Lihottaako masennuslääkkeet?

Lihottaako masennuslääkkeet?

Käyttäjä Tweek aloittanut aikaan 16.11.2011 klo 16:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tweek kirjoittanut 16.11.2011 klo 16:06

Tämä aihe tuli juuri ajankohtaiseksi kun sain kuulla psykiatrilta, että kaikki masennuslääkkeet, mitä olen syönyt kahden ja puolen vuoden aikana voivat aiheuttaa painon nousua. Minulle ei koskaan kerrottu asiasta. Masennukseni syy liittyy painoon. Juuri diagnosoitiin määrittämätön sukupuoli-identiteetin häiriö ja koen itseni neutraaliksi ja sen saavuttamiseksi pitäisi laihtua. Lääkäri ei vissiin tajunnut asian vakavuutta vaan määräsi taas uuden lääkkeen ja sanoi ettei se lihota. Lääkkeen ostettuani vasta luin, että sivuvaikutuksissa on painon nousu. Hän ei antanut oikein minkäänlaista vastausta kun kysyin voiko lääke itsessään lihottaa vai liittyykö siihen ruokahalun lisääntyminen.

Pelkään kovasti syödä lääkkeitä ☹️

Tietäisikö kukaan voiko pelkkä lääke lihottaa vaikka syöminen ei lisääntyisi? Itse olen syömishäiriöinen enkä usko painon nousun johtuvan ainakaan ruosta..

Käyttäjä White princess kirjoittanut 16.11.2011 klo 18:24

Minua masennuslääke Sertralin ainakin laihdutti. Olen sairastanut anorexian nuorena, joten tulos oli, että tunsin itseni psyykkisestikin anorektikoksi, ja sain ympäristöstäni anorektikon lässyn lässyn kohtelua. Lääke lopetettu, ja painoni noussut muutaman kilon, johon olen hyvin tyytyväinen. Syömishäiriöproblematiikka ja psyykenlääkkeet ovat mielestäni ihan helvetti, koska esim. anorexiasta toipunut ei halua, että paino tippuu liikaa. Masennuslääke Sertralin lisäsi minulla myös ruokahalua ja loppuvaiheessa en tehnyt muuta kun ahmin ja ahmin ja laihduin ja laihduin. Painoin loppuvaiheessa n. 50 kg, joka on anorexiavaiheestani johtuen sekoomispisteeni raja. Jokainen anorexiasta selvinnut tietää että on niin alhaisella painolla tosi pahan näköinen. Aineenvaihduntani meni siis täysin sekaisin. Tästä olin jo sekoomispisteessä. Uskoisin, että myös lihominen masennuslääkkeestä voi aiheuttaa sekoomispisteen syömishäiriöstä toipumassa olevalle, koska siihen usein liittyy ainakin toipumisvaiheessa halu syödä terveellistä ja hyvää ruokaa ja lopettaa ne mahdottomat vaatimukset itseä kohtaan. Suosittelisin, että ole rehellinen syömishäiriö taustastasi lääkärillesi. Jos tuntuu, että hän ei ymmärrä syömishäiriötäsi, vaihda lääkäriä. Masennuslääke peittää vain todelliset tunteet oireilun taustalla mielestäni, eikä ratkaise ongelmaa. Aseta itsellesi kohtuulisia tavoitteita ja pidä huolta tervellisestä ruokavaliosta ja keksi keinoja missä voisit olla hyvä ja onnistua. Se on parasta masennuksen hoitoa. Masennuksen taustalla voi olla esim. epäonnistuminen jossain, joten sitä ei mielestäni kuuluu lääkitä, vaan ratkaista. Mieli itse korjaa itsensä, kun saavutat tavoitteesi ja elämä järjestyy. Näin itse ajatelen masennuslääkkeistä.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 16.11.2011 klo 19:11

En osaa vastata tuohon, mitä kysyt. Itse olen syönyt masennuslääkkeitä pari vuotta. Ja olen lihonnut n. 20 kg. Osasyyksi epäilen lääkitystä ja toiseksi, kun ei mikään huvita.

Käyttäjä Kari Krandi kirjoittanut 19.11.2011 klo 20:40

pala lasia kirjoitti 16.11.2011 19:11

En osaa vastata tuohon, mitä kysyt. Itse olen syönyt masennuslääkkeitä pari vuotta. Ja olen lihonnut n. 20 kg. Osasyyksi epäilen lääkitystä ja toiseksi, kun ei mikään huvita.

Sama täällä! kun ei huvita niin ei tule liikuttua, niinhän se menee. Se mitä syöt täytyisi palaa kropassa mutta kun olet paikalla eikä kroppa saa liikuntaa alkaa paino nousta. Tosin kun lopetin tupakanpolton vuosia sitten niin mielestäni paino nousi silloin tosi pian...

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 20.11.2011 klo 19:52

hei.

mulle määrättiin erästä mielialalääkettä samana syksynä kuin mulla todettiin vakava masennus. en tiennyt, että se aiheuttaa ruokahalun nousua kuin vasta joskus myöhemmin.

olin pitkään vihainen kaikille minua hoitaneille henkilöille, jotka eivät minulle tästä sivuvaikutuksesta kertoneet - ja olen tuohtunut asiasta edelleenkin. toisaalta tämä lääke auttoi minua silloisten ongelmieni kanssa melko paljon.

käyttöohjeissa kai lukee "aiheuttaa painonnousua", mutta mun mielestä se tarkottaa sitä et se välillisesti aiheuttaa sitä. eihän mikään lääke (eihän?) aiheuta itsessään painon nousua. se ruokahalun kasvaminenhan sitä aiheuttaa, kun tekee mieli syödä tavallista enemmän.

no, lihoin tän lääkkeen käytön aikana jotain lähes kymmenen kiloa. sain kuitenkin myöhemmin semmoset seitsemän kiloa laihdutettua, eli eipä se lääke loppujen lopuksi mitään vahinkoa aiheuttanut. lopetin sen käytön sitten joskus kun olo taas parani.

muut mielialalääkkeet mitä oon käyttäny ei sisällä tietääkseni vastaavia sivuoireita.

Käyttäjä Wilzu-77 kirjoittanut 21.11.2011 klo 02:43

Hei vain kaikille. Ensin tämä: "eihän mikään lääke (eihän?) aiheuta itsessään painon nousua." Itse asiassa saattaa aiheuttaa kyllä, etenkin jos lääke hidastaa aineenvaihduntaa ja/tai kerää nestettä vartaloon. Yleensä kuitenkin syynä tuo ruokahalun nousu. Itse taistelen jälleen painoa alaspäin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla (aiemmin laihdutin siten yli 10 kiloa, mutta lisäsin toki urheiluakin, aika paljonkin aluksi). Tuli laihdutetut kilot nimittäin vedettyä suklaalla ym. makealla ja maistuvalla puoli vuotta laihdutuksen jälkeen takaisin, ja vielä vähän ylikin. Nyt siis uusi yritys menossa ja toivottavasti kilot myös pysyvät kurissa. Uskoisin, että lääkityksestä huolimatta (oli mikä tahansa), joitain harvoja poikkeuksia tietty lukuun ottamatta, painoa voi hallita oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla. Tsemiä ja voimia kaikille!! 🙂👍

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 21.11.2011 klo 11:49

Heippa,
Siihen, että lihottaako lääke itsessään vai lisääkö se vain ruokahalua ei kai koskaan saada vastausta. Lääkäri sanoi, että masennuslääke voi lisätä makeanhimoa. Nauroin mielessäni, koska tosiaan olen syömhäiriöinen enkä syö paljon mitään. Lisäksi kuntoilen pari kertaa päivässä viitenä päivänä viikossa. Minusta on älytöntä, että ylensyöminen olisi lihottanut. Minusta pitäisi kunnolla tutkia noiden lääkkeiden yhteyttä lihomiseen. Jos kerran potilaan terveys on oletettavasti tärkeintä hoidossa, lääkkeiden vaikutukset tulisi tutkia ja sitten informoida potilasta.
Olen erittäin vihainen, koska minut pakotetaan syömään lääkkeitä (vaikken haluaisi ja mikään kymmenistä lääkkeistä ei ole auttanut yhtään), ja jos kieltäydyn sanotaan, että olen kieltäytynyt hoidosta.
Haluisin aikankin uskoa, että lääkkeet lisää ruokahalua, koska silloin voisin keskittyä laihduttamiseen ja olisi toivoa parantua masennuksesta ja muista ongelmista.

Tsemppiä muillekkin!