leikkaus tulossa,jännittää!!

leikkaus tulossa,jännittää!!

Käyttäjä storyangel aloittanut aikaan 28.01.2011 klo 18:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä storyangel kirjoittanut 28.01.2011 klo 18:58

Ajattelinpa kirjoittaa vähäsen tänne josko se minua auttaisi. Olen menossa leikkaukseen, ja kaikki on niin jännittävää ja kiehtovaa.olen saanut jo lääkärin vastaanotolle ajankin..missä selviää lisää tästä minun sinus pilonadalis tai joku leikkauksesta.tahtoisin sen nukutuksella, koska se minua jännittää ihan kamalasti sen neulan pistäminen selkään.se minua ahdistaa, että pystynkö rentoutumaan sen piikin pistämisen ajaksi..ja sekin ahdistaa minua, että sattuuko sen neulan pistmäminen kamalasti.olen hyvin kipuherkkä.ja älähdän pienimmästäkin pistoksesta, kuten verikokeen ottaminenkin sattu ihan kamalasti.joillain on vain matalampi kipukynnys kai..mutta leikkaukseen tahdon mennä, jotta tulisin terveeksi.olen jopa saanut pienen muotoisia paniikkikohtauksiakin sen vuoksi, kun leikkaus jännittää niin paljon että menen paiseeseen koko nainen!!ei ole kivaa.ei todellakaan.en toivoisi tätä pahimmalle vihollisellekkaan.mutta leikkaus täytyy tehdä,todellakin.olen myös kärsinyt väsymyksestä.olen niin tolkuttoman väsynyt.nukun parin tunnin päiväuniakin, ja menen jo kahdeksalta illalla nukkumaan, koska olen niin väsynyt.en ymmärrä, että mikä mua väsyttää keskellä kirkasta päivää.ei jaksa tehdä paljon mitään…toivoisin ihan asiallisia vastauksia..anteeksi että olen olemassa.mutta oli pakko saada kirjoittaa ja kertoa jotain itsestäni muille jos se auttaisi tähän ahdistukseen näin tälleen leikkausta odotellessa.voi tätä elämää…

Käyttäjä Miida kirjoittanut 30.01.2011 klo 16:32

Moikka. On luonnollista jännittää leikkausta, oli se sitten iso tai pieni. Aina omaan terveyteen liittyvät asiat pistää jännittämään ja jopa pelottamaankin.

Kokeiles jotain rentoutusharjoituksia kun liikaa jännittää tai tulee "paniikkioloja" rauhallista musiikkia, hengittelyä ja vaan ja ainoastaan hengitykseen keskittymistä, mukava rento asento ja oma rauha.. ei mitään "häiriötekijöitä"
Piikkimatto on kans jees jos sellaisen omistat🙂.. kuuma kylpy/sauna.
Itseäni auttaa korva-akupunktio rentoutumaan, sitäkin kannattaa kokeilla jos mahdollista/tuttuja jotka osaa tehdä.
Asian puiminen ääneen ystävien tai perheenjäsenten kanssa varmaan helpottaa myös oloa, ei pidä kaikkee itsellään.
Rentoutumismahdollisuuksia on monia.. mielikuvitus vaan rajana! 🙂

Toki tulevaa leikkaustakin pitää varmaan etukäteen käsitellä mielessä, ns. "psyykata" itsensä valmiiks. Muttei liikaa.. Voi olla et väsymyksesikin johtuu ihan stressaamisesta ja jännittämisestä.

Tsemppiä sulle tulevaan!

🌻🙂🌻

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 01.02.2011 klo 18:49

Saat varmasti esilääkitystä ennen leikkausta. Jos leikkaus on ns. päiväkirurginen leikkaus, niin silloin esilääkitystä ei ehkä aina voida antaa. Ainakin jos menet sairaalaan edellisenä päivänä, saat varmemmin leikkausaamuna esilääkitystä. Jos leikkaus on ns. päiväkirurgista laatua, niin keskustele lääkärin kanssa, että sinun on pakko saada esilääkitystä.

Minulla on vaivaisenluuleikkaus tehty ns. päiväkirurgisena leikkauksena. Odotin leikkausaamuna pienessä huoneessa tuolissa istuen leikkaukseen menoa ja tärisin valtavasti. Minulle ei annettu mitään esilääkitystä. Kävelin itse leikkauspöydälle. Sanoin selkäydinpuudutusta antavalle lääkärille, että toivottavasti saatte pistettyä neulan oikean kohtaan, kun tärisen niin paljon. Kyllä pistos onnistui. Rauhoittava lääke olisi pitänyt antaa siten, että olisin aamulla maannut sairaalan sängyssä, ja minun olisi pitänyt mennä sairaalaan edellisenä iltana.

Kun minulle tehtiin kaavinta tuulimunaraskauden keskenmenon jälkeen, sain esilääkityksen ennen kaavintaa enkä muista koko leikkaushuonereissusta mitään.

Vaadi siis rauhoittavaa esilääkitystä.

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 01.02.2011 klo 18:58

Tietääkseni selkäydinpuudutus on turvallisempi vaihtoehto leikkaukseen verrattuna. Leikkaukseen kun aina kuuluu myös riskejä. Voit toki pyytää lääkäriltä, että jos saisit nukutuksen. Minulle ei jäänyt mieleen vaivaisenluuleikkauksessa, että selkäydinpuudutus olisi käynyt kipeästi. Saakohan selkään puudutusvoidetta ennen pistämistä. Ainakin kämmenselkään pistettäessä voidaan laittaa puudutusvoidetta.

Käyttäjä storyangel kirjoittanut 03.02.2011 klo 08:29

Huhhuh.taas on uusi päivä ja uudet kujeet.tuntuu jotenkin ahdistavalta tämä aika leikkausta odotellessa.toivoisin että se leikkaus olisi jo!mitäköhän särkylääkettä saan leikkauksen jälkeen?panacodia, buranaa?ainakin tulee sairaslomaa leikkauksen jälkeen.saanpahan löhötä sohvalla ja tuijotella telkkaria...=)se on kivaa.voi tätä kurjaa elämää.kiitoksia teille kaikille vastauksista.tää on mulle vaikeeta aikaa.miten mä pystyn istumaan sen jälkeen edes?olen lukenut netistä kokemuksia tästä leikkauksesta...voi voi voi...

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 03.02.2011 klo 18:46

Sanot jo lukeneesi keskusteluja sinua vaivaavan taudin leikkauksesta ja jälkihoidosta. Toivottavasti et ahdistu liikaa niitä lukemalla. Laitain linkin eräälle keskustelusivulle, jos haluat enemmän tietoa vaivastasi:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/3465758

Tsemppiä!