Masennus, ahdistus ja itsetuho
Kirjoitan viestini, koska en löytänyt (täysin) samanlaista keskustelua aiemmista aiheista.
Eli alussa lyhyesti: hyljeksitty ala-asteelta lähtien, koulukiusattu ylä-asteella ja ammattikoulussa. Masentunut n. 14-vuotiaasta lähtien (nyt 25-v.) Työpaikalla huono ilmapiiri ym. -> sairaslomaa silloin tällöin, nyt yht.jaksoisesti noin puol vuotta. Hoitosuhde ja lääkitys ollut vuoden 2012 alusta.
Eli aloitetaan alusta;
Jo pienenä tunsin etten kuulunut porukoihin enkä ollut kenellekkään se paras ystävä. Tunsin olevani yksin vaikka tuppauduin aina mukaan toisten juttuihin. Yläasteella jouduin eri luokalle kuin ainoa hyvä ystäväni. Silloin tutustuin ”gootti-ihmisiin” joiden kanssa tavallaan ystävystyin vaikken kuunnellut asiaan kuuluvaa musiikkia ja tyylimuutoksenikin oli aika hiljattainen. Minua alettiin kiusata (en mainitse mistä koska tuntuu edelleen pahalta vaikkei minussa oikeastaan ole mitään vikaa??) haukkua ja kampittaa käytävillä. Ei mitään sinäänsä vakavaa mutta pahalta tuntui. Aloin miettiä luokkatoverien sun muiden ampumista/tappamista jollain tapaa ja sen jälkeen itseni.
Ammattikoulussa mikään ei muuttunut parempaan, olin poissa koulusta ja lopulta siihen meni neljä vuotta. Siinä vaiheessa minusta alkoi tuntua että kaikki nauroivat juuri minulle. Etsin netistä tietoa masennuksesta ja päättelin olevani masentunut tai maanis-depressiivinen.
Pääsin ammattikoulun läpi ja sen jälkeen töihin. Siinä vaiheessa elämä tuntui ihan hyvältä. Aloin jopa rukoilla vaikken ole mitenkään uskonnollinen 😀 Yhtäkkiä elämä kuitenkin alkoi taas maistua shaisselle ja työpaikallakin asiat menivät päin helkuttia (en jaksa selittää kaikkea), aloin taas masentua ja ahdistua kaikesta mahdollisesta. Kaupassakin käydessä menin hyllyjen väliin itkemään koska oli niin vaikea olla ihmisten lähettyvillä. Tuntui etten jaksa enää. Hain apua työterveysasemalta. Tuntui kamalalta sanoa olevansa masentunut. Itkin pitkään. Lääkäri kehotti menemään välittömästi mielenterveysasemalle. Sain ajan varattua vasta puolen vuoden päästä, koska pelkäsin asiaa. Tässä välissä sanottava, että viiltelyä (huomion hakuisuutta enemmänkin) ja itsetuhoisia ajatuksia ollut jo pitkään.
Miekkarilla minulle määrättiin lääke (en muista mikä) ja sovittiin hoitokerrat noin viikon välein. Hoidolla oli kait jonkinlaista vaikutusta ja välillä suositeltiin kelan korvaamaa terapiaa, mutta päättelin ettei ole varaa. Aloin juoda joka ilta itseni humalaan. Katsoin telkkaria ja join, krapulassa töihin. Ahdistus syveni ja halusin vain pois. Jossain vaiheessa istunnoissa mukana A-klinikan työntekijä ja korva-akupunktiota.
Sitten tapasin avomieheni. Valoisaa aikaa jatkui yli puoli vuotta. Joka iltainen juomiseni loppui ja jossain vaiheessa pystyin jälleen käymään kaupassa joten kuten. En täysin muista tapahtumien järjestystä, mutta jossain vaiheessa itsetuhoisuus, masennus ja ahdistua palasivat. Juominenkin alkoi uudestaan. Mursin myös kylkiluun johon sain panacodia. Riippuvuus. Myöhemmin sain käsiini myös dolmedia (syöpäkipulääke?) ja lisää panacodeja ja lyricaa.
Olin sekaisin. Yliannostuksia alkoholin kanssa. Sairaslomaa töistä viikko?! Itsariyritys ja toinen. Lopulta kuukausia sl. Työpaikan vaihto, joka meni persiilleen, itsemurhan yritys. (Kaikki siis lääkkeillä, ei oikeen onnistunut) nyt noin 6 kk sairaslomalla ja kesälomalla ja ensi viikolla töihin!
Asiaan: Väsynyt, masentunut, mikään ei kiinnosta enää (ei varsinkaan seksi) ahdistaa, alkoholia menee reippaasti, samoin taas panacodeja (joita saa helposti) itsari pyörii mielessä 24/7. Haluisin vaan pois tästä elämästä. Tähän kaikkeen liittyy paljon muutakin. En vain jaksa selittää kaikkia menetyksiä, suruja ja tapahtumia.
Vaikka tekstistä tulikin älyttömän pitkä, toivoisin vastauksia samaa kokevilta. En niinkään selviytymistarinoita vaan kokemuksia. Ymmärrystä. Ihmettelen kuinka jaksoin tämänkään kirjoittaa. Varmaankin alkoholi ja codit auttoi 🙂 Pallo seuraavalle ->