Masennus ja yksinäisyys

Masennus ja yksinäisyys

Käyttäjä kuukkels aloittanut aikaan 13.09.2020 klo 15:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kuukkels kirjoittanut 13.09.2020 klo 15:56

Onko kellään ajatuksia aiheesta? 

Olen elänyt masennuksen kanssa aika pitkään, ja yksinäisyys taitaa olla yksi iso tekijä tässä tilanteessa. On todella vaikea löytää helpotusta aiheeseen. Olen kokeillut erilaisia ryhmiä, vapaaehtoistyötä, erilaisia harrastuksia, netissä kirjoittelua, työkavereita, naapureille moikkailua. Terapiassa on aihetta pyöritelty aika lailla myös vuosien mittaan, mutta ei vaan tunnu etenevän. 

Sellaisia ihmisiä on, joiden kanssa nyt voi moikkailla ja vaihtaa muutaman ajatuksen, mutta ei mitään tuon syvempää. Ei, en ole sellainen ihminen, joka jyrää toisen jutuillaan tai ongelmillaan, mutta pienikin itsensä avaaminen on johtanut yksin jäämiseen tai siihen että ei saa vastakaikua. 

Onko joidenkin kohtalona vaan jäädä ulkopuolelle?

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.09.2020 klo 10:10

Luulen, että on, tavallaan. Mietin itsekin joskus tätä.

Luulen, että niitä ihmisiä, jotka kykenevät ottamaan vastaan toiselta ihmiseltä jotakin, on ylipäätään pieni määrä. Suurin osa ei pysty. Luultavasti niillä, jotka pystyvät, on jo ennestään hyviä ihmissuhteita eivätkä he kaipaa uutta ihmistä, jolla ei ole. Heiltä ei puutu tässä mielessä mitään erityistä, eivätkä he hakeudu sellaisiin paikkoihin, joissa uusia hyviä ihmissuhteita kaipaavat ihmiset kokoontuvat.

Käyttäjä Silvuh kirjoittanut 18.09.2020 klo 00:08

Minulla samoja ongelmia saada yhteyttä muihin ihmisiin, etenkin huolieni suhteen.
Siihen on yleensä auttaneet eläimet. Joskus vain on näin ja vaikka sen tyyppiset henkilöt kohtaavat hekään eivät välttämättä toisiaan voi auttaa, koska oma taakka painaa liikaa. Harrastan kuorojuttuja silloin kun pystyy, kaikki on minua ainakin kansanopistolla monta kymmentä vuotta vanhoja, mutta sieltä on silti saanut ihan hyviä keskustelusuhteita.
Itseään vanhemmat ihmiset ovat usein kokeneetkin enemmän, joten saattavat jaksaa paremmin toistenkin taakkoja ja voi olla vastakaikuakin. Elämässä kun ehtii tapahtua mitä enemmän tulee ikää. Kokeile jos pystyt osallistumaan johonkin harrastukseen tai käy jossain missä on eläimiä seurana? Se voi helpottaa oloa.