Lapseton tahtomattaan – kukaan ei todella ymmärrä

Lapseton tahtomattaan - kukaan ei todella ymmärrä

Käyttäjä jonda aloittanut aikaan 27.11.2011 klo 19:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä jonda kirjoittanut 27.11.2011 klo 19:05

Minä olen kolmekymppinen nainen, joka on jo vuosia toivonut lasta. Masennus ja itkuisuus ovat jokapäiväisiä vieraita, ja tuntuu, etten oikein pysty ajattelemaankaan elämääni ilman, että purskahdan hysteeriseen itkuun.
Olenko käynyt lääkärillä asian kanssa? En. Miksi? Siksi, ettei lapsettomuuteni johdu todennäköisesti fyysisistä syistä. Oikeaa syytä en edes pysty kuvittemaan kertovani lääkärille, jos hän kysyisi. En ole kyennyt puhumaan asiasta. Ajattelin viimeisenä oljenkortena aloittaa tänään täällä netissä.

Seksuaalirikoksen tapahduttua 12 vuotta sitten, en ole edes kyennyt ajattelemaan seksiä tai mitään siihen liittyvää ilman henkeäsalpaavaa ahdistusta. 2 vuotta tapahtuneen jälkeen aloin seurustella. Silloista poikaystävääni alkoi melko pian risoa suhteen seksittömyys, ja hän pitkän painostuksen jälkeen sai pakotettua minut seksiin – muutaman kerran. Sairastuin masennukseen. Jätin hänet. Pelkäsin kaikkea mikä liikkui tai ei edes liikkunut.
Elän avoliitossa nykyään, mutta seksittömässä suhteessa. Mieheni ei ymmärrä minua. Olen ahdistunut, jos hän pyytää seksiä. Alussa kykenin muutaman kerran, mutta viimeinen 2 vuotta on ollut täysin mahdotonta toteuttaa hänen toivettaan millään tavalla.
Lasta me molemmat toivomme. Se ajatus tuntuu mahdottomalta.
Jotkut läheiseni välillä ovat kysyneet, miten seksuaalirikoksesta selviää. Olen pari kertaa sanonut: ”En tiedä, en koskaan selvinnyt”, ja jättänyt asian siihen.

😯🗯️

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 28.11.2011 klo 12:19

Heippa
Minä kyllä ymmärrän sinua ja yritän auttaa ja neuvoa sinua.
Hyvä kun kirjoitit tälle palstalle
Mutta ihan ensimäiseksi minä niin toivoisin että menisit heti lääkäriin
Ensiksi pitäisi saada masennus / väsymys hallintaan ja hoidettua sillä ajan oloon
asiat vaan yleensä pahenee.
Ehdottomasti lääkärille kannattaa puhua kaikki asiat suoraan miten ne on
niin lääkäri osaa sillon auttaa sinua ja ohjata taas eteenpäin
esim terapiat jne.
Jos et pysty puhumaan niin kirjoita asiat paperille ja anna se paperi lääkärille.
Puhu puolisosi kanssa kaikista asioista mitkä sinua painaa niin jo pelkällä
puhumisella pärjää jo pitkälle sitten pitää olla yhteistä halua ja tahtoa.
Onkos sinulla ystäviä / kavereita jolle voisit kertoa iloja ja suruja ??
Mutta vaikka sinua on kohdeltu todella törkeästi niin siitäkin huolimatta
elämän on jatkuttava ja elämässä on mentävä eteenpäin ja katsottava
tulevaisuutta valoisasti.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Karhunvatukka kirjoittanut 28.11.2011 klo 17:59

Olisiko traumaterapiasta sinulle apua? Niissä pureudutaan juuri vakaviin traumaattisiin kokemuksiin ja niiden seurauksiin. Surullista, kuinka tuo tapaus on vaikuttanut elämääsi, toivoisin sinulle kovasti helpotusta!

Käyttäjä jonda kirjoittanut 29.11.2011 klo 12:25

Kiitos molemmille vastauksesta.

Silloisella lukiollani huomattiin, että jotain on vinossa, ja minut ohjattiin hoitoon. Kieltäydyin puhumasta mistään. Terapeuttini oli ihana. Hän yritti kolmen vuoden ajan kaivella sitä asiaa, mikä minua vaivaa. Olin joka kerta päättänyt puhua hänelle asiasta, mutten saanut suutani auki vaan purskahdin itkuun.

Nyt alkaa tuntua siltä, että on hankittava apua, mutten saa soitettua mihinkään. En mihinkään.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 29.11.2011 klo 14:12

Heippa
Kerää kaikki voimasi ja soita terveyskeskukseen kerro että on
paha olla ja tarvitset apua niin saat varmasti apua.
Osaavat sinut myös ohjata eteenpäin.
Kun menet ammattiauttajan luokse niin laita paperille asiat mitkä painaa
mieltä ja mitä et pysty puhumaan niin siitä se vyyhti lähtee purkautumaan.
Monesti mitä asioita on tapahtunut vuosia / vuosikymmenien takaakin niin ne
tulevat mieleen ja muistoon mutta kun pystyy puhumaan asioista ja saat apua
niin se helpottaa elämää.
Laitan sinulle pari puhelinnumeroa niin toivoisin että soittaisit ja kertoisit asiasi
niin helpottais elämääsi ja saat purkaa mieltä painavia asioita.
Naisten linja 0800 02400
Kirkon palveleva puhelin 010190071
Kuin myös puolisosi tuki olisi kyllä tärkeä.
Kirjoita miten olet jaksanut ???
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Kotkatar kirjoittanut 06.12.2011 klo 13:50

Tulostapa vaikka tämä kirje ulos ja ojennat sen terapeutille, jos et pysty puhumaan. Puhumattomuus aiheuttaa sen, että asiasta on hankala päästä yli. Toinen tapa päästä omaan sisimpään kiinni on mennä vaikka taideterapiaan, jossa ei tarvitse pukea sanoiksi kaikkia asioita.