Maanisdepressiivisyys ja alkoholismi

Maanisdepressiivisyys ja alkoholismi

Käyttäjä ManisDepis aloittanut aikaan 03.08.2012 klo 12:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ManisDepis kirjoittanut 03.08.2012 klo 12:18

Tässä minun tarinani. Olisi kiva kuulla onko täällä kohtalotovereita, ketään ketkä olisivat tällaisessa prosessissa tai jopa päässeet pinnalle.

Olen aina pursunnut ideoita. Normaali minä on sosiaalinen, idearikas, luova, menestyvä, vauhdikas. ”Aika vilkas lapsi” oli ”diagnoosi” neuvolassa ja siitä lähtien onkin sitten menty. Ympäristö on ollut taudille altistava.

Murheista ja hankalista kausista jolloin mitään ei saa aikaiseksi olen varmaan ollut jollain tasolla tietoinen mutta eihän niistä osaa suomalainen mies puhua tai apua hakea.

Sitten jossain kohtaa kaksikymppisenä tilanne vain paheni. Piti alkaa ottaa itsestä lisää ja lisää vastuuta, rakentaa sitä uraa, menestyä ja päteä lisää. Ja kääntöpuolella olla enemmän ja enemmän huolissaan siitä onnistuuko 150% suorittaminen ja riittääkö rahat. Sitten kun meni hyvin oli kiva kuluttaa.

No, ainoa lääke mielialanvaihteluihin oli tietysti kuningas alkoholi. Sampanjapulloja auki kun menee kovaa ja viinapullo kouraan kun ottaa päähän ja töissä tulee burnout.

Addiktiohan siitä sitten seurasi.

Alkoholismin takia hakeuduin hoitoon ja yritän siitä selvitä, sitten diagnoisoitiin tuo kaksisuuntainen sieltä taustalta.

No, nyt on hoitosuhde psykoterapeuttiin, tietoa alkoholismista sairautena, takana maaninen vaihe (jota en silloin tajunnut) jolloin se lopettaminen ja terveet elämäntavat olikin niin todella helppoa.

Käytän toisinaan opamoxia pahoihin depressiotiloihin ja nukahtamiseen.

Lamictalia maanisdepressiivisyyteen – vähän tasoittamaan noita huippuja ja pohjia.

Korvien sisällähän se on eli näen psykoterapian, itsetutkiskelun, vertaisryhmät ym. ensisijaisena keinona ja uskoisin että jos maanisdepressiivisyys hoituu tasaisemmaksi niin ehkä siinä sivussa se alkoholiriippuvuuskin lievenee.

Aikamoinen cocktail siis. Pelkään tulevani lääkeriippuvaiseksi, näiden lääkkeiden kanssa ei saisi käyttää alkoholia, alkoholista vieroittuminen tuntuu mahdottomalta ja maanisdepressiivisyys ei ainakaan mitenkään helpota sitä. Tai holismi maanisdepressiivisyydestä toipumista.

Pelottaa ja tuntuu voimattomalta.