Maksuvaikeudet

Maksuvaikeudet

Käyttäjä Masa Mainio aloittanut aikaan 25.03.2011 klo 15:09 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Masa Mainio kirjoittanut 25.03.2011 klo 15:09

Hei!

Olen 25-vuotias mies, jonka elämä hymyili vielä vuosi sitten. Oli ja on edelleen maailman ihanin naisystävä, jonka takia jaksaisin ja tekisin mitä vain. On vuokra-asunto, jossa asumme ja löytyy kaikki tarpeellinen.

Sitten tulivat vaikeudet. Olen rakennusalalla ja pienet firmat ovat mitä ovat….
Ensin ensimmäinen firma kaatui ja jouduin etsimään uusia töitä, joita sainkin nopeasti. Seuraava firma vaikutti hyvältä ja ehdinkin olla töissä muutaman kuukauden, ennenkun palkanmaksuvaikeudet alkoivat. Kitkuttelin firmassa puolisen vuotta, koska kävi työnantajaani sääliksi firman tila. Mutta laskuja alkoi kasaantumaan ja päätin etsiä töitä.

Meni hetki ja pääsinkin eräälle toiminimellä toimivalle rakennusmiehelle töihin. Siellä kuukauden jälkeen huomasin firmassa niin paljon huonoja puolia, että aloin jo valmiiksi etsimään uusia töitä. Sittenhän ne palkatkin jäivät maksamatta… Tervetuloa taas maksuvaikeudet.

Sain töitä ja otin lainan, että saisin maksettua laskuni. Hölmöyksissäni en kehdannut ottaa tarpeeksi isoa lainaa, että oisin saanut kaikki maksettua…

Nyt minulla on kolmen huono firman jäljiltä laina ja iso kasa laskuja…. Työpaikka menettelee, mutta talvella on aina hiljaisempaa, jolloin maksuja meinaa taas kasaantua.

En tiedä mitä tekisin laskujeni kanssa, niitä on jo ulosotossakin useampia. Naisystävälleni en kehtaa kertoa, koska pidän aina huolen, että voin maksaa vuokran ja muut pakolliset laskut. Laskuja kasautuu ja useasti lainanmaksukin myöhästyy.
Minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut maksuvaikeuksia ja olenkin siksi tietämätön näistä asioista.
Jos siellä on joku joka tietää, mitä tilanteessa tulisi tehdä, olisin todella kiitollinen kuullessani ideoitanne 🙂

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 26.03.2011 klo 15:49

Sinulla on siis palkkoja saamatta? Olethan ottanut yhteyttä palkkaturvaan? Se hoitaa konkurssien ym. vuoksi saamatta jääneet palkat. Sieltä nyt pitää ensimmäisenä selvittää, voitko saada jostain yrityksestä palkkoja palkkaturvan kautta.

Seuraavaksi kannattaisi kysellä asiaa takuusäätiöltä. Se auttaa myös tuollaisissa velkaantumistilanteissa tarjoamalla kohtuukorkoista lainaa.

Ja sitten käyt heti kun mahdollista siellä pankissa keskustelemassa. Hekin haluavat tietää jos sinulla on ongelmia ja auttavat laskemisessa. On myös pankille etu että asiat sovitaan ja he saavat lainaamansa rahat takaisin vaikka sitten vähän hitaammalla aikataululla.

Sinun lienee pakko myös keksi menoja joista voi tinkiä, ja tämä varmaan kyllä tarvis sen tyttöystävän avuksi. Eihän se sinun vikasi ole jos et saa palkkojasi.

Käyttäjä taippi kirjoittanut 26.03.2011 klo 16:02

Hei!

Minulla on kokemusta jonkin verran maksuvaikeuksista. En tosin ammattilainen ole, mutta omaa kokemusta siis löytyy.
Oli sama tilanne sinällään, että rahantulo loppui, ja alkoi laskuja kasaantumaan ja ulosottoonkin meni mm.mätkyt.
Sosiaalityöntekijä osastolla auttoi minut alkuun varaamalla velkaneuvojalle ajan. Siellä työntekijä alkoi huolehtimaan kanssani laskuasioita. Hän soitteli laskuttajille luvallani ja alkoi järjestää asioita vauhdilla.
He sopivat lyhennyksistä ja eräpäivistä ym.
Makselin niitä minimieriä sitten eri laskuttajille pari vuotta, ja sitten varasin pankkiin ajan ja sainkin sieltä laskujen verran lainaa mitä oli jäljellä vielä oli(suuri summa).
Nyt makselen sitten vain yksiä korkoja pankinlainan lisäksi.

Silloin velkaneuvoja yritti jotain kirkon avustus juttua(nimeä en valitettavasti muista), mutta se ei onnistunut.

Sinuna varaisin ajan velkaneuvontaan ja ottaisin avun vastaan sekä kertoisin myös naisystävällesi tilanteesi. Rehellisyys kannattaa aina, vaikka se vaikeaa varmasti onkin.
Luulisin kyllä hänen ymmärtävän, koska tilanne ei ole sinusta kiinni, vaan työpaikkojesi.

Mutta toivon että tästä oli edes jotain hyötyä! Muistan kuinka tilanne silloin vaikeutti masennustani hyvin paljon, kun tuntui että kaikki asiat menevät liian vaikeaksi. Silloinen sos.tt. kyllä auttoi minua paljon. Uskon että sinäkin saat kyllä asiat järjestykseen. Muista että tilanne ei ole sinun vikasi!!!

Kaikkea hyvää sinulle🙂🌻

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 27.03.2011 klo 19:01

Taipin ohjeet allekirjoitan täysin.

Vakuutan että pahastakin tilanteesta selviää kun ensin pysäyttää sen lisävahingon muodostumisen.

Hoida pankin kanssa myös asiasi rehellisesti. Hyvä pankkisuhde auttaa todella paljon.

Velkaneuvonta ja maksujen järjestely alkuvaiheessa.....

Sullon hyvä asenne kun yrität 🙂👍

Voisitko kertoa kumppanillesi? Ajattele kuinka hirveää kun hänelle selviää asiat kuitenkin.

Et ole edes itse suoranaisesti syyllinen tilanteeseen joten rehellisyys olisi hyvästä.🌻🙂🌻

Käyttäjä Masa Mainio kirjoittanut 28.03.2011 klo 00:24

Kiitos teille vastauksistanne ! 🙂 Soitan heti maanantaina paikalliseen velkaneuvontaan ja yritän saada asiat järjestykseen. Katsotaan mitä tästä keheytyy... Hyvillä mielin eteenpäin, Ensiviikosta lähtien alkaa töissä kiireet ja pääsee painamaan niin pitkää päivää, kun vain jaksaa, sitä olenkin odottanut taas muutaman kuukauden. En ymmärrä miten laskujen maksusta voi tulla niin paljon mielihyvää 🙂