Lyrica-kokemuksia? Lyrica-ongelmia? Entä Voxra?

Lyrica-kokemuksia? Lyrica-ongelmia? Entä Voxra?

Käyttäjä Seainajaksava aloittanut aikaan 28.10.2011 klo 12:09 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Seainajaksava kirjoittanut 28.10.2011 klo 12:09

Hei!

Kärsin ajoittain vaikka mistä – lähinnä nyt masentuneisuuteen ja väsymiseen sekä särkyihin liittyviä oireita. Pari vuotta sitten psykiatrini ”keksi”, että Lyricaa kannattaisi kokeilla minun oireisiin (myös kipuja, neuropaattisiin viittaavia + migr. estolääkkeenäkin käytetty)

Aloitimme varovaisin annoksin ja hups, sain huikean vasteen hyvin nopeasti enkä yhtään sivuvaikutuksia. Tätä ”ihanaa, uutta ja vapautunutta elämää” kesti aikansa kunnes huomasin, että valmisteen vaikutus temppuilee (hiipuu, muuttuu ym.).

Mitä mahdollisia kokemuksia teillä on Lyricasta?
Mitä annoksia olette mahdollisesti käyttäneet?
Entä miten olette kokeneet lääkkeestä irrottautumisen(olen kahdesti yrittänyt irit – ihan hirveän vaikeaa vaikka tehdään toooooodeeelllla hitaasti!)? On toki hyvä kysyä miksi irrottautua toimivasta lääkkeestä – niin miksi? No, en tiedä onko lääkkeellä vaikutusta – olen uuden masennuslääkkeen käyttäjä (Voxra 150 mg, joskus kokeillut 300 mg…ei ehkä minulle) ja uni + ahdistuneisuushäiriön vuoksi käytössä melkoinen määrä lääkkeitä enkä oikein tiedä mikä mihinkin enää vaikuttaa. Samaa miettii psykiatrini, joka on erittäin hyvä ja on ollut usein aamuteeveessä puhumassa masennuksesta, ahdistuksesta, epävakaasta personallisuudesta ym.

Seuraavaa minulla käytössä:

– Voxra 150 mg

– Lyrica nyt taas ja uudelleen aamuisin 200 mg (mennään 300 kohti, taas!), iltaisin/iltapäiväisin (300 mg), vaikeaan ahdistuneisuus oireyhtymään, särkyilyyn, alavireisyyteen…..Annos siis maximiin menossa.

– Xanor 1 mg, 1-3/vrk TARVITTAESSA!

Uniongelmiin (diagnosoitu patjatutkimuksella)

– Rivatril 2-4 mg

– Liuos Disycloverin hydrochlor. 5-10 ml

– tarvitt. Stilnoct 1-2 tbl

Jostain syystä Voxran aloituksen jälkeen vaikea migreenini hävisi ”vahingossa” – yllättäen hiipui pois ja on nykyisin hyvin vähäinen

Migreeniin lääkityksenä

– Relert tai Imigran + käsikaupan särkylääkkeet

Olen lievästi astmaattinen/erittäin lievästi joten jaksottain käytössä

– Singulair

– Nenään suihkutettava kortisoni (nenäongelma vallitsevin JA HANKALIN, EI sinuiitteja vaan limakalvoärsytyksiä ja nuhakuumeherkkyyttä)

Pulmicort ja tarvitt. Bricanyl

Tällä hetkellä menossa käsittämätön masennus/alavirejakso + raivokohtauksia ja ylivoimaisia vaikeuksia hallita negatiivisia tunteita ja ajatuksia. Uniongelma myös vaikeutunut. Lääkäriin aika vasta marraskuun alussa!

Olen 45 vee nainen ja epäilen, että olen ollut pre-menopausaalisessa jaksossa jo muutaman vuoden ja…tämän tajusin ihan vasta nyt kun repesin mielialojeni suhteen – taas! Saattaisin siis saada apua hormonikorv.hoidosta = en olisikaan niin voimakkaasti ollenkaan ”psykiatrinen tapaus”.

Yht. veto: mitä kokemuksia teillä on Lyricasta? Voxra ? Minulla on yhtä jos toista tietoa Lyricasta eikä se ole oikein ilahduttavaa…!

Kerron taustani toisten – nyt vähän kiire. Kuitenkin, lapsuus alkolismin varjossa = jätti melkoiset jäljet

Kiitos jo etukäteen!

Käyttäjä repukka kirjoittanut 28.10.2011 klo 12:40

Minä olen käyttänyt Lyricaa ahdistuneisuuteen reilut puoli vuotta. Annostus on 300mg aamuin illoin. Huomaan selvän vasteen. Joskus olen aamulla unohtanut ottaa aamulääkkeet ja iltapäivällä ihmetellyt, miksi on niin ahdistunut olo, kunnes olen huomannut unohtaneeni lääkkeet. Voxra on ollut minulla käytössä masennuslääkkeenä nyt pari kuukautta ja sen tehosta en vielä hirveästi osaa sanoa. En muista annostusta.

Käyttäjä Seainajaksava kirjoittanut 29.10.2011 klo 16:26

"Repukka" 🙂

Kiinnostavaa kerrot! Lyrica-annoksesi on siis tuo 300x2 ja kyllä, hyvin hyvin monet raportoivat samaa - kun lääkeannos unohtuu, se tuntuu varmasti ellei TODELLA varmasti! Erityisesti se tuntuu niillä, joille Lyrica on määrätty juuri yleisen ahdistusoireyhtymän (GAD) hoitoon.

Se, että se lääkkeen unohtaminen tuntuu niin voimakkaasti VOI olla sidoksissa siihen, että on käyttänyt lääkettä niin vähän aikaa (6kk on aika vähän). Siis vähällä tarkoitan sitä, että oikeastaan vasta tuossa 6 kk ajassa vaste ryhtyy tasaantumaan ja kun vrk-annostukseen tulee yllättävä poikkeus, fysiikka reagoi voimakkaasti.

Toisaalta, hyvin moni Lyrican käyttäjistä raportoivat samaa kuin sinä ja mm. sitä, että Lyricasta irrottautuminen on/olisi jopa vahvoista huumeistakin irrottautumista vaikeampaan. No... tässä kohtaa täytyy toki muistaa, että kaikki kokemukset ja ihmisten fysiologiat poikkeavat toisistaan runsaasti. Eli sinänsä, tarinat sikseen ja se oma olkoon se ainoa oikea ja seurattavaa vaativaa.

Minulla Voxra 150 mg tuntui vireystilan nousuna jos nyt oikein muistan...niin jo alta kuukaudessa. Tässä on kaikilla yksilöllisiä kokemuksia, tietysti. Jos et ole saanut Voxrasta mitään ikäviä tuntemuksia niin olet varmasti ihan toimivalla tiellä 🙂!

Olen monesti ajatellut seuraavaa (kun olen pohtinut lääkkeiden hyötyä/käytön tarpeellisuutta):

Kun aloittaa erityisesti mielialaan tai ahdistukseen vaikuttavaa lääkitystä ja aloitustilanteessa olo on varsin kurja + kuuluu niihin onnellisiin, joilla lääke alkaa toimia ja toimiikin sitten varsin hyvin = tuntuu luissa ja ytimissä että WAU, tässähän on peräti ihme ;)...

...niin, on varsin muistamisen arvoista, että me ihmiset totumme (nyt EN tarkoita riippuvuutta tai toleranssia) nopeasti mitä erilaisimpiin olotiloihin, peräti sopeudumme ja erityisesti tässä vaiheessa kun siis sopeutuminen on tapahtunut, voi tulla kokemus että HÄH, EIHÄN TÄÄ LÄÄKE ENÄÄ TOIMIKAAN. Ts. emme kykene enää lääkkeen "normalisoitua" tilaamme ymmärtämään, että lääke todella toimii vaikka emme enää saakaan alun WAU-kokemusten tapaisia "kicksejä". Sokeudumme helposti emmekä kykene näkemään, kokemaan että ko. valmiste/lääke TOIMII niin kuin pitää. Ilmeisesti pitkän kurjan olon jälkeen, kun tilamme normalisoituu, emme kykene enää muistamaan kuinka kurjaa meillä ennen lääkettä todella oli...

Eräs ajatus vain minulta, äh, sekavakin varmaan ;).

Sitten, niin mielialalääkkeet kuin ERITYISESTI Lyrica aiheuttaa, hah, sivuvaikutuksena alussa EUFORIAA. Lyrican pakkaus- ja valmisteyhteenvedossa (se Pharmacassa oleva) lukee, että yksi yleisimmistä sivuvaikutuksista on juuri NOUSSUT MIELIALA, POIKKEUKSELLISEN VOIMAKAS HYVÄN OLON TUNNE. Jos on siis kyse sivuvaikutuksesta on toki selvä, kun moinen sivuvaikutus häipyy, tulee tunne lääkkeen toimivuuden häviämisestä. Kukapa ei huikeaa onnellisuuden tunnetta haluaisi ylläpitää koko ajan?! Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että jopa euforiaan tottuu ja tässä kohtaa puhummekin sitten toleranssista, annosten kasvusta ym, ym. Mut olkoon se oma lukunsa.

Tylsää ovat vain tiedot, joiden mukaan Lyrican vaikutus tökkää samaan kohtaan aivoissa kuin moni bentsodiatsempiini eli mitä erilaisemmat uudet ja vanhat rauhoittava lääkkeet. En tunne miten tämä "tökkääminen" Lyricalla eroaa bentsoista mutta se mitä olen keskustelupalstoilta löytänyt viittaa hiukan hmmm...jaa-a, siihen että joillekin voi tosiaan syntyä tähän NEUROLOGISEEN valmisteeseen toleranssi varsin nopeasti = vaikutus hiipuu, annoksia kasvatetaan jotta saataisiin sama olotila.

Lyrican max annos on 600mg/vrk mutta jos nyt vahingossa tuon ylittää (minulle kävi kerran oikea vahinko - olin unohtanut että olin jo ottanut ilta-annoksen ja auts, otin sen toiseen kertaan ja hups tajusin ja tuli pelko = soitin myrkytyskeskukseen välittömästi ja sieltä tuli varsin letkeä vastaus - ei huolta, voi vaan väsyttää melkoisesti kunhan ei tunne mitään hengitykseen liittyvää ongelmaa kaikki ok, jopa yli 900mg annoksilla ei ole todettu vaaraa) ei ole vaaraa mutta 1 vrk voi mennä aika huterissa merkeissä.

Em. tarina EI tarkoita sitä, että mennään sitten nostelemaan sitä Lyrica-annosta yli 600mg/vrk! EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA TEHDÄ TUOTA, OK?!

Kunhan lätisin, kiva jos muiltakin löytyisi Lyrica + Voxra -kokemuksia 🙂!

Koitetaan hymyillä...joku sanoi, että se auttaa ;)!

(Sori kirj.virheet mutta taas pitää poistua - en ehdi korjata
😠)

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 31.10.2011 klo 19:40

Kuulkaas naiset jotka syötte lyricaa, kysymys teille, onko tullut seksuaalisen halun muutoksia kumpaankaan suuntaan?

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 01.11.2011 klo 13:53

"""Kun aloittaa erityisesti mielialaan tai ahdistukseen vaikuttavaa lääkitystä ja aloitustilanteessa olo on varsin kurja + kuuluu niihin onnellisiin, joilla lääke alkaa toimia ja toimiikin sitten varsin hyvin = tuntuu luissa ja ytimissä että WAU, tässähän on peräti ihme ;)...

...niin, on varsin muistamisen arvoista, että me ihmiset totumme (nyt EN tarkoita riippuvuutta tai toleranssia) nopeasti mitä erilaisimpiin olotiloihin, peräti sopeudumme ja erityisesti tässä vaiheessa kun siis sopeutuminen on tapahtunut, voi tulla kokemus että HÄH, EIHÄN TÄÄ LÄÄKE ENÄÄ TOIMIKAAN. Ts. emme kykene enää lääkkeen "normalisoitua" tilaamme ymmärtämään, että lääke todella toimii vaikka emme enää saakaan alun WAU-kokemusten tapaisia "kicksejä". Sokeudumme helposti emmekä kykene näkemään, kokemaan että ko. valmiste/lääke TOIMII niin kuin pitää. Ilmeisesti pitkän kurjan olon jälkeen, kun tilamme normalisoituu, emme kykene enää muistamaan kuinka kurjaa meillä ennen lääkettä todella oli... """

Lyricasta ei mulla ole kokemuksia, mutta aika lailla samanlaisia ajatuksia tuosta lääkkeen toimivuudesta kylläkin. Monesti myös näyttää siltä (ja sivuoireinakin mainitaan, varmuuden vuoksi?), että mielialalääkityksen aloittamisen jälkeen oireet ahdistukset ym. vaivat lisääntyvät joksikin aikaa. Johtuneeko se toiveista nopeaan helpotukseen, jota ei sitten aivan heti useinkaan tapahdu. Ja kaikenkaikkiaan populistinen naistenlehtien (sorry, en ole sovinisti) kirjoittelu onnellisuuspillereistä on kyllä harhaanjohtavaa ja antaa aivan väärän kuvan mieleialalääkkeistä.

Käyttäjä Seainajaksava kirjoittanut 01.11.2011 klo 23:49

Kukas se nyt kyseli seksuaalisen halun suhteesta Lyricaan?

No, empä osaa kyllä yhtään sanoa...tjaa, ehkä joskus alkuaikoina juuri tuo mielalan nousu saattoi lisätä seksuaalista halukkuutta mutta eipä varmasti ollut Lyrican vars. vaikutus.

Olen kaiken kaikkiaan väärä nainen vastaamaan. Olen 45 vee, vaiheessa jossa seksuaalisuus kiinnostaa tasolla EVVK kuta kuinkin. Johtunee hormonaalisista muutoksista ja ylipäätään siitä, että tässä iässä hiukan muut asiat ajavat edelle.

Ylipäätään kuulun niihin naisiin, jotka ovat elämänsä aikana olleet kiinnostuneita aivan muista asioista enemmän, hah, Freudilaisittain, sublimoineet seksuaalisuuttaan moneen muuhun paljon mielenkiintoisempaan.

Valitan. Kenties joku muu osaa vastata kysyjälle...

Käyttäjä Jussi56 kirjoittanut 04.11.2011 klo 20:08

Hei

Kärsin samanlaisista oireista kuin sinäkin, lievä astma (Pulmicort ja tarvittaessa Bricanyl), kipuja, jotka on diagnosoitu fibromyalgiaksi, unettomuutta, johoin juuri nyt auttaa Rivatril ja disykloveriini. Masennusta on myös. Fibromyalgia-oireistoon kuuluu kipujen lisäksi melkein aina unettomuus ja hyvin usein masennus. Fibromyalgia on siis lähinnä neuraalinen sairaus, vaikka se kuuluukin reumalääketieteen alaan. Sen oireisto on eri potilailla erilainen.

Käytin Lyricaa maksimiannoksella 600 mg päivässä juuri fibromyalgiasärkyjen takia noin vuoden ajan. Se tai sen poisjättö ei minulla aiheuttanut mielialamuutoksia, koska en kärsi ahdistuneisuudesta. Seksuaalisuuteen ei ollut mitään vaikutusta. Sen kipuja vievä teho vain loppui ja lääke vaihdettiin toiseksi. Minulla ei ollut mitään vieroitusoireita. Lyrican vieroitusoireet ilmeisesti vaihtelevat potilaittain.

Ny on fibromyalgiaan määrätty iso annos masennuslääke Ixeliä, joka pitää kivut poissa ja ilokseni se tepsii myös masennukseen. Selvisin viime vuoden ilman jokatalvista masennusta. Haittavaikutuksia ei ole. Jotkut masennuslääkkeet haittaavat seksiä, mutta ei Ixel.

Unettomuuteen on kokeiltu yhtä jos toistakin lääkettä viimeisen 17 vuoden aikana. Moni lääke on menettänyt tehonsa. Kävin hiljattain lääkärin vastaanotolla, joka määräsi yhdistelmän Rivatrilia ja disykloveriiniä. Olen jo viikon verran nukkunut ihan oikeasti. Unipatjatutkimus on edessä. Toivottovasti saan jatkossakin nukuttua.

Jaksamista!

Jussi56

Seainajaksava kirjoitti 28.10.2011 12:9

Hei!

Kärsin ajoittain vaikka mistä - lähinnä nyt masentuneisuuteen ja väsymiseen sekä särkyihin liittyviä oireita. Pari vuotta sitten psykiatrini "keksi", että Lyricaa kannattaisi kokeilla minun oireisiin (myös kipuja, neuropaattisiin viittaavia + migr. estolääkkeenäkin käytetty)

Aloitimme varovaisin annoksin ja hups, sain huikean vasteen hyvin nopeasti enkä yhtään sivuvaikutuksia. Tätä "ihanaa, uutta ja vapautunutta elämää" kesti aikansa kunnes huomasin, että valmisteen vaikutus temppuilee (hiipuu, muuttuu ym.).

Mitä mahdollisia kokemuksia teillä on Lyricasta?
Mitä annoksia olette mahdollisesti käyttäneet?
Entä miten olette kokeneet lääkkeestä irrottautumisen(olen kahdesti yrittänyt irit - ihan hirveän vaikeaa vaikka tehdään toooooodeeelllla hitaasti!)? On toki hyvä kysyä miksi irrottautua toimivasta lääkkeestä - niin miksi? No, en tiedä onko lääkkeellä vaikutusta - olen uuden masennuslääkkeen käyttäjä (Voxra 150 mg, joskus kokeillut 300 mg...ei ehkä minulle) ja uni + ahdistuneisuushäiriön vuoksi käytössä melkoinen määrä lääkkeitä enkä oikein tiedä mikä mihinkin enää vaikuttaa. Samaa miettii psykiatrini, joka on erittäin hyvä ja on ollut usein aamuteeveessä puhumassa masennuksesta, ahdistuksesta, epävakaasta personallisuudesta ym.

Seuraavaa minulla käytössä:

- Voxra 150 mg

- Lyrica nyt taas ja uudelleen aamuisin 200 mg (mennään 300 kohti, taas!), iltaisin/iltapäiväisin (300 mg), vaikeaan ahdistuneisuus oireyhtymään, särkyilyyn, alavireisyyteen.....Annos siis maximiin menossa.

- Xanor 1 mg, 1-3/vrk TARVITTAESSA!

Uniongelmiin (diagnosoitu patjatutkimuksella)

- Rivatril 2-4 mg

- Liuos Disycloverin hydrochlor. 5-10 ml

- tarvitt. Stilnoct 1-2 tbl

Jostain syystä Voxran aloituksen jälkeen vaikea migreenini hävisi "vahingossa" - yllättäen hiipui pois ja on nykyisin hyvin vähäinen

Migreeniin lääkityksenä

- Relert tai Imigran + käsikaupan särkylääkkeet

Olen lievästi astmaattinen/erittäin lievästi joten jaksottain käytössä

- Singulair

- Nenään suihkutettava kortisoni (nenäongelma vallitsevin JA HANKALIN, EI sinuiitteja vaan limakalvoärsytyksiä ja nuhakuumeherkkyyttä)

Pulmicort ja tarvitt. Bricanyl

Tällä hetkellä menossa käsittämätön masennus/alavirejakso + raivokohtauksia ja ylivoimaisia vaikeuksia hallita negatiivisia tunteita ja ajatuksia. Uniongelma myös vaikeutunut. Lääkäriin aika vasta marraskuun alussa!

Olen 45 vee nainen ja epäilen, että olen ollut pre-menopausaalisessa jaksossa jo muutaman vuoden ja...tämän tajusin ihan vasta nyt kun repesin mielialojeni suhteen - taas! Saattaisin siis saada apua hormonikorv.hoidosta = en olisikaan niin voimakkaasti ollenkaan "psykiatrinen tapaus".

Yht. veto: mitä kokemuksia teillä on Lyricasta? Voxra ? Minulla on yhtä jos toista tietoa Lyricasta eikä se ole oikein ilahduttavaa...!

Kerron taustani toisten - nyt vähän kiire. Kuitenkin, lapsuus alkolismin varjossa = jätti melkoiset jäljet

Kiitos jo etukäteen!