Masennuksesta kärsivän ehdotus itsemurhaan päätyneiden omaisille
Olen kärsinyt vaikeasta masennuksesta enemmän tai vähemmän jo toistakymmentä vuotta, kunnes lopulta viime vuonna jouduin keskeyttämään matematiikan tohtoriopintoni ja siirtymään sairauspäivärahalle. Masennuslääkkeen ja terapian avulla jaksan päivästä toiseen, itsetuhoisia ajatuksia ei ole juuri ollut edellisen talven jälkeen reilu vuosi sitten. En uskalla vielä arvailla mitään työkykyni palautumisen suhteen.
Olen jo pitkään halunnut osallistua taisteluun tätä pirullista sairautta vastaan yleisemmälläkin tasolla kuin vain itsessäni. Viimeksi olen pohdiskellut mahdollisuutta puhua kasvokkain pienelle ryhmälle itsemurhan tehneiden omaisia tarjotakseni heille itsemurhaa harkinneen näkökulman. Toivoisin kertomuksellani pystyväni ainakin jossakin määrin lievittämään omaisen itsesyytöksiä siitä, ettei hän huomannut läheisensä masennusta ajoissa ja/tai ei osannut auttaa oikealla tavalla.
Vaikka oma taisteluni jatkuukin edelleen, olen voimaantunut jo siinä määrin, että pystyn ja haluan puhua tilanteestani yleisemminkin, ja myös vastaanottamaan vahvojakin tunteenpurkauksia. Jotkut omaiset voivat tuntea katkeruutta itsemurhan tekijää kohtaan. Ehkäpä pystyn hiukan lievittämään tästäkin aiheutuvaa häpeää. En elättele mitään kuvitelmia mistään ihmeparantumisista, mutta jos vain muutamakin ihminen saisi edes hiukan lievennystä oloonsa, olisi puhuminen heille mielestäni kannattanut.
On ehkä kuitenkin helpompi uskoa jonkun omakohtaisia kokemuksia, kuin jonkin ammatti-ihmisen luennointia. Voi olla myös hyväkin kuulla sellaista ihmistä, jonka taistelu on vielä kesken, kuin täysin parantuneen ihmisen selviytymistarinaa – ”Miksi tuo selviytyi, eikä minun läheiseni?” Vähintäänkin voin tarjota yhden esimerkkivastauksen suurta kipua aiheuttavaan kysymykseen: ”Mitä ihmettä hänen päässään oikein liikkui, kun otti hengen itseltään?”
Tässä ketjussa pyydän kommentteja esittämääni ehdotukseen puhumisesta itsemurhan tehneiden omaisille itsekin joskus itsemurhaa harkinneena. En ole huolissani omasta puolestani. Ehdottomasti tärkeintä minulle sen sijaan on, etten satuttaisi jo haavoittuneita ihmisiä vahingossa lisää. Siksi haluaisin kuulla sellaisia asiaan liittyviä kommentteja ja kehitysideoita, joita omaan mieleeni ei ole pälkähtänyt – ja tietenkin myös sen, onko tässä ideassa ylipäätään mitään mieltä. Kiitos sinulle, että luit pitkän viestini! 🙂
P.S.
Toivon kommentteja myös tukinetin tukihenkilöiltä.