Masennus, sairausloma ja työhön palaaminen, muita samassa tilanteessa olevia?

Masennus, sairausloma ja työhön palaaminen, muita samassa tilanteessa olevia?

Käyttäjä Anksu2 aloittanut aikaan 18.04.2018 klo 15:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Anksu2 kirjoittanut 18.04.2018 klo 15:24

Terveydenhoitoalalla olen ja lykkäsin avun hakemista mahdollisimman pitkään ja sitten, kun ei enää vaikean, 4kk kestäneen unettomuuden jälkeen vaihtoehtoja ollut hakeuduin psykiatrille ja päädyin lääkityksen aloituksen jälkeen sairauslomalle. Psykiatri totesi keskivaikean masennuksen ja kokeiltiin essitalopraami- ja mirtatsapiinilääkitystä. Ensimmäinen aiheutti hirvittävän ahdistuksen, mirtatsapiinista ei vastetta. Nyt menee kaksi eri neuroleptia unta korjaamaan ja ahdistusta vähentämään. Psykoterapian aloittaminen on harkinnassa ensi syksynä.
Uni nyt viikon verran ppi ja työhön palaaminen edessä 1.5vk:n kuluttua, sairauslomaa takana nyt kuukausi.

Muisti ja keskittyminen ovat tosi huonoja ja stressinsieto samoin minimaalisen huono. Itse haluan kuitenkin jo ehdottomasti työhön, psykiatri olisi vielä sairaslomaa jatkanut. Osa-aikaisesti olisi tarkoitus aloittaa työt.

Nyt hirvittää/pelottaa olenko kuitenkin liian aikaisin työhön menossa. Tiedän, että kynnys jäädä uudelleen sairauslomalle on tosi korkea omalla kohdallani. Onko muita samassa tilanteessa olevia? Mitä ajatuksia työhön palaaminen herättää? Itseäni myös työkavereiden kohtaaminen jännittää, vaikka kahden viikon kohdalla kävinkin töissä. Ihmeellistä häpeää tämä oma jaksamisvaikeus aiheuttaa…
Vertaistukea hakemassa Anksu2

Käyttäjä September kirjoittanut 20.10.2018 klo 14:15

Olen selvinnyt työstä hyvin, vaikka en mielelläni sinne menekään. Olen sairastunut uuteen masennusjaksoon. Kuun lopussa on aika lääkärille.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 21.10.2018 klo 19:42

Voi kurja September että taas masennus tuli 😞

Minä vähensin työaikaa koko loppuvuodeksi ja on tuntunut hyvältä nyt.

Käyttäjä Annabell kirjoittanut 26.10.2018 klo 21:39

Voi vitja kun haluaisin töihin, mutta pelkään hakea, ja mennä uuteen työpaikkaan. Haluaisin jotain helppoa työtä, että tuntuu että onnistuu ja että on turvassa.

Käyttäjä September kirjoittanut 27.10.2018 klo 13:44

Olen alkanut myös miettimään uutta työtä. Sairauteni kannalta olisi parempi, jos olisin säännöllisessä päivätyössä vuorotyön sijasta.

Pidän työstäni, mutta se ei ole enää tuntunut samalta palattuani toiselta pitkältä sairaslomalta. Toisaalta olen taas masentunut ja se varmaan vaikuttaa asiaan myös.

Olen aina ajatellut, että en kestäisi säännöllistä toimistotyötä, koska olen koko aikuiselämäni työskennellyt hektisessä työympäristössä, jossa on alati muuttuvat olosuhteet. Parin viime viikon aikana se on kuitenkin alkanut houkuttelemaan. Minulla ei ole tarvittavaa kaupanalan tutkintoa, mutta toisaalta minulla on kokemus kokonaisen liiketoiminnan johtamisesta. Ehkä se riittää esimerkiksi johonkin taloushallinnon assistentin tehtäviin.

Toisaalta uuden työn hakeminen pelottaa, koska olen tehnyt niin kauan samaa työtä. Työssäni olen rekrytoinnut kymmeniä työntekijöitä, mutta tuntuu silti, että olen pudonnut kelkasta. Nykyajan cv:tkin näyttävät niin erilaisilta.

Ensi viikolla on lääkäri. Ehkä hän "palauttaa" minut kokoaika sairaslomalle. Sittenhän koko asiaa ei tarvitse miettiä. Marraskuun olen vielä osasairauspäivärahalla.

Käyttäjä Perhonen4 kirjoittanut 28.10.2018 klo 19:08

Moikka!
Olen uusi täällä. Itselläni hyvin samankaltainen tilanne kuin teillä. Sairastuin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön kaksi vuotta sitten. Takana työelämää noin 10 vuotta, asiantuntijatehtävissä. Nyt on kaksi vuotta mennyt osin 100% tehden, osin osasairauspäivärahalla. Nyt menossa masennusjakso ja mietin työeläkevakuutusyhtiön työkokeilua. Luulen etten pysty enää tekemään 100% työtä, sairaus on sen verran hallitseva osa elämääni. Olen erittäin työorientoitunut. Useat sairauslomat ja osasairauspäivärahakaudet ovat olleet raskaita. Olisi ihanaa tehdä esim.60-80% työtä jatkuvasti. Olen aika vaativa itseäni kohtaan ja myös työni on raskasta psyykkisesti ja sosiaalisesti.
Onko kenelläkään teistä työeläkevakuutusyhtiön päätöstä ammatillisesta kuntoutuksesta?
Onko kokemusta osittaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä?

Käyttäjä Perhonen4 kirjoittanut 28.10.2018 klo 19:11

September, kuinka moni prosenttisesti teet työtäsi tällä hetkellä?
Osasairaspäivärahalla palkka on ihan ok. Olen itse nyt 6vkoa sairauslomalla ja osan siitä kelan rahoilla.. Jatkuvat sairauslomat vaikuttavat aika paljon myös perheen tuloihin..

Käyttäjä Annabell kirjoittanut 28.10.2018 klo 23:23

Hei,
Onko muita jotka ovat uupumuksen jälkeen tilanteessa jossa pitäisi hakea uutta työpaikkaa palatakseen töihin, eli toisin sanoen ei ole vanhaa työpaikkaa mihin palata?
Miten aloititte työnhaun? Saitteko siihen jostain tukea?
Mieheni on siis taloudellisesti tukenut minua, jo noin kaksi vuotta. Pian on kuitenkin varmasti tilanne, että minun pitäsi palata töihin. Mutta en tiedä mistä aloittaa. Tai siis hain yhtä työpaikkaa, mutta siellä heidän reaktionsa oli sellainen, että olin viikon sen jälkeen suurinpiirtein poistumatta sohvalta.
Nyt olen "lomalla" vanhenpieni luona. En tiedä mitä hakisin ja mistä...
Tosi outoa, koska olen aina ennen ollut kunnianhimoinen suorittaja, nyt kaikki pohja pudonnut pois, ja millään ei oikein väliä. Ei löydy motivaatiota työhön paluuseen, välttelen asian ajattelemista. Voin pakottaa itseni hakemaan töitä, mutta motivaatiota joudun teeskentelemään, koska sitä mulla ei ole, vaikka haluaisin että olisi. En ymmärrä miten tässä kävi näin... Olen miettinyt myös alanvaihtoa... 😴

Käyttäjä September kirjoittanut 29.10.2018 klo 07:10

Perhonen4 kirjoitti 28.10.2018 19:11

September, kuinka moni prosenttisesti teet työtäsi tällä hetkellä?
Osasairaspäivärahalla palkka on ihan ok. Olen itse nyt 6vkoa sairauslomalla ja osan siitä kelan rahoilla.. Jatkuvat sairauslomat vaikuttavat aika paljon myös perheen tuloihin..

Hei Perhonen4,

Teen 60% työaikaa Kelan osasairauspäivärahan turvin. Tällä erää olin 4kk pois töistä ja nyt kohta kuukausi osasairauspäivärahaa takana. Kuukausi vielä edessä, mutta en ole varma, pystynkö palaamaan joulukuussa täyspäiväiseksi.

Mullakin kaksisuuntainen todettiin vuosi sitten. Tosin ensimmäinen masennusjakso oli jo lapsena. Diagnoosi oli viime vuoteen asti toistuva masennus.

Minäkin olen todella vaativa ja työ on aina ollut todella tärkeää. Työelämää melkein 16 vuotta takana lukuunottamatta kolme vanhempainvapaata. Sairauden vuoksi jouduin luopumaan paikastani yksikköni esimiehenä. Nyt toimin vähemmän vaativassa lähiesimiehen tehtävässä.

Sairauslomat tosiaan vaikuttavat perheen tuloihin. Meillä on viisihenkinen perhe. Onneksi vielä ei ole tarvinnut stressata raha-asioista, vaikka Kelan päätökset viipyvät ja olen vailla rahojani.

Toiveissa on viime aikoina ollut uusi työ. Jokin siisti toimistotyö virka-aikoina. Ei enää epäsäännöllistä vuorotyötä stressaavassa ympäristössä.

Käyttäjä Perhonen4 kirjoittanut 29.10.2018 klo 13:04

September, meillä on aika samanlainen tilanne.
Olen saanuttyöelävakuutusyhtiöltä ammatillisen kuntoutuksen päätöksen. Hakemukseen tarvitsi työterv. lääkärin lausunnon. Luulen että se voisi olla hyvä sinullekin. Sen avulla voi uudelleen kouluttautua tai tehdä esim. omaan työhön työkokeilun.
Selvittelen tällä viikolla tuon väylän mahdollisuuksia, voin kirjoitella sitten mitä heillä on tarjota.
Kurja jos joudut jäämään sairauslomalle. Mulla siis nyt 6vkoa sairauslomaa edessä. Mieluiten tekisin esim.40-60% työtä. Mutta kun on lääkkeenvaihto kesken, psykiatri oli ehdottomasti sairausloman kannalla.
Voimia sinulle tähän viikkoon!🙂

Käyttäjä September kirjoittanut 29.10.2018 klo 17:37

Kiitos Perhonen4, ja voimia myös sinun viikkoosi 🙂

Tule ihmeessä kertomaan tuosta kuntoutusjutusta, kun tiedät enemmän. Luulen, että lääkärini haluaa myös "palauttaa" minut kokoaikasairaslomalle.

Käyttäjä September kirjoittanut 01.11.2018 klo 09:20

Hei.

Olen nyt kaksi viikkoa kokoaikaisesti sairaslomalla, jonka lääkärini säälistä kirjoitti. TYÖNTEKO KANNATTAA ja suomalaisella SISULLA SELVIÄÄ oli hänen kantanssa tässä tilanteessa. Hän kirjoitti A todistuksen, vaikka varsin hyvin tiesi, että en saa Kelalta rahaa ilman B todistusta. Hän ei varannut minulle seuranta-aikaa, joten ei ainakaan tarvitse häntä enää tavata.

Työnantajan kanta oli, että jospa nyt vaan pysyisin siellä sairaslomalla, niin ei tarvitse tätä käydä läpi kahden kuukauden väkein. Helpottaisi molempien elämää. No, mitäpä tuohon sitten enää lisäämään. Mistähän sitä aloittaisi työn haun?

Käyttäjä September kirjoittanut 04.11.2018 klo 13:20

Noniin, sen verran hyvin meni tämä töihinpaluu, että nyt ollaan osastolla. Taidan lykätä tätä työhommaa tämän vuoden ainakin.

Käyttäjä Perhonen4 kirjoittanut 06.11.2018 klo 09:28

Onpa kurja lukea sun kuulumiset, September! Paheniko masennuksen oireet niin voimakkaasti, että jouduit osastolle? Tiedätkö vielä miten pitkän ajan siellä olet? Lepoa ja kärsivällisyyttä sinulle!😍

Käyttäjä Perhonen4 kirjoittanut 06.11.2018 klo 09:41

Olen selvittänyt viime viikolla ammatillisen kuntoutuksen asiaa. Työterv. lääkärini kautta haimme oikeutta siihen keväällä. Sain myönteisen päätöksen. Nyt kun osasairauspäivärahat on käytetty kokonaan, tuo on ainoa vaihtoehto palata töihin kevennetysti. Voisi tieten itse tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta se vaikuttaisi tuloihin paljon.
Sovimme työeläkevakuutusyhtiön, työterveyden ja työnantajan kanssa, että aloitan ammatillisen kumtoutuksen omaan työni suuntautuvalla työkokeilulla. Aluksi se on 3kk ja sen jälkeen voi saada tarvittaessa 3kk lisää. Aloitan 50% työajalla ja sitä nostetaan mun voinnin mukaan ajan kuluessa. Työeläkevak.yhtiö maksaa mulle n.75% mun normipalkasta kuntoutustukea. Olen siis työnantajalle ilmainen työntekijä tuon ajan. Tärkeää tässä on etsiä minulle sellaisia työtehtäviä, mitkä eivät kuormita minua paljon, että jaksaisin töissä aiempaa paremmin.
Tähän siis joulukuun alusta, kun 6vkon sairausloma päättyy. Menossa lääkkeen vaihto lamictaliin.

Käyttäjä September kirjoittanut 06.11.2018 klo 14:54

Perhonen4 kirjoitti 6.11.2018 9:28

Onpa kurja lukea sun kuulumiset, September! Paheniko masennuksen oireet niin voimakkaasti, että jouduit osastolle? Tiedätkö vielä miten pitkän ajan siellä olet? Lepoa ja kärsivällisyyttä sinulle!😍

Kiitos Perhonen4,

Kyllä, masennuksen oireet pahenivat merkittävästi. Lähinnä tämä esiintyi niin, että makasin sängyssä tai nukuin kaiken aikaa. Lisäksi itsetuhoisuus oli varmaan päällimmäinen syy lähteä ensiapuun. Olin pari päivää suljetulla ja ainakin alustavasti tämän ja ensi viikon täällä avolla.

Lääkäri kirjoittaa minulle sairaslomaa vuoden loppuun.