkään. En mitään todellista, minua kohdellaan asiallisesti, saan ruokaa ja yösijan. Mutta pelkään äitini & kumppanin juomista ja erillisyyden kokemusta, joka voimistuu kun olen heidän lähellään. En pysty tekemään itsestäni kovin höydyllistä, sillä en pysty yhtymään heidän elintapoihinsa enkä jäämään asumaan heidän lähelleen. Koen heitä lähempänä ollessani olevani entistä turhempi, ja samalla nousevat pintaan lapsuudesta kumpuavat pelot. Pelkään olevani ensi viikon jäljiltä pahasti masentunut ja ahdistunut.
Tiedän järjellä, ettei minun olisi pakko vierailla äitini luona. Voisin kai teoriassa asua hotellissa, mutta rahavarani eivät riitä siihen. En uskalla myöskään loukata äitiäni ehdottamalla yöpymistä jonkun muun sukulaisen luona. Voin pahoin, jotta turhuuden kokemus sisälläni mahdollisesti helpottaisi äidin lähellä, kun vain osaisin toimia oikein.