masennu ja unettomuus

masennu ja unettomuus

Käyttäjä unetonmies aloittanut aikaan 26.09.2010 klo 22:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä unetonmies kirjoittanut 26.09.2010 klo 22:26

Tässä on sellainen asia kyseessä kuin masennus.Joka ilmenee minulla unettomuuden merkeissä. Olen nukkunut viimeisen kahden päivän aikana muutaman tunnin.
Asia on kausiluonteista ja niinä hetkinä kun se iskee niin elämänlanka tuntuu sammuvan ja en ole uskaltanut hakea siihen apua. Kun tuntuu aina siltä että joo kyllä se menee taas ohitse.No nyt kuitenkin tuntuu niin pahalta , että nyt mennään ja haetaan sitä apua.Onko kellään muulla ollut kyseisiä ongelmia ja minkälaista apua olette siihen saaneet?

Käyttäjä tuitttu kirjoittanut 27.09.2010 klo 15:16

Itse masennuksen yhteydessä käytän nukahtamislääkettä/rauhoittavaa (Imovane, Oxamin) tarvittaessa, unihan on todellatodella korvaamatonta masennuspotilaalle - unenpuute ruokkii kovasti masennusoireita.
En juurikaan saisi nukuttua ilman kyseistä apua masennuskausina - hämmentävää sinäällään, vaikka koko ajan olo onkin väsynyt. Ennen nukkumaanmenoa ajatukset vain tuppaavat pyörimään mielessä vilkkaammin.

Myös terapia on masentuneille kullan arvoista. Joutuu kohtaamaan silmästä silmään asioita, jotka ovat kalvaneet niin alitajunnan kuin tiedonkin tasolla.

Oon kyllä iloinen siun puolesta, että päätit hakea apua, ja sitä tulet saamaan! 🙂👍
Voimia kovasti!

Käyttäjä topcat kirjoittanut 29.09.2010 klo 20:23

Minua eivät unilääkkeet auta, koska unettomuuden syynä on liian aktiivinen (ja itsetuhoinen) ajatustoiminta iltaisin. Ketipinor (anti-psykoottinen lääke, joka rauhoittaa ajatustoimintaa) pienenä annoksena toimii loistavasti, voisit ehkä puhua siitä lääkärisi kanssa jos unettomuuden syy tuntuu samanlaiselta. Tätä lääkettä annetaan siis yleensä maanis-depressiivisille potilaille 400-600 mg päivä, mutta minun unettomuuteeni auttaa 75-125 mg illalla. Toivottavasti apua löytyy, unettomuus ei todellakaan paranna masennusoireita, joten juttele rohkeasti lääkärisi kanssa!