Masennuslääkkeiden lopetuksesta

Masennuslääkkeiden lopetuksesta

Käyttäjä elinaelli aloittanut aikaan 12.07.2020 klo 20:27 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elinaelli kirjoittanut 12.07.2020 klo 20:27

Hei , Söin noin viisi kuukkautta Setralin Orion nimistä mielialalääkkettä annoksella 25mg pari kuukautta josta nostettiiin annos 50mg jota söin melkein neljä kuukautta. Lääke laukaisi minulle hypomanian päälle ja kävin ylikieroksilla lääkken takia. Lääkkeestä tuli myös itsemurha ajatuksia ja kiusallsta motorista levottomuutta ja akitisiaa eli levotomuutta pysyä paikoillaan. Lääke oli minulle täysin väärä ja lääkitys jäi päälle sentakia koska menin siitä niin sekaisin että en ymmärtänyt että se pitäis purkaa samantien. Menin lääkkeestä maniaan asti jolloin annostusta laskettiin 25mg jota söin kolme viikkoa ja sen jälkeen lopetin lääkkeen syönnin.  Onko lääkkeen lopetus ollut liian nopea? 

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 12.07.2020 klo 22:20

Mulla yhen tapahtuman vuoks jouduin lopettaa sertralinin kertaheitolla 50 mg nollille, vierotusoireet oli kyllä karseet. Mut nyt syön sertralinia 50 mg annoksella ja hyvin sopii, ei tullu ees sivuvaikutuksia, ku alotin kyseisen lääkkeen.

Käyttäjä Hermanni kirjoittanut 13.07.2020 klo 09:36

Hei,

minulla ei ole kokemusta kyseisestä lääkkeestä, mutta puhuitko lääkärisi kanssa lääkkeen alasajosta ja annoksen pienentämisestä?

Annoksesi ei ole ymmärtääkseni ollut kovin suuri, lääkkeen tuoteselosteessa mainitaan enimmäisannoksen olevan 200mg/vrk.

Lääkeannoksen vähentäminen tulisi kuitenkin tehdä omien tuntemuksiesi mukaan, eli jos tunnet vieroitusoireita lopetettuasi lääkkeen syönnin 25mg annoksesta, voit kysyä lääkäriltäsi voisiko annoksen vielä puolittaa tietyksi ajanjaksoksi, tai ottaa lääkkeen joka toinen päivä.

Käyttäjä elinaelli kirjoittanut 13.07.2020 klo 17:09

Minulla ei ollut tässä vaiheesssa minkäänlaista seurantaa lääkkeeseen liittyen tai hoitokontaktia kyseiseen lääkäriin ja ymärtääkseni tässä on toimittu väärin eikä näin saisi toimia. Hakeuduin päivistykseen aikaisemmin ennenkuin lopetin lääkkeen syönnin ja lääkäri oli siltä mieltä että se on minulle aivan väärä lääke ja ihmetteli miksi minulle on se määrätty ja oli sitä mieltä että lääkitys pitäisi purkaa, en saanut silloin mitään ohjeistusta miten lääke pitäisi lopettaa. En saanut mitään vieroitusoireta kun lopetin lääkkeen syönnin 25mg , ns.vieroitusoireet alkoivat vasta kuukauden päästä .. voisiko tähän vaikutta myös se että lääke on ollut minulle väärä?  

Käyttäjä Hermanni kirjoittanut 13.07.2020 klo 18:46

On kyllä ikävää, jos lääkkeen määränneeseen lääkäriin ei ole pysyvää hoitokontaktia.

Vaikea uskoa, että vieroitusoireet olisivat iskeneet vasta kuukauden päästä lopetettuasi lääkkeen syönnin 25mg:n päiväannoksesta. Varmasti mikä tahansa mielialalääke on poistunut tuossa ajassa elimistöstä jo moneen kertaan. Todennäköisempää on, että oireet joiden vuoksi lääkitystä aloit syömään ovat palaamassa.
Minkälaisia oireesi ovat olleet?

Käyttäjä elinaelli kirjoittanut 13.07.2020 klo 20:00

Niin on ja näinhän ei saisi toimia edes..Silloin kun jätin lääkkeen pois, en huomannut olosssani eroa kuin lääkettä syödessäni. Vieroitusoireiden kaltaiset oireet alkoivat ehkä kyllä jo aikaisemmin kun kuukauden päästä silloin tuli voimakas väsymys , paniikkikohtauksen tyyppisiä oireita,  ihankun mieli olisi tyhjentynytja voimakas ahdistus ja unettomuus. Myös masennus palasi rajuna takaisin, lääkitystä aloin syömään ahdistuneisuuteen. Mutta lääkityksen lopettamisen jälkeen ahdistus ei ole enään palannut eikä paniikkikohtaukset. Oloni on ollut hyvin tyhjä ja välillä ei tunnu ei oikein miltään.. pelottaa että tämä jää pysyväksi olotilaksi.

Käyttäjä elinaelli kirjoittanut 14.07.2020 klo 18:18

??

Käyttäjä Hermanni kirjoittanut 15.07.2020 klo 09:34

Hei,

en usko että noin lyhyt kuuri suht pienellä annoksella olisi voinut jättää mitään pysyvää haittaa. Jos mielialalääkkeistä sellaista ylipäänsä voi tulla.

Varaa aika lääkärille, ja kerro tilanteestasi. Jos oireita edelleen on, kannattanee testata muita lääkkeitä. Niiden toimivuus on kuitenkin hyvin yksilöllistä.

Käyttäjä elinaelli kirjoittanut 15.07.2020 klo 17:16

Lopetin kyllä lääkkeen periatteessa seinään siitä 25mg annoksesta ja niinhän ei saisi ikinä toimia että lopettaa ominpäin masennuslääkkeet eli jos olen nyt saanut pysyvät haittavaikutukset sen takia koska lääkityksen lopettamisesta on kulunut jo pitkä aika. Olen varannut lääkärille ajan ja tarkoituksen juuri kertoa tilanteestani.

Käyttäjä Hermanni kirjoittanut 15.07.2020 klo 21:01

En kyllä stressaisi siitä että kyse on lääkkeen lopetuksen aiheuttamista pysyvistä haittavaikutuksista.

Jos 25mg/vrk oli aloitusannostus, luulen että monet ovat myös lopettaneet lääkkeen syönnin tuosta päiväannoksesta.

Hyvä että olet menossa lääkäriin keskustelemaan tilanteestasi. 👍

Käyttäjä roskakala kirjoittanut 15.07.2020 klo 23:47

Rohkaisuksi kaikille SSRI-lääkityksen lopettaneille ja vieroitusoireista kärsiville: vieroitusoireet eivät ole pysyviä. Hyvin harvalle jää pysyviä haittoja, vaikka lopettaisi lääkityksen nopeastikin (en missään nimessä suosittele silti niin tekemään).

Vieroitus on aaltomaista. Aluksi tulee todella huono olo. Ahdistaa, itkettää, uni ei tule tai sitten tekee mieli nukkua koko ajan, ruoka ei maistu, mahaa vääntää, oksettaa, palelee, hikoiluttaa... Päässä ja kehossa voi tuntua "sähköiskuja" joiden yhteydessä saattaa esiintyä huimausta tai näkökentän sumenemista. Olo on epätodellinen: Näinkö minulle kävi? Tällaiseksiko minä jään? Kuka minä olen ja mitä teen ja mitä tapahtuu? Tätä voi jatkua monta päivää, jopa pari viikkoa. Sitten yhtenä päivänä se helpottaa, mutta valitettavasti kannattaa jo silloin varautua siihen, että oireet tulevat takaisin, joskin entistä lievempinä.

Pikkuhiljaa oireeton aika lisääntyy ja takaisin palaavat oireet ovat joka kerta entistä lievempiä. Sitten jonain päivänä huomaat, että olet ollut jo pitkän aikaa ilman vieroitusoireita, eivätkä ne enää ole tulleet takaisin.

Vaikka miten vaikeaa olisi, muistuta itseäsi siitä että se menee ohi. Sinä pystyt siihen. Ole kärsivällinen ja itsellesi armollinen. Jonain päivänä olosi on taas normaali.

Ylläoleva kuvaus pohjautuu omiin kokemuksiini paroksetiinin (mm. Optipar) lopettamisesta kylmiltään, enkä edelleenkään suosittele kenellekään seinään lopettamista. Oireet kestivät noin puolitoista vuotta. Pisimpään kesti epämääräinen epätodellisuuden ja irrallisuuden tunne (depersonalisaatio ja derealisaatio). Useampi lääkäri epäili oireideni ja kokemukseni todenmukaisuutta. Heidän mielestään masennuslääkkeistä ei vieroitusoireita yksinkertaisesti voinut tulla ja ainoa heidän tarjoamansa ratkaisu asiaan oli lääkityksen aloittaminen uudelleen. Asia lienee - tai oli ainakin vielä tuolloin - lääketieteen piirissä jonkinlainen tabu. Toivottavasti nykyään on toisin.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
Käyttäjä elinaelli kirjoittanut 25.07.2020 klo 02:09

Lääkityksen lopettamisesta on yli kolme vuotta eli voiko nämä muka enään olla mitään vieroitusoireita.. ja minulla on juuri tuota epätodellisuuden ja irrallisuuden tunetta usein, mietin että voiko oikeasti jatkua näin kauan oireet ja olo tästä vielä menisi normaaliksi, itkeä en pysty muutenkun humalassa,mikään asia ei tuota iloa tai surua , mikään asia ei saa mua ahdistuneeksi tai paniikin valtaan..en vaan tunne mitään ja on hyvin tyhjä olo vaan kokoajan.. minulla on kyllä ollut kausia jolloin olen ollut energinen ja jotenkin euforisen hyvä olo mitä muuten ei ole.