Masennuslääkitys ei enää auta…

Masennuslääkitys ei enää auta...

Käyttäjä Itse aloittanut aikaan 19.10.2012 klo 22:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Itse kirjoittanut 19.10.2012 klo 22:08

… voiko teho oikeasti ”loppua” melkein kahden vuoden käytön jälkeen? Kyseessä escitalopram actavis, elokuusta lähtien annostus on ollut taas 20 mg. Sitä ennen on ollut myös tuo sama määrä mutta hetkellisesti oli matalampi kun oli loppuraskaus menossa. Mutta siis, voiko vaikutus loppua?

Käyttäjä Anksu kirjoittanut 20.10.2012 klo 21:00

Pikemminkin luulisin, että syynä on se, että elimistö tottuu lääkkeeseen, eikä lääkkeen tehon loppuminen. Mutta asiantuntija en missään nimessä ole. Tämä on vain oma mielipiteeni. Kannattaa vaihtaa toiseen lääkkeeseen.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 21.10.2012 klo 01:46

Itse kirjoitti 19.10.2012 22:8

... voiko teho oikeasti "loppua" melkein kahden vuoden käytön jälkeen? Kyseessä escitalopram actavis, elokuusta lähtien annostus on ollut taas 20 mg. Sitä ennen on ollut myös tuo sama määrä mutta hetkellisesti oli matalampi kun oli loppuraskaus menossa. Mutta siis, voiko vaikutus loppua?

En tiedä, mutta käsittääkseni masennuslääkkeisiin ei totu eikä niitten vaikutus lopu. Mutta lääke ei kai automaattisesti poista masennusta tai muita oireita, muutkin asiat vaikuttavat. Onko elämässäsi tapahtunut jotakin, josta muutos voisi johtua?

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 21.10.2012 klo 09:55

Varmaan niin moni asia vaikuttaa asiaan, että kunnon keskustelu lääkärin kanssa on paikallaan. Ehkä aivojen kemia muuttuu, ehkä itse muutut eikä lääke siksi tunnu vaikuttavan.

Mielialalääkkeisiin ei pitäisi syntyä riippuvuutta eikä siis vaikutuksenkaan tulisi sen takia vähetä. Ahdistus- ja nukahtamislääkkeet ovat sitten asia erikseen.

Käyttäjä Pieniminä kirjoittanut 21.10.2012 klo 13:51

Minulle sanoi psykiatri, että monesti lääkkeen "vaste" voi muuttua.
Eli vaikutus muuttua/ loppua.
Mulla ollut monia lääkkeitä, jotka aluksi toimii, mutta vaste loppuu ja ollaan pohjalla taas.
Mutta mulla on mennyt niin pahasti kuppi nurin näiden lääkkeitten kanssa, että enempää en paasaa 😉
Faktaa kyllä se, että vaste voi loppua.

Käyttäjä kirjoittanut 21.10.2012 klo 21:38

Minulle myös sanottu psykiatrin toimesta että SSRI-lääkkeen teho voi pitkässä käytössä pienentyä eli annosta voidaan tästä syystä joutua nostamaan. Täällä pohdin juuri myös syksyn vaikutusta, kun tuntuu omasta lääkityksestä kanssa hieman teho lähteneen. Tosin elämäntilanne on myös stressaava.

Voimia kaikille tasapuolisesti!

Käyttäjä Itse kirjoittanut 22.10.2012 klo 11:12

Kiitos teille. Pe miulla on lääkäriaika, tosin muissa asioissa mutta otan myös tämän lääkityksen puheeksi. Tuntuu vaan niin vaikealta, alkuperäinen lääkäri joka on hoitanut tätä asiaa alusta asti ei enää olekkaan tämän kunnan puolella töissä ja oon kehittänyt ahdistuksen uuden ihmisen kanssa asioimisesta.

Jonkun verran elämäkin on nyt syksyn aikana muuttunut, mutta antoisampaan suuntaan. Olen päässyt tekemään haaveilemiani asioita, sosiaaliset kontaktit on lisääntyneet ja siis asioiden pitäisi olla hyvin, ja onkin. Miulla on nyt elämässä kaikki kohdallaan ja sitten taas ei kuitenkaan. Ahdistaa, väsyttää, oon ärtynyt, fyysisesti olo vetämätön. Kammoan iltoja kun meno hiljenee, jostain alakulo ja pahaolo tulee sellaisena hyökyaaltona päälle. Ei näin ole hyvä olla.

Ehkä perjantai tuo toivon tullessaan. 🙂

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 23.10.2012 klo 16:27

Tuli tässä voimakkaalla lääkityksellä elävänä mieleen, että onko lääke se oikea hoito?

Kyllä, alkuun ja tosi vaikeina aikoina ehdottomasti.

Mutta...

Ainakin minun pitäisi päästä käsittelemään niitä asioita, jotka moisen masennuksen aiheuttavat. Ohessa lääkkeet auttavat, helpottavat, mutta ne eivät PARANNA.

Terapiassa käyn ja on siitä jotain hyötyä. Itse vain pitäisi jaksaa niin paljon pohtia, että juuri nyt ei oikein onnistu. Ehkä jossain vaiheessa.

Ja kai tässä on kuitenkin tarkoitus parantua? - Ainakin seuraavaan masennuskauteen...