Masentuneen unirytmi

Masentuneen unirytmi

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 18.10.2023 klo 09:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 18.10.2023 klo 09:31

Miten masentuneena saisi unirytminsä kuntoon? Rytmi on jo vuosia ollut pielessä ja tahdonvoima ei vain tunnu millään riittävän, vaikka kuinka välillä yrittäisi tsempata ja kääntää sen väkisin. Jos menen aikaisin nukkumaan, niin en saa unta ja koko yö menee pilalle. Kun menen vasta yhden tai kahden aikaan nukkumaan, niin nukahdan heti, mutta sitten unet jää aina liian lyhyiksi, kun on pakko lähteä kuitenkin töihin. Masennuksesta huolimatta pystyn vielä töihin, mutta aika sinnittelyä kaikki on. Auttaisi varmasti paljon, kun saisi tuon unirytmin korjattua.

Käyttäjä kirjoittanut 22.10.2023 klo 15:28

Moikka!

Minä olen jokseenkin huono nukkuja ja siksi tarkka unirytmi on minulle todella tärkeä jaksamisen kannalta. Tutulta kuullostaa tuo että jos käy liian aikaseen nukkumaan eikä saakkaan unta heti niin se on yön unet pilalla. Etenkin jos on tottunut käymään nukkumaan myöhään yöllä on tosi vaikeeta saada aijoissa unta. Olen käyttänyt taktiikkana sitä että jos vaan pystyy niin valvoo vaikka yhden yön kokonaan ja seuraavana päivänä koittaa ulkoilla paljon vaikka kuinka väsyttäisi. Tällä tavoin olen ollut seuraavana iltana oikeasti väsynyt ja saanut hyvin unta aikaisesta ajankohdasta huolimatta. Ja tärkeää on ollut jatkaa uudella rytmillä ja jättää tietoiset valvomiset pois myös viikonloppuna. Lisäksi piristävät aineet pois kuten kofeiini ja alkoholi. Ei tää varmaan kaikille oo hyvä systeemi mut mie oon saanu näin siirrettyä unirytmiä aikasemmaks.

Käyttäjä kirjoittanut 23.10.2023 klo 21:50

Kiitos vastauksesta, Aalfu.. jos valvoisin koko yön, niin en pysyisi hereillä seuraavaa päivää, mutta sen sijaan voisi kyllä koittaa jotain raskasta liikuntaa, joka saisi nukahtamaan aikaisemmin. Joo, tuota kahvinjuontia täytyisi yrittää vähentää iltaa kohden. Millähän sen keksisi illalla korvata? Tai ehkä täytyy testata kofeiinitonta kahvia.

Käyttäjä kirjoittanut 24.10.2023 klo 20:29

Kulta katriinan Relax kofeiiniton kahvi ollut meillä käytössä. Eihän se ihan juhla mokkaa ole mutta yllättävän hyvää. Juon jopa pepsiäkin kofeiinittomana kun normaali pepsiäkään voi enää illalla juoda... jooh, taidan tulla vanhaksi... enpä olisi uskonut joskun että limppari voi viedä yö unet ja pelkän lihapiirakan ajattelustakin tulee närästys.. 😀