Lapsen masennuksen kautta oma sairastuminen
Tässä tarinani alku…..
Vanhempi prototyyppini siis neitokaiseni sairastui koulukiusaamisen
takia anoreksiaan n.3 vuotta sitten ja siitä tämä pitkään kestänyt piina on alkunsa saanut. Neiti oli mm. osastojaksolla samaisena keväänä 6 viikkoa ja pikkuhiljaa syöminen saatiin taas kuntoon ja mielialalääkitykset käyttöön. Seuraava syksy menikin sitten vähän paremmissa merkeissä koulun suhteen,mutta neidin masennus se vaan jatkui ja jatkui.
2011 keväänä ongelmat tulivat koulun kanssa taas esiin ja mun juokseminen kaikenmaailman psykpolin palavereissa alkoi oikein todenteolla, kun yritettiin hakea ratkaisua tilanteeseen, ilman sen parempia tuloksia.
Sitten tuli huhtikuu -11 ja minä innoissani töissä (määräaikainen työ) katkaisin kourutaltalla sormen jänteen poikki, noh leikkaukseenhan se johti sekä reilun 3kk sairaslomaan (siis toissa kesäkin meni ihan perseelleen). Elo neidin kanssa oli kesällä ihan ok.
Elokuun lopulla -11 sainkin sitten eräästä koulusta puhelun ja pyynnön töihin. Se oli siihen tilanteeseen todellinen pelastus, kun kaipasin oikeesti muuta ajateltavaa, kun neidin asiat.
Työthän lähti hienosti käyntiin ja olo tuntui pitkästä aikaa mahtavalta, kunnes talvi teki tuloaan ja neitokaisen koulukiusaaminen eteni niin pahaksi, etten saanut häntä enää kouluun ollenkaan. Jatkuvat puhelut kesken työpäivän milloin kuraattorilta milloin luokanvalvojalta ja milloin joltain muulta taholta alkoi piinaamaan työpäiviä ja juttelin usein työpaikkani rehtorin kanssa mitä mun pitäis tehdä. Sain voimia ja kannustetta niistä keskusteluista.
Viime keväänä -12 palavereissa juokseminen ja töihin tulevat puhelut vain lisääntyi entisestään ja hermot alkoi kiristymään ihan toden teolla, kun lastensuojelu tuli mukaan kuvioihin ja mahdollinen neitokaisen sijoittaminen lastenkotiin tuli vaatimukseksi. En halunnut antaa periksi. Työ sekä liikunta oli edelleen mulle parasta terapiaa. Oli aikas ahdistavaa istua palavereissa missä oli mun lisäksi kuraattori, kaks tyyppiä sossusta sekä psykpolin lääkäri ja hoitaja. Ja niitä palavereita oli useita… viimeisissä palavereissa ne alkoivat olla enemmin
huolissaan mun jaksamisesta, kun itse olennaisesta asiasta ja minähän itkin siellä lähes joka kerta, kun ne alkoi kyselemään miten ihmeessä mä oon voinu jaksaa taistella tän kanssa yksin. Nyt asiaa ajatellen, ihmettelen itekkin mistä ihmeestä oon voimia kaikkeen paskaan saanut.
Neitihän ei keväällä käynyt koulussa, kuin 5 tuntia viikossa ja loput kouluaineet kävi tenttimässä koululla. Jännitys siitä, saako hän päättötodistuksen vaiko eikö sai aikamoisen ahdistuksen aikaan… saihan se kuitenkin totarin, tosin lähes kaikki aineet oli vitosia, mutta pääasia oli että sai.
Viimisen kouluviikon tiistaina mulla oli palaveri sossussa, missä käytiin läpi koko kevään jutut ja ahdistus vaan lisääntyi entisestään ja sain siellä karmean itkukohtauksen ja ne jo ehdotti, etten lähtisi sieltä töihin vaan menisin lääkäriin.
En vaan halunnut antaa edelleenkään periksi.Työpäivätkään ei enää tuntuneet hyvältä.Olis vaan tehny mieli sulkeutua
jonnee, missä saisin olla rauhassa.
Sitten päästäänkin työpaikan palaveriin (Rehtori oli tietoinen, että aloin olemaan ihan loppu), siellä ei sitten tarvittu, kun kohta, missä reksi sanoi, ettei kenenkään tarvitse jaksaa tehdä töitä, jos ei henkisesti jaksa (tai jotain sellasta, en ihan tarkkaan muista). Mun pää ei kuitenkaan sen enempää tarvinnut, kun se itku alkoi. Sieltä mä menin lähinnä olevaan tyhjään luokkaan rauhottumaan ja hetken jo tuntuikin helpottavan ja päätin lähteä muiden työkavereiden perään syömään, mutta en ehtinyt kun saada tarjottimen eteen ja istahtaa pöytään, kun tuli taas tarve paeta paikalta ja sit miéninkin rehtoria oottelemaan sen oven luokse. Hetki juteltiin rehtorin kanssa ja mun oli aika poistua työmaalta….
Käyn edelleen säännöllisesti psykpolilla 2krt vkossa sekä minulla on päällä mielialalääkitys sekä rauhotttavia tarvittaessa…. Lisäksi perhetyöntekijät vierailevat kotonamme kerran viikossa.
Mä oon ollu aina niin vahva persoona, että mua hävettää näyttää heikkouteni…..
…. jatkuu toisella kertaa… edelleen sairaslomalla….