Masennus ja puoliso
Tulipa sitten tämäkin hetki elämässä, että masennus sai vallan. Muistan ajatelleeni miksei masentunut nyt vain ota reilusti itseään ”niskasta kiinni” ja parane. Noh… nyt tiedän paremmin. Käsittämätön tunne kuinka oma pää ei tunnu omalta ja vähänkään stressavissa keskusteluissa paniikki saa vallan eikä saa edes lausetta muodostettua. Itken sängyssä pahaa oloani ja toivon ettei minua olisi olemassakaan.
Tila siis pahentui merkittävästi joulukuussa, mutta onhan masennuksesta jälkikäteen ajateltuna ollut paljon merkkejä. No se on mitä on nyt ja kyllä tästä vielä takaisin tullaan. Lähinnä surettaa oman puolison tuen puute. Ventovieraaltakin saa tukea, mutta puolisolta ei. Ymmärrän tavallaan, että hän ei ymmärrä, vaikka kaikesta aina tietoa aktiivisesti hakeekin ja koittaa aina ”korjata” tilannetta tai ihmistä. Päivät olivat kuitenkin tavallaan täynnä hänen pyrkimyksiään saada minut ymmärtämään kuinka pahalta hänestä tuntuu kun minä en ole läsnä tai huomioi tai ymmärrän hänen sanomisensa negatiivisella tavalla. Mutta ikävä kyllä tätähän se masennus tekee. Pyysin vain aikaa, mutta aina pari päivää menee ja näen sen turhautumisen. Sitten muistutetaan kuinka kauan olen ollut tälläinen. No tiedänhän minä. En ole tyhmä vaikka aivan varmasti parisuhteen kannalta typerästi käyttäydynkin. Ja nämä puolison lauseet ajavat minua syvemmälle pimeyteen. En raivoa tai huuda vaan se on vetäytymistä ja apatiaa jolle en tällä hetkellä voi mitään.
No sitten puoliso keräsi tavaransa ja lähti.
Antaa hengähdys tilaa molemmille. Eli poistuu mun elämästä ilman positiivista sanaakaan.
Olisin niin toivonut edes ”kyllä sinä tästä selviät” tai edes jotain, mutta ei. Ei edes viestillä.
Yritin viikon päästä kertoa, että rakastan edelleen, mutta jälleen vastauksessa muistutettiin kuinka en ole ollut rakastava puoliso ennen lähtöä.
Ei siis mitään tukea vaan moite.
Sama kuin moittisi jalatonta kävelemisen puutteesta.
Enhän minä tai luultavasti kukaan saa häntä ymmärtämään millainen masennus oikeasti on. Tämä ei ole tahdonvoimasta kiinni, vaikka uskon että paranemisessa sitäkin tarvitaan ja minähän parannun. Vieraiden tuella. Ja pelkään siitä hänelle katkeroituvani.