Lapsuuden muistoja - kyllä kait jotain tekemisiä tulee teillä mieleen!
Ensi viikolla ystävättäreni täyttää pyöreitä vuosia. Elämä vei meidät jo noin 10-vuotiaina eri teille ja tässä noin viisi vuotta sitten törmäsimme eräässä paikassa toisiimme ja hän tunnisti minut, mutta minä en heti häntä, vaikka jotain todella tuttua hänessä oli. Ja kuinka olikaan muutaman päivän kuluttua hän toi punaisen, sydämen muotoisen ystäväkirjansa minulle näytille, sillä olin kirjoittanut hänen kirjaansa.
Sitten hän kertoi pari tarinaa, jotka olin jo unohtanut. Hän kertoi kuinka oli jostain syystä purrut minua koulussä käteen paksun talvitakin läpi. (En ymmärrä tuollaisia puremisia, meillä kotona kukaan ei koskaan purrut ketään.) Luokkatoverimme olivat menneet kertomaan opettajalle ja sitten olin saanut näyttää käsivarteni koko luokan edessä. Ystävättäreni sai tästä koko elinikäisen trauman. Minä en tällaista yleistä näyttämistä olisi halunnut.
Ja lisää hänellä oli tarinaa, jonka itse olin unohtanut. Hän kertoi kuinka noin 8-vuotiaina menimme yhdessä bussilla Stockmannille leluosastolle ostamaan nukeillemme kenkiä. Minä sain silloin jo matkustaa yksin bussilla ja hänelle tämä oli ensimmäinen kerta ilman vanhempia. Hänen syntymäpäviä lähestyi ja hänen äitinsä antoi hänelle syntymäpäivälahjan – nuken vaatteita – etukäteen, jotta nukella olisi hieneot vaatteet kun menemme Stockmannille.
Vielä hän kertoi yhden jutun. Olin heillä kylässä ja hänen äitinsä tarjosi meille appelsiineja. Olin kuulemma ottanut pienemmän appelsiinin ja todennut, että pienessä voi olla suuri sisälmys ja isossa vain isot kuoret. Ahneko olin – halusin paljon appelsiiniä!
Törmäsin bussissa erääseen vanhaan tuttuun. Hän oli juuri tyhjentänyt vanhempiensa asunnon talossa, jossa mekin asuimme lapsuudessani. Hän kertoi, että talon seinässä näkyy vieläkin raaputettuna veljeni ja minun nimemme. Talo on tiilitalo, ei siis maalattu.
Mitä lapsuuden tapahtumia teillä muilla muistuu mieleen? Olisi virkistävää kuulla tarinoitanne.