Liian ankara yliminä

Liian ankara yliminä

Käyttäjä Etsijä aloittanut aikaan 29.06.2012 klo 15:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 29.06.2012 klo 15:48

Terapiassa ja toki muutenkin on tullut esiin omaan itseeni kohdistamat vaatimukset, jotka ovat huikeita joka suhteessa. Olen ajautunut burn outiinkin ihan vain siksi, etten ole osannut sanoa ei kenellekään, joka on jotain minulta pyytänyt. Olen myös ollut tyytyväinen itseeni vain lopen uupuneena.

Nyt jokunen vuosi äitini kuoleman jälkeen olen itsetutkiskeluissani tajunnut, että niin paljon kuin äitiäni rakastinkin, on hän ollut vanhempana erittäin vaativa. Isä samoin, tosin hänestä aika jätti jo paljon aiemmin. Koulussa on pitänyt olla aina huippuoppilas ja todistuksessa mieluiten vain kymppejä. Kaikessa muussakin on pitänyt suoriutua upeasti, mistä seurasi nuorena usein vatsakramppeja ym. vastaavaa.

Yhä edelleen kuulen äitini äänen, joka nyt on jo sisäistynyt omaksi äänekseni vaatimassa aina ja kaikessa täydellistä suoritusta. Olen alkanut pohtia, miten tätä ääntä voisi hiljentää. Lukemani henkisestä kirjallisuudesta on ollut tässä suhteessa paljon apua, mutta edistyminen on hidasta, sillä elämänikäisten opittujen tapojen murtaminen vaatii paljon työtä.

Hillitön vaatiminen on myös lisännyt ahdistusta sellaisissakin asioissa, jotka sinänsä tuottavat mielihyvää. Tältä pohjalta ymmärrän kaikkia epäonnistujia paremmin. Muutamasta epäonnistumisesta syntyy kierre, joka johtaa siihen, että kaikki seuraavatkin yritykset epäonnistuvat. Muistan, että näin kävi minulle usein nuorempana esim. liikunnassa, katkerimpana kokemuksena tenniksen peluu.

Näin luullakseni on laita myös seksuaalisuudessa? Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Oletteko oppineet luopumaan ylettömästä itserankaisusta ja pystyneet suhtautumaan omaan itseen hellemmin? Silloinhan oppii myös suhtautumaan toisten epäonnistumisiin sallivammin.

Loppujen lopuksi tässäkin on siis kyse jälleen kerran siitä, että pitää antaa itselleen anteeksi ja sitten vielä kaikille muillekin. Ihmeiden oppikurssi kantaa hedelmää!

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 30.06.2012 klo 09:19

Aivan samoin on ollut minullakin, että olen elänyt muiden käskyn ja toiveen mukaan.
Minulla ei yksinkertaisesti ollut omaa tahtoa, eikä kykyä nousta vastustamaan auktoriteettia elämässäni. Minut kuritettiin pieksämällä tottelemaan.
Haaveilen ja unelmoin toisenlaisesta elämästä omassa mielikuvituksessa ja haavemaailmassa. Elin siellä onnenhetket, että jaksoin. Myös alkoholi antoi lohtua ja rauhaa, mutta sekin kääntyi vastaan, kun auktoriteetit eivät sitä hyväksyneet ja paheksuivat, moralisoivat ja arvostelivat, samoin kuin tupakan polttoakin. Kirjojen maailmaan upposin kokonaan.
Mutta tuosta kaikesta paranee kun hakee apua, aivan sama mistä, kirjoista, keskusteluista, ryhmistä, kunhan haluaa muuttua.
En vielä ole ihan vapaa yliminästä. Harmittaa kun näin myöhään tuon huomasin tai oikeasti elämä pakotti huomaamaan.
Ja sekin harmittaa kun itse äitinä toimin äitini tavoin, liian vaativana ja ankarana, tuomitsevana. Ymmärsin ettei äitini tahallaan ollut niin kärkäs tuomitsemaan, vaan hän pelkäsi puolestani, halusi varjella vaaroista ettei käy huonosti. Tapa vain oli väärä. Olen antanut anteeksi, mutta en kykene tuntemaan aitoa lämpöä, vaan se pelko arvostelusta on vielä olemassa ja suojamuuri ympärillä, joka ehkä on nyt tarpeellinenkin. Ja tunne ettei minua rakastettu, arvostettu koskaan perheen piirissä saa minut välttelemään sukulaisia.