Liian herkkä ja työelämän paineet

Liian herkkä ja työelämän paineet

Käyttäjä sanonpahan aloittanut aikaan 03.02.2019 klo 18:10 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä sanonpahan kirjoittanut 03.02.2019 klo 18:10

Olen kai sellainen erityisherkkä? Vuosia sitten jonkin kerran psykologin puheilla käytyäni, hän sanoi että en ole sairas vaan vain hyvin herkkä.

Työhistoria on ollut vaihtelevaa ja jos olisin ollut työkkärin asiakas, niin olisin kai ollut jatkuvasti karenssilla. On ollut joskus työpaikkakiusaamista ja joskus on muuten maa polttanut jalkojen alla.

Nykyään olen ollut jo vuosia osa-aikatyössä, jonka palkka ei tahdo riittää. Muita lisätuloja tuon työni rinnalle on vaikeaa löytää. Työkkärin asiakkaaksi en ole uskaltautunut. Eivät varmaan hyväksyisi aktiivisuuttani työsuhteiden katkaisuissa aikoinaan. En ole huvin vuoksi näin toiminut vaan aina on ollut joku syy.

En ole enää nuori, mutta eläkeikään on vielä vuosia. Haluaisin jo eläkkeelle, vaikka se ei häävi olekaan. Toimeentulo mietityttää kun välillä töitä on vähemmän. Asumistukea sain joskus hetken aikaa, kunnes sieltä alettiin painostaa työkkäriin. Kävin työkkärissä kääntymässä ja virkailija valitti minun nettiin luettelemaani työhistoriaa, että se ei ollut riittävän hyvin tehty. Olisin varmaan hankala aktivoitava?

Onko työkkäri ainoa paikka josta hakea apua? Olen vuosien varrella opiskellut ammatin, johon ammattitaitoni on auttamattoman vanhentunut – jos nyt ikinä ammattitaitoinen olinkaan. Sen alan töitä löytyy, mutta en pärjää niissä töissä ja uutisten mukaan sillä alalla on aika helvetillistä. Jos menisin työkkäriin, niin pakotettaisiinko minut ottamaan töitä sellaiselta alalta, jolle en sovi ja joissa en pärjää? 😐

Käyttäjä kaunis91 kirjoittanut 03.02.2019 klo 21:16

sanonpahan

Jos menisin työkkäriin, niin pakotettaisiinko minut ottamaan töitä sellaiselta alalta, jolle en sovi ja joissa en pärjää? 😐

Moi,

Työkkäri ei pakota sinua ottamaan jotain työtä mitä et halua vaan he kysyvät sinulta, että minkä alan töitä haluaisit etsiä.

Suosittelen, että olet yhteydessä työkkäriin. Silloin voit myös saada työmarkkinatukea.

Kaikkea hyvää sinulle ja tsemppiä.

🙂

Käyttäjä Vanillaflower kirjoittanut 14.02.2019 klo 16:02

Millaisia piirteitä huomaat itsessäsi, joista voit epäillä olevasi erityisherkkä? 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 21.02.2019 klo 19:08

sanonpahan kirjoitti 3.2.2019 18:10

Olen kai sellainen erityisherkkä? Vuosia sitten jonkin kerran psykologin puheilla käytyäni, hän sanoi että en ole sairas vaan vain hyvin herkkä.

Työhistoria on ollut vaihtelevaa ja jos olisin ollut työkkärin asiakas, niin olisin kai ollut jatkuvasti karenssilla. On ollut joskus työpaikkakiusaamista ja joskus on muuten maa polttanut jalkojen alla.

Nykyään olen ollut jo vuosia osa-aikatyössä, jonka palkka ei tahdo riittää. Muita lisätuloja tuon työni rinnalle on vaikeaa löytää. Työkkärin asiakkaaksi en ole uskaltautunut. Eivät varmaan hyväksyisi aktiivisuuttani työsuhteiden katkaisuissa aikoinaan. En ole huvin vuoksi näin toiminut vaan aina on ollut joku syy.

En ole enää nuori, mutta eläkeikään on vielä vuosia. Haluaisin jo eläkkeelle, vaikka se ei häävi olekaan. Toimeentulo mietityttää kun välillä töitä on vähemmän. Asumistukea sain joskus hetken aikaa, kunnes sieltä alettiin painostaa työkkäriin. Kävin työkkärissä kääntymässä ja virkailija valitti minun nettiin luettelemaani työhistoriaa, että se ei ollut riittävän hyvin tehty. Olisin varmaan hankala aktivoitava?

Onko työkkäri ainoa paikka josta hakea apua? Olen vuosien varrella opiskellut ammatin, johon ammattitaitoni on auttamattoman vanhentunut - jos nyt ikinä ammattitaitoinen olinkaan. Sen alan töitä löytyy, mutta en pärjää niissä töissä ja uutisten mukaan sillä alalla on aika helvetillistä. Jos menisin työkkäriin, niin pakotettaisiinko minut ottamaan töitä sellaiselta alalta, jolle en sovi ja joissa en pärjää? 😐

Työkkäri ei pakota töihin tavallaan vaan tekee ehdotuksia, jos ei käy heidän antamissaan paikoissa josta he tarjoavat apua, he katkaisevat tuen. Eli käyminen tai hakeminen riittää paikkoihin ja voi tehdä sinne selväksi ettei se ole yhtään oma juttu. Jotta tälläisiltä tilanteilta vältyttyisiin, että et joudu minne et halua, kannattaa aluksi katsoa tarkkaan mitä työtä haluat työkkäristä hakea. Työkkärissä ollaan sen takia, jotta pääsisi kokoaikatyöhön, myös joku tuettu muoto tai koulutus voi heille toimia (luultavasti henkilökohtainen asia). Jos on sairas voi lääkärin B-lausunnolla saada luvan, että työtarjouksia ei tule siihen tahtiin. Tukea hakiessa tosiaan joutuu rastittamaan sen kohdan, että olen valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä. Käytännössä olet, jos sinulla ei ole siitä todistusta, että et olisi siihen kelvollinen. Kuntoutus on yksi vaihtoehto, jota heidän tulisi tarjota, jos asia on niin, että et olisi kokoaikatyöhön kelvollinen. Voit toki itse elämälläsi valita miten haluat toimia.

Rahaa todennäköisesti sen sijaa tulee toimeentulotuesta, jos ei muuten riitä raha tai sitten sieltä töistä. Kuinka paljon rahaa tarvit? Minä saan 1000e kuussa ja olen hyvin tyytyväinen siihen. Vuokraan menee kumminkin 600e ja sit on laskuja kuussa n 200e. Ruokaan jää rahaa sen verran, että selviää. Toki aina voi haluta enemmän rahaa, mutta ymmärrän oman kuntoni, että aina ei voi saada kaikkea ja se pitää hyväksyä. Minulla varmaan loogisesti pitäisi olla joku todistus työkyvystäni tai, että olisin ollut jollain sairaslomalla joskus, mutta olen oman valintani tehnyt. En ole työpaikkoja halunnut alentaa korvauksiin, jotka ei liity heihin vaan minuun. Kukaan ei myöskään tunne työkykyäni tai suostu kirjoittamaan siitä todistusta, koska ei tunne minua (tämä siis yritetty).

Olen käytännössä itse työmarkkinatuella, vaikka en ole kokotyökykyinen. Olen etsinyt pitkään osa-aikatyötä ja niitä on ollut hyvin vaikea saada ja löytää, koska niitä on paljon vähemmän. Monen työhön en ole työkykyinen ja se mitä eniten haluisin, minulla ei ole koulutusta (jonne en toistaiseksi ole päässyt sisälle). En ole aikaisempaa koulutusta vastaavaa työtä tehdyt, koska työni olisi hyvin fyysistä ja omat taidot fyysisessä ja psyykkisellä puolella ovat heikenneet. Työpaikat ovat monet olleet huonoja esim työyhteisön selkäänpuukotuksissa, huonoja pomoja ja mitä lie muuta. Oma psyyke ei kestä moista ja eroan töistä, koska en pysty kestämään jatkuvaa kuormitusta. Töiden eroaminen katkaisee työmarkkinatuen ja siitä seuraa rahoituksen 3kk menetys eli siirto toimeentulotuen asiakkaaksi. Tämä on vaikea polku.

Käyttäjä sellainen kirjoittanut 22.02.2019 klo 05:52

Pidin itseäni erityisherkkänä (kun sellaisen termin löysin), kunnes eräs hyvin hallitsevaksi kokemani ihminen alkoi julistaa omaa erityisherkkyyttään. Sen jälkeen olen pitänyt itseäni tunneherkkänä tai vain herkkänä.

Koen työni hyvin raskaaksi ja välillä itkeskelen sen vuoksi. Mulla on kyllä ihania työkavereita, jotka pystyy kohtaamaan asian. Kun itkeskelyyn suhtautuu yksinkertaisesti vain osana mua eikä jonakin katastrofina, homma toimii parhaiten. Toki toivoisin, ettei elämä ja työ olisi niin raskasta, mutta kun se on, sen ohittaminen tai vähättely tai pilkkaaminen ei auta. En toki tiedä, auttaako se itkeskelykään.

Ja on mulla muitakin tunteita 🙂.

Käyttäjä metsänmenninkäinen kirjoittanut 22.02.2019 klo 09:49

sellainen kirjoitti 22.2.2019 5:52

Pidin itseäni erityisherkkänä (kun sellaisen termin löysin), kunnes eräs hyvin hallitsevaksi kokemani ihminen alkoi julistaa omaa erityisherkkyyttään. Sen jälkeen olen pitänyt itseäni tunneherkkänä tai vain herkkänä.

Hauska, tämä on nyt ihan offtopic itse ketjuun, mutta siis minulla on niin samanlainen kokemus, että olisin voinut kirjoittaa tämän itse.

Mutta sitten itse aiheeseen, työkkärihän voi varmaan määrätä hakemaan töitä, mutta se, että jos siellä työnhaussa on sitten rehellinen että ei usko kykenevänsä työhön niin tuskin he palkkaavat? Ja jos palkkaavat niin eikös he sitten ajattele että sinä kykenet siihen työhön ja sitä kannattaisi silloin ehkä yrittää? Tämä siis vain minun näkemys.. ja tältä kantilta kannattaisi mennä työkkäriin, koska tavallaan siinä ei menetä mitään?