Masennuksen hoitosuunnitelma

Masennuksen hoitosuunnitelma

Käyttäjä kuukkels aloittanut aikaan 07.09.2020 klo 21:59 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kuukkels kirjoittanut 07.09.2020 klo 21:59

Masennuksesta kärsineet, oletteko saaneet miten suunnitelmallista hoitoa? 

Itse olen käynyt reilun kymmenen kertaa psyk polilla tapaamassa psykiatria, ja jotenkin se hoito alkaa aina alusta. Tietysti sitä taustaa pitää vähän käydä läpi, kun on melkein joka kerralla uusi lääkäri, mutta tuntuu, että mitään kovin suunnitelmallista hoitoa en ole muutenkaan missään vaiheessa saanut. Jonkinlainen lakisääteinen(?) hoitosuunnitelma on jossain kokoontumisessa vuosia sitten tehty, silloin kirjattiin suunnilleen suunnitelmaksi ”lääkehoito ja terapia”, mutta esim lääkkeiden tai terapian tehon tai oireiden seurannasta ei ole mitään suunnitelmaa, aina on vaan sanottu että odotellaan nyt jos alkaisi vaikuttaa. Itse on saanut aina ottaa yhteyttä, vaatimalla vaatia lääkäriaikaa ja käytännössä sanella että nyt vaihdetaan lääke toiseen. Paljon on pitänyt opiskella millaisia lääkkeitä on olemassa, mitä eri terapiasuunnat on, mitä on ect jne. Lääkäriltä/psykiatrilta en ole saanut näihin koskaan oikein mitään kommenttia. Tuntuu, että eivät ole kiinnostuneita, kunhan istuvat ja kuuntelevat ja nostavat palkkaa. 

Olisin toivonut parempaa, jämäkämpää, suunnitelmallisempaa hoitoa. Olen sitä monesti vaatinut, pyytänyt, anellut, mutta on kuin seinälle puhuisi. ”Soita jos tarvitset apua” sanovat. Soita – kenelle? mitä apua sieltä saa? Ehkä ajan taas jollekin uudelle henkilölle, joka vastaa samalla tavalla. 
Anteeksi epätoivo, anteeksi negatiivisuus. Kuulisin mielelläni sinun kertomuksen ja kokemuksen. Jos olet saanut jotenkin parempaa hoitoa, niin haluaisin oppia, miten sitä saa.