Lihasnykimiset ja masennuslääkkeet

Lihasnykimiset ja masennuslääkkeet

Käyttäjä Violino aloittanut aikaan 25.08.2013 klo 11:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Violino kirjoittanut 25.08.2013 klo 11:05

Hei,

kysymykseni liittyy SSRI-lääkkeiden ja mirtazapiinin käyttöön. Eli olen saanut voimakkaita lihasnykimiskohtauksia tänään, onko muilla kokemuksia noiden lääkkeiden suhteen? Syön Essitalopramia 20mg, ja puolitin muutama päivä sitten Mirtazapiinin, eli nyt 15 mg. On ollut lihasjännitystä, kun nukun huonosti.

Nyt sitten tuli valtavia lihaskouristuksia, ihan selkä ja jalat sätkivät kun lepäsin väsyneenä sohvalla. Se kesti pitkään, tai niin kauan kun nousin ylös koneelle. Yritin siis rentoutua, mutta nuo sätkimiset säikäytti. Vähän kuin sähköiskuja. Voi olla että lihakset vain yrittää rentoutua, mutta niin paljon voimakkaammat oireet kuin ikinä! Googletin jo serotoniinioireyhtymänkin, mutta pulssi normaali ja muuten olo ok. Onkohan aihetta huoleen?

Olen siis nukkunut heikommin, kun vähensin Mirtazapiinia ja lisäsin Essitalopramia lääkärin määräyksestä…

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 25.08.2013 klo 19:17

Hei "Violino"!

Kyllä minä sinun tilanteessasi ottaisin yhteyttä lääkäriin ja kysyisin asiaa. Kyse voi todellakin olla serotoniinioireyhtymästä tai sitten se vain muuten liittyy uuteen lääkitykseen. Mutta mielenrauhasi tähden kehotan sinua ainakin soittamaan johonkin päivystyspisteeseen. Se ei maksa kuin puhelumaksun verran.

Käyttäjä Violino kirjoittanut 26.08.2013 klo 10:31

Hei,

kiitos neuvosta! Kyseessä oli lähinnä tosi jännittyneiden ja särkevien lihasten halu rentoutua kun lepään, sillä nykäyksiä pystyn kontrolloimaan esim. nousemalla ylös. Kun nykiminen loppui, tuli lämmin ja rentoutunut olo, eivätkä lihakset olleet jännittyneet. 🙂 Oireet siis samoja, kun usein ennen nukahtamista, kun jalat "sätkivät" hetken. Tämä vain siis monin kerroin voimakkaampana. Seurailen tilannetta, sillä muita oireita ei ole.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.08.2013 klo 11:14

moi

Mä syön tota Essitalopramia 30 mg vuorokaudessa. Mulla on sellaisia ihmeellisiä lihasliikkeitä. Jalat käy omaa tahtiin ja kädet ja pää. Nyt on alkanut keskiruumiskin tekemään. Niitä ei tuu ku silloin, kun istun ja katon telkkarii.

Käyttäjä Violino kirjoittanut 26.08.2013 klo 16:29

Hei saloka,

onko sinulla liikkeet siis sellaisia isoja tahattomia nykäyksiä vai pienempiä joita ei välttämättä muut huomaa? Entä onko sinulla muuten yleensä lihakset kipeät tai jännittyneet? Kuinka usein niitä liikkeitä sinulla tulee?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.08.2013 klo 20:12

Violino kirjoitti 26.8.2013 16:29

Hei saloka,

onko sinulla liikkeet siis sellaisia isoja tahattomia nykäyksiä vai pienempiä joita ei välttämättä muut huomaa? Entä onko sinulla muuten yleensä lihakset kipeät tai jännittyneet? Kuinka usein niitä liikkeitä sinulla tulee?

Olen huomannut että silloin kun katson telkkaria tai olen tietokoneella, ni silloin niitä liikkeitä on. Ne on niin isoja tai kovia, että kyl muutkin huomaa. Jossain vaiheessa miettisin, onko ne jotain pakkoliikkeitä, mut ehkä ne on va sivuoireita lääkkeestä.

Jalat mulla on kipeet, huomasin vkl:na että pohkeet kiristää niin peevelisti. Mutta ei mulla lihakset ole kipeet. Jossain vaiheessa voi kramppeja tulla, mut ei ole nyt pitkään aikaa tullu, onneks.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 04.09.2013 klo 11:59

Ihminen on kokonaisvaltainen, joten keho reagoi aina jotenkin lääkkeisiin riippuen tietysti yksilöllisistä sietokykyeroista. Olen tietysti tavallaan ihan amatööri, mutta olisikohan magnesiumista mitään hyötyä ja veden juonnista? Lääkkeen poistumisessa elimistöstä kestää tietysti jonkin aikaa ja tietysti jos kuvailemasi oireet johtuvat lääkkeestä, niin lihasoireen pitäisi väistyä, kun lääkettä ei ole enää elimistössä. Ainakin sinulla on vastuuntuntoisen tuntuinen lääkäri, kun oli heti reagoinut sivuoireisiin.

Käyttäjä Violino kirjoittanut 04.09.2013 klo 13:39

Hei,

kiitos kommentoinnista! Huomasin tosiaan, että magneesiumsitraatti toi apua lihasjännitykseen. Nykimisoireet todellakin poistuivat noin viikon jälkeen ja lihasjännitys myös lieventyi. Loppupeleissä en tiennyt tulivatko oireet päänsisäisestä stressistäni lääkemuutokseen liittyen vai ihan lääkkeen elimistöstä poistumisesta. 🙂 Joka tapauksessa huono nukkuminen taisi liittyä tähän myös, sillä elimistöhän palautuu levon aikana... Olen yrittänyt ennenkin vähentää masennuslääkkeitä huonolla menestyksellä, sillä en ole ymmärtänyt että vieroitusoireet ovat samanlaisia kuin masennusoireet ja menevät ohi. No, tällä hetkellä tosiaan ei ole kyse vieroittamisesta vaan lääkkeen määrän muutoksesta.