September kirjoitti 5.1.2019 15:2
Purjevene, minustakin tuntuu usein, että olen oravanpyörässä. Minulla on perhe, kolme lasta. Kotityöt ja pyykki ei lopu koskaan. Kaikki on kaoottista ja vaikka mitä teet ja siivoat, niin se sama sotku on edessä kohta taas kuitenkin. Ikinä ei tule valmista. En pääse eteenpäin kodinhoidossa enkä elämässä muutenkaan.
Hui, kolme... Minulla ei ole kuin yksi lapsi ja olen yksinhuoltaja. En totaaliyksinhuoltaja, vaan lapsi on välillä isänsä luona. Silti en millään jaksa mitään. Kuitenkin minulla on yksinolopäiviäkin reilusti! En voi kuvitellakaan, millaista pyöritystä voi olla kolmen kanssa... Voimia sulle, tosiaankin! Ei ole ihme, jos on huono olo.
En pysty kuvittelemaan, millaiseksi lapsen kanssa oleminen muuttuu seuraavien 10 vuoden aikana. Vai muuttuuko se mihinkään. Kai se muuttuu, mutta onko muutos yhtään helpompi, en tiedä. Vaikeinta oli minusta noin 1-2,5 -vuotiaana. Hiljalleen siitä eteenpäin alkoi helpottaa, noin neljän vuoden ylittämisen jälkeen nopeammin. Nyt tyttö on 9 ja on selvästi helpompaa kuin pikkulapsiaikana. Silti edelleen kaikki on jumissa hänen tarpeidensa mukaan joka hetki. Häntä ei voi jättää yksin kotiin, koulu alkaa myöhään ja loppuu varhain, eikä iltapäiväkerhoja enää ole. Koulujen loma-ajat on pitkiä...
Monesti mietin, mikä ero on siinä, kun jotkut ihmiset selviävät lasten kanssa paljon helpommin eivätkä sairastu tai sairasta tällä tavalla. Miksi se on ollut minulle niin vaikeaa. Miksi se menee toivottomuuteen ja masennukseen. Epätoivoinen tilanne liittyy jotenkin loukkuun jäämisen tunteeseen. En voi tehdä mitään. Olen pakotettu olemaan jumissa.
Pahinta on juuri se, kun se ei tunnu loppuvan ikinä. Ei ole muutosta näkyvissä. On jumissa.
Omaa itseä ei oikeastaan ole, ja siksi ei voi kehittyäkään mihinkään suuntaan. En jaksa tehdä mitään. En harrasta mitään, en voi kuvitellakaan, että jaksaisin vielä jotain ylimääräistä.
Tuntuu, että tarvitsisin valtavasti omaa aikaa, jolloin voin vaan olla. Silti voin huonosti silloinkin. Silloinkin elämä on usein ylitsekäymättömän kauheaa.
Ja kun jokin vaikea juttu on hoidettu (esimerkiksi olen selvinnyt joulusta), niin se ei auta mitään, vaan taas on jääkaappi tyhjänä tai pitäisi siivota. Jo pelkästään jonkinlaisen joulun järjestäminen lapselle on kauhean raskasta, kun itse huonovointisena kaikkein vähiten haluaisin mitään juhlia, saati ylimääräisiä järjestelyjä. Joulukuusi. Mistä sen saa, pakko hankkia jonkinlainen, koska se on lapselle tärkeä, mahdollisimman halvalla. Joulukalenteri, pakko olla, erittäin tärkeä. Lahjat on hankittava, edes jotakin, mistä hän ilahtuu. (Pahimmalta tuntuu, kun hän ei ilahdukaan yhtään, vaikka olin tehnyt kaikkeni löytääkseni pari mieluisaa lahjaa.) Mitä syödään. Mennäänkö kylään, sekin pitää jaksaa. Yhtenä jouluna oltiin kahdestaan kotona, ja se oli yllättävän ankeeta. Tulin siihen johtopäätökseen, että jouluna on hyvä mennä jonnekin, vaikka tuntuisi, ettei jaksa.
Nyt joulua ei onneksi ole taas vuoteen. Uusi vuosi on helpompi. Silloin voi hyvin olla kotona ja katsella ikkunasta raketteja.