Purjevene kirjoitti 7.3.2019 11:58
September, millaista se hypomania on; millaisia asioita silloin teet, mitä et muuten tekisi?
Jokainen kerta on hiukan erilainen. Sanoisin, että tämä oli aika lievää eli hypomaniaa, ei missään tapauksessa maniaa. Yleensä nämä sairausjaksot kestävät joitakin viikkoja. Tämä on nyt kestänyt reilu pari viikkoa.
Hypomanian hyvä olo tuntuu valtavana kontrastina menneeseen masennukseen nähden. Siksi usein hypomanian koittaessa luulen parantuneeni.
Olen fyysisesti todella aktiivinen. Alan aina hypomanian koittaessa urheilemaan, mikä ei normaalisti ole ollenkaan lempipuuhaa. Lisäksi olen siivonnut kuin hullu. Saatan esimerkiksi pestä vessan kolme kertaa päivässä tai imuroida useamman kerran päivässä. Energia ja hyvä olo on loputonta.
Tällä kertaa pahin oireeni on ollut ostosten teko. Olen tilannut tarpeetonta kosmetiikkaa ehkä kuudesta eri verkkokaupasta (en edes muista mistä ja mitä olen tilannut). Pääsääntöisesti kaikki mitä teen, menee yli.
Pahimmillaan en ymmärrä olevani maaninen. Olen mm. ostanut auton, mennyt kihloihin 3kk seurustelun jälkeen, jakanut itsestäni alastonkuvia ympäri nettiä, pettänyt, ajanut toiseen kaupunkiin 170km/h, päättänyt kirjoittaa romaanin, myynyt lastenhuoneen huonekalut (tavarat ovat edelleen laatikoissa lattialla)... Lista on loputon ja seuraukset voivat olla katastrofaalisia. Tuossa nyt joitain ääriesimerkkejä.
Eilinen masennus iski lujaa ja tänäänkin olo on ollut masentunut. Kuitenkin hypomaanisen oireet taas nostaa päätään. Huomenna pitäisi olla lääkäri ja kotiutus. Saa nähdä, miten käy.