Masennus ja parisuhde (pitkä)
Moro vaan kaikille!
Tämä on ihka ensimmäinen viestini tänne tukinettiin. Olen aiemmin kirjoitellut samalla nimimerkillä juttujani tukiasema.netiin, joka on nyt ollut ”korjattavana” melkein kaksi ja puoli kuukautta. Ajattelin aloittaa vaihteeksi tyhjästä ja ruveta kirjaamaan päässä pyöriviä ajatuksia masennuksesta, josta olen kärsinyt viimeiset kaksi vuotta. Luonnollisesti se on koetellut parisuhdettani, mutta rikkomaan se ei ole sitä pystynyt, vaikka lähellä se on kai ollut montakin kertaa.
Voin sanoa, että voin nyt paljon paremmin kuin kaksi vuotta sitten, mistä kiitos kuuluu viime maaliskuussa alkaneelle psykoterapialle, lääkitykselle, lukemiselle, kirjoittamiselle ja puutarhuriudelle. Täysin terve en ole, mutta pahasti näyttää siltä, että tunnelin päässä saattaisi sittenkin olla valoa. Lopputyöni on suunnitteluvaiheessa, jonka jälkeen olen suunnitellut hakeutuvani tyystin toiselle alalle. Kertaan alkuun luonnollisesti paljon mennyttä ja toisaalla sanottua, mikä on välttämätöntä sen suhteen, että nykyisyydessä olisi jotain järkeä. Toivon, että mahdollisimman moni kommentoi ja tuo omia kokemuksiaan tähän ketjuun.
Siitä kun ”masennuin” on siis kaiken kaikkiaan melkein kaksi vuotta. Masennus lainausmerkeissä siksi, että myöhemmin ymmärsin, että varsinaista rikki menemistä edelsi hyvinkin pitkä prosessi. Näin se kai monella muullakin on, vaikka se masennus alkuun tuntuukin tulevan kuin puun takaa. Tunsin tuolloin itseni äärimmäisen väsyneeksi ja oloni toivottomaksi.
Olin saman vuoden keväällä tavannut unelmieni naisen, jonka täydellisyys oli alkanut murentua silmissäni. Tunsin ilman syytä vahvaa halua erota tästä naisesta, sillä olin jollain tapaa alkanut pelätä häntä. Ehkä hän oli tullut liian lähelle, jonkun sellaisen rajan yli, jota kukaan ei aikaisemmin ollut kyennyt ylittämään. En ollut ennen häntä seurustellut vastakkaisen sukupuolen kanssa juuri ollenkaan, jos muutamia treffejä ja noloja väärinkäsityksiä ei oteta huomioon.
En kuitenkaan paennut vaan päätin hakea apua. Homma meni lopulta niin pahaksi, että istuin itkua pidätellen lääkärin vastaanotolla ja yritin saada jotain järkevää sanotuksi. Lääkäri kirjoitti välittömästi masennuslääkityksen (Seronil) ja lisäsi minut YTHS:n psykiatrijonoon.
Muutamaa viikkoa myöhemmin sain kuulla psykiatrilta, että kärsin jonkinlaisesta burn outista, masennuksesta ja elämäntapamuutoskriisistä. Kaikessa tässä hän oli yllättävän kaukonäköinen, sillä masentunut ja alakuloinen olin ollut jo pidemmän aikaa. En vain nähnyt siinä mitään erikoista, sillä ajattelin sen olevan erottamaton osa persoonaani. Burn outin mainitsemin oli myös varsin osuvaa, sillä olin edellisen kesän työskennellyt täysipäiväisesti ja syksyllä kasannut itselleni hirveän määrän opintoja, ikään kuin varmistaakseni loppuunpalamiseni. Elämäntapamuutos oli tietysti ensimmäinen vakava seurustelusuhteeni.
Lääkitys puri pinnallisiin oireisiin, mutta mihinkään syvempään se ei juurikaan vaikuttanut. Psykiatrini ohjasi minut nopeasti psykologille, joka oli tilanteeni kanssa suhteellisen avuton. Seuraavan keväänä tein päätöksen, että minun oli aika lähteä vaihto-opiskelemaan lahden taakse. Oikeastaan tein sen vaihtelun vuoksi, sillä pääni ei vain kestänyt silloista tilannetta ollenkaan. Samanaikaisesti tyttöni lähti vaihtoon omalle taholleni.
Vaihdossa ollessani tapasin paikallista koulupsykologia, joka oli ensimmäinen tapaamani ihminen, joka todella oli kiinnostunut minusta ja asiastani. Pitkät keskustelut elämästä ja sen sellaisesta auttoivat minut selviämään vaihtopuolivuotisesta kunnialla. Takaisin Suomeen palasin viime vuoden talvella, kaksi viikkoa ennen joulua. Samaan aikaan muutimme yhteen tyttöni kanssa ja meistä tuli ihka aito avopari. Huomasin kuitenkin pian, etteivät asiat yleensä muutu miksikään, vaikka niitä pakenisi kuinka kauaksi.
Psykiatrini oli tiettävästi suositellut minulle psykoterapiaa alusta lähtien, mutta ei varsinaisesti ohjannut minua hakemaan sinne. Apua alkoi löytyä heti, kun ilmaisin itse haluavani hakea KELAn tukemaan terapiaan. Myönteinen päätös tulikin helmikuun lopulla ja maaliskuussa aloitin kognitiivisessa psykoterapiassa. Kesti useamman kuukauden ennen kuin tunsin saavani terapiasta minkäänlaista hyötyä.
Hypätäänpä takaisin tähän päivään. Sanottavaa kyllä riittäisi vielä, mutta pistän pisteen tähän kohtaan, ettei teksti veny liian pitkäksi. Täydennän sanomisiani sitten myöhemmissä merkinnöissäni. Sillä aikaa ja sen jälkeen tila on vapaa kommenteille.
🙂👍
—
Esko