Masennus mokoma palasi!
Olin pitkän aikaa, kolmisen vuotta, vakavasti masentunut. Jouduin jäämään kuntoutustuelle eli määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle vuodeksi. Menetin vakituisen työpaikkani.
Kohta Kelan tukema psykoterapia käyty loppuun. Se on ollut ihan ok, mutta taisin valita väärän suuntauksen edustajan. Kemia terapeutin kanssa kyllä sujuu ja psykiatri suositteli pitämään sitä tärkeimpänä kriteerinä. Samalla hän, ja myöhemmin toinenkin psykiatri, kuitenkin suositteli toista suuntausta minulle sopivimmaksi terapiasuuntaukseksi. No, alussa olin oikein tyytyväinen kun sain vain puhua jollekin, ja myöhemmin en enää jaksanut vaihtaa terapeuttia. Koen että terapiani arvo on ollut juurikin ääneen puhumisessa, mutta oikeastaan en ole saanut terapeutilta mitään eväitä tai oivalluksia. Hän on ollut kuuntelija. Yhden kirjan hän minulle vinkkasi ja siitä lähti paranemiseni.
Luin, ahmin, kirjoja ja aloin rankan asioiden ja historiani työstämisen. Pääsin pinnalle. Opin elämään läsnä tässä hetkessä. Sain takaisin elämänhalun.
Muutaman kuukauden tunsin syvää rauhaa sisimmässäni. Se oli aivan ihmeellistä. Vuosien jälkeen! Aloin taas täysillä osallistumaan arjen pyörittämiseen, kodin ja lasten hoitoon.
Nyt tämä korona-arki uuvutti minut. Pienin on nyt kotona täysipäiväisesti hoidossani ja vanhemmat etäkoulussa. Aiemminhan olin päivisin yksin, meditoin ja sellaista.
Luulin etten enää ikinä sairastu. Että selvitin asiat mitkä olivat masennuksen ja epätoivoni taustalla ja pääsin niistä irti. Opin keinoja selättää ahdistuksen.
Ei, se taisikin olla vain harhaa. Taas en meinaa suihkuun kyetä. Itkettää. Mietin epätoivoisena jaksanko tätä enää.
Kyllä mä vähän kykenen aiempaa paremmin ahdistusta käsittelemään. Kyllä mä olen oppinut ja saanut asioita. Mutta en tarpeeksi.
Olin niin ylpeä kun olin taas terve. Hävettää taas olla tässä jamassa. Ei minusta ollutkaan siihen….