minäitse89 kirjoitti 31.1.2019 12:27
Ymmärsinkö oikein Proserpina, että puolustat itsemurhaa? Minä en voi sellaista voi sulattaa. Tai toki saa olla mitä mieltä vaan. Mutta henkilökohtaisesti en näe ikinä mitään perusteita itsemurhalle ja tässä olen ehdoton.
Ihmiset eivät ole kuin koiria,joille voidaan antaa lopetus piikki. Näen ihmisen niin arvokkaana olentona, että vaikka olis kauheat kivut päällä tai muuta sellaista niin itseään ei saa lopettaa. Oli sitten uskovainen tai ateisti niin minusta ei mistään järkevästä kirjasta yms. voi löytää perusteita itsemurhaan.
Ja siitä olen eri mieltä että itsemurhaaja muka helpottaisi lähimmäisten elämää. Ei missään tapauksessa, itsemurhaaja voi tehdä tuhansien elämän vaikeaksi ja tämä on ihan fakta. Ja se vielä että jos joku tekee itsemurhan niin se voi ajaa muitakin ihmisiä samaan mielettömään ratkaisuun...
Ai puolustanko itsemurhaa? Ja mitä puolustamisella nyt itse kukakin tarkoittaa.
Vastaus kuitenkin kysymykseesi, en varsinaisesti, mutta jotenkin tuollainen ehdottomuus ja mustavalkoinen kysymyksenasettelu särähtää korvaani.
Yritän kai lähinnä pohtia asioita useilta eri kanteilta kuin tuomita ihmisiä ja ratkaisuja. On pidettävä mielessä, etteivät kaikki ajattele asioista samalla tavalla kuin itse ajattelet, ja että jokaisella on oikeus omiin eriäviin arvoihinsa ja mielipiteisiinsä.
On myös eri asia puhua siitä mitä itsemurhaa hautova ihminen yksin epätoivoissaan järkeilee kuin siitä miten asiat tulevat todellisuudessa itsemurhan jälkeen menemään.
On olemassa vaikeita psykoositiloja, joissa todellisuudentaju hämärtyy niin voimakkaasti, ettei henkilö ole enää syyntakeisessa tilassa eli ymmärrä tekojensa seurauksia.
Vaikean lapsuuden kokeneena ymmärrän myös ehkä hieman henkilökohtaisemmalla tasolla sellaisenkin tosiasian, ettei itsemurha aina välttämättä vaikuta tuhansien tai edes satojen tai kymmentenkään ihmisten elämään. Monilla itsemurhaan päätyneellä on hyvin suppeat sosiaaliset tukiverkostot tai ei tukiverkostoja lainkaan, joten voi olla ettei heidän peräänsä paljoa kysellä tai surra. Ainoat kuolleen kanssa tekemisiin joutuvat saattavat olla vain esim. poliisi ja/tai ensihoitaja, patologi sekä hautausurakoitsija.
Toki tämä on äärimmäinen esimerkki, mutta kuvastaa silti hyvin sitä, ettei kaikkea
voi tuomita ja lokeroida etukäteen, koska jokainen tapaus on erilainen.
Elämänkokemus on siis opettanut, ettei itsemurhan tehnyt ole aina oletusarvoisesti hirveän itsekäs ihmishirviö. Maailmassa vallitsee vapaa tahto, ja jokainen saa harjoittaa sitä kuten parhaaksi (tai pahimmaksi) katsoo.
On toki olemassa tilanteita, joissa en pidä itsemurhaa millään tavalla hyväksyttävänä vaihtoehtona, kuten silloin jos on itse vanhempi tai suhde lapsuuden perheeseen on hyvä ja vanhemmat ym. rakkaat lähisukulaiset ovat elossa. Sama koskee myös avo- ja aviopuolisoita sekä läheisiä ystäviä.
Jos on pahasti sairas tai suhteellisen yksin eikä ympärillä ole ketään joka aidosti välittäisi, niin en näe itsemurhassa eettistä ongelmaa, joskaan se ei tietenkään ole ideaalivaihtoehto, vaikka eiköhän sekin ole jo päivänselvää. Harvoin mikään tässä elämässä menee ideaalien mukaisesti. Yleensä siinä vaiheessa kun itsemurhaan päädytään, on kaikki muut ratkaisukeinot jo käytetty tai ainakin itsemurhan tekijällä on hyvin vahva käsitys tästä, olipa se realistinen tai ei.
Voi myös olla, että suhtaudun kuolemaan keskivertoa rennommin ja sallivammin. En näe siinä mitään pahaa tai pelottavaa, sillä olen joutunut käsittelemään asiaa aika syvällisesti jo oman sairauteni vuoksi. Kuolema on minulle neutraali tapahtuma, jossa siirrytään ajasta ikuisuuteen. Enemmän pelkään elämistä ja kärsimistä. Ajattelen kuitenkin, että sillä on merkitystä missä mielentilassa lähdemme ja mitä jätämme jälkeemme. Olisi hyvä pyrkiä kohti asioiden tiedostamista ja käsittelyä eikä jättää "leikkiä" kesken.
Olemme kaikki täällä jostain syystä, ja se syy on jokaisen itse löydettävä.
Ihana luminen päivä pohjoisessa. 🙂 Mieli lepää kun saa katsella hitaasti taivaalta tippuvia hiutaleita.