Masennus on todellakin koulu, joskin erittäin kova koulu. Mutta koulua on myös koko elämämme. Itse uskon vakaasti, että tämä elämä on vain yksi helmi monien elämien ketjussa ja olemme täällä oppiaksemme uutta, kehittyäksemme.
Minua masennus on opettanut katsomaan itseeni enkä todellakaan ollut tyytyväinen siihen, mitä näin. Vähitellen olen oppinut tulemaan ulos kuorestani, kommunikoimaan avoimemmin, antamaan ja ottamaan. Puhuminen, kirjoittaminen ja kaikki ilmaisu on siltojen rakentamista toisiin ihmisiin. Jos olet itse avoin, sinulle ollaan avoimia, ja vähitellen pystyt ehkä auttamaan muita, ensin kenties vastaavanlaisessa elämäntilanteessa olevia ja vähitellen muitakin, erilaisissa tilanteissa eläviä ja kamppailevia kanssaihmisiä.
Juuri tässä antamisessa ja jakamisessa toteutuu elämän tarkoitus ja sen kautta kaikki saa mielekkyytensä. Kuvittelepa, millaista olisi olla ainoa eloonjäänyt ihminen suuressa maailmassa? Esim. raha menettäisi hetkessä merkityksensä, koska ei olisi hyödykkeitä, joita sillä voisi ostaa. Samoin työ: ainoa jäljellejäänyt työ olisi elossa pysyminen, mutta riittäisikö siihen motivaatiota. Miten sinä selviytyisit? Kuinka kauan kestäisit?
Tämä pieni ajatuskoe osoittaa, että elämme realisoituu aina tavalla tai toisella suhteessa toisiin ihmisiin. Ei haittaa, vaikka olisit yksin kotona; jos luet kirjaa, luet toisten tallentamia ja muotoilemia ajatuksia. Jos katsot televisiota, seuraat muiden ihmisten todellista tai kuviteltua elämää. Jos kuuntelet musiikkia, on sekin ihmisten työtä, samoin tallenteet tai radiokanavat, joita kuuntelet. Tämä palstakin on ihmisten ylläpitämä ja ihmisille suunnattu.
Siispä yksinäisyys on suuri harha, jota masentunut ei huomaa, koska on vajonnut syvälle omaan itseensä. Sanon tämän kokemuksesta. Kun masennukseni oli todella syvä, en jaksanut edes televisiota katsella. Vasta kun se alkoi hellittää, tajusin, että telkkari on olemassa ja sieltä tulee ohjelmia, joista jotkut ovat jopa kiinnostavia. Ymmärsin myös, että kannattaa käydä silloin tällöin suihkussa. Tällaisin pienin askelin se nousu alkaa!
Syvän masennuksen tai jonkun muun sairauden jälkeen hahmottaa elämän uudella tavoin. Kaikesta voi iloita. Ajatellaanpa vaikka vessassa asiointia. Meistä on itsestäänselvää, että virtsaaminen ja ulostaminen sujuvat normaalisti ja voimme keskittyä muihin asioihin. Mutta eihän se niin ole! Kun äitini sairastui, hän menetti nämä molemmat taidot, siis sekä virtsanpidätys että ulosteenpidätys lakkasivat toimimasta. Arvaa kuka sai vaihtaa vaippoja! Olimme myös usein tilanteessa, että monista vaipoista ja suojalakanoista huolimatta hän heräsi lammikossa... Näiden kokemusten jälkeen iloitsen aina käydessäni normaalisti vessassa!
Ihan totta: elämässä ON aihetta iloon. Vaikka surenkin äitini poismenoa, olen onnellinen siitä, että rakastimme toisiamme loppuun asti ja niin kauheaa kuin tuo vaippatouhu olikin, oli se kuitenkin rakkauden työtä. Rakkautta on monenlaista. Toisesta huolehtiminen antaa elämälle syvää mielekkyyttä, jota mikään viihde tai muu pinnallinen nautinto ei voi korvata.
Siis etsi itsellesi, joku jota sinä voit rakastaa. Älä kysy, rakastaako hän minua. Jos sinä rakastat, hänkin rakastaa, vähitellen, tai sitten joku muu tulee luoksesi rakkautta anoen. Ei maailmasta rakkaus lopu, koska se on se henkinen aine, josta meidän sielumme on tehty. Ja kaikki me olemme olemassa tässä fyysisessä ruumiissa osaltaan siksi, että vanhempamme ovat rakastaneet toisiaan - edes hetken ajan.
Rakkaus ei ole samaa kuin erotiikka, mutta erotiikka sisältyy siihen yhtenä ainesosana. Rakkaus on paljon enemmän: se on itse Elämä.