Hei!
Olen uusi tässä ryhmässä ja ensimmäiseksi bongasin sun viestin.
Me terveydenhuoltoalan ihmiset ollaan kans yksiä, viimeiseen asti yritetään vaan sinnitellä, kunnes kuppi menee nurin komeasti.
Itselläni oli masennuksen ja uupumuksen oireita enenevästi viime kesästä alkaen, pahentuen syksyllä kaamoksen myötä. Talvella olisin ollut jo valmista kauraa sairauslomalle, mutta en uskaltanut jäädä, kun pelkäsin, että sitten ainakin lamaannun totaalisesti sängyn pohjalle. Helmikuussa mulla oli aika tt-lääkärille, mutta jouduin sen perumaan, koska samaan aikaan oli kaksi muuta kollegaa tiimistä sairaana, joten sinnittelin vielä kuukauden kunnes ennen pääsiäistä olin ihan L O P P U! Kiirastorstaina menin lääkäriin ja diagnoosiksi tuli jonkinasteinen (kai keskivaikea) masennus ja ahdistus, työuupumus siellä mukana. Syitä on monia ja useita. Lääkkeeksi Brintellix 5 mg aamuisin ahdistusta vähentämään ja saikkua alkuun neljä viikkoa. Mulle? Mutta kummallisesti se tuntui vain hyvältä. Tiesin, että ei tarvitse yrittää pinnistellä nyt yhtään. Tämän hoidon aloitti ihan omalääkäri tk:ssa.
Minulla ei ole ollut unettomuusoiretta, mutta olen tehnyt töitä joka yö viimeisen puolen vuoden ajan, myös viikonloppuisin ja lomilla. Viime aikoina unet muuttuivat painajaisiksi. Yöheräilyä on, mutta ainakin vielä olen saanut unen päästä kiinni.
Tuon muistin heikkouden tunnistan edelleenkin vaikka ehkä hieman parempi se nyt on kuin ennen sairauslomaa, jolloin mulla oli neljän päivän aukko tapahtumissa, amnesia, ja kuitenkin olin kaiketi ihan adekvaatisti töissä käynyt.😟
Stressinsietokyky on aika alarajoilla ja vaappuu tosi paljon. Elämässä tuntuu olevan vain vastoinkäymisiä ja tuntuu siltä, että haluaisin kutistaa itseni nuppineulanpään kokoiseksi ettei tarvitsisi ottaa vastuuta mistään tai kenestäkään.
Ekat kaksi viikkoa vain lepäsin ja odottelin, että työunet loppuisivat. Sitten jo ajattelinkin, että johan tästä kohta työkuntoinen ollaan. HAH! Uusi pudotus odotti; seuraavana päivänä olinkin taas vapiseva hermoraunio sängyn pohjalla. Hengenahdistusta ja möykky mahanpohjassa.
Huomaan toipumisen olevan aaltoliikettä. Kun yhtenä päivänä tuntuu hyvältä, seuraavana onkin todennäköisesti lepopäivä. Paljonkaan fyysistä rasitusta ei elimistö kestä. Aloitin sillä, että pesin keittiön ikkunan, niin jo oli seuraavana päivänä rättipoikki-olo.
Mutta mulla ei nyt ole kiire minnekään. Mulla on tt-lääkäri 23.4., tätä lääkäriä en ole koskaan ennen tavannut. Jää nähtäväksi onko hän kartalla näissä V-koodeissa. Terkkarilääkäri ainakin osasi hommansa 10 arvoisesti. Psykologille laittoi myös lähetteen, mutta sieltä ei ole mitään kuulunut. Jonossa olen varmaankin, kun toivoin ratkaisukeskeistä lähestymistapaa.
Kuuntele itseäsi. Vaikka oletkin itse halunnut töihin, niin jos tuntuukin siltä ettet jaksa niin ei oo pakko jos ei haluu.☺️ Mieltä saa muuttaa, meistä jokainen. Olet vastuussa vain itsestäsi ja omista tuntemuksistasi. Työnantajille tai työkavereille et ole mitään velkaa. Sulla on oikeus hoitaa itseäsi ajan kanssa silloin kun siihen tarvetta on. Lääkäri määrittelee tarpeen, et sinä sitä itse hatusta vetäise.
Jossain tapauksissa työ on terapiaa, esim. surutyön pitkittyessä, mutta jos voimat ovat nollassa ja yökään ei tuo lepoa, poltat itseäsi piippuun ihan turhasta. Mitä olen lukenut, niin toipuminen on yksilöllistä ja jonkin verran verrannollinen oireiden kestoon. Vähän kuin laihduttamisessa 😋, pitkään kertynyt taakka kestää pitkään poistua.
Miksi työkavereiden tapaaminen jännittää?
Miksi kävit 2 vk : n kohdalla töissä?
Miksi kynnys uudelle saikulle on korkealla sinulla?
Yllättävää kyllä, minä en tunne yhtään häpeää jaksamattomuudestani. Tiedän, että kuka tahansa voi uupua, masentua tai sairastua muuten psyykkisesti. Talvi oli niin helvetillisen vaikea, että toivon lääkityksen turvin handlaavani ensi talven yli ja katson sen jälkeen, tarvitsenko kemiallista tukea vielä.
Lisänä käytän nyt rautaa, koska olen sitä mieltä, että rautavarastoni ovat matalat ( vaikkei ferritiiniä ole mitattukaan) ja D-vitamiinin nostin 150 mikroon. Olin käyttänyt koko talven 50 mikroa / pv ja mitattu arvoni oli VAIN 68. Eihän se riitä edes luustoterveyden ylläpitämiseksi saati mielialan tukemiseen.
Voimia sinulle! Ole itsellesi armollinen 🙂🌻