Läheisten mielenterveysongelmat ja oma jaksaminen
Olen ollut koko ikäni masentuneiden/mielenterveysongelmaisten ihmisten ympäröimä ja nyt näin nuorena aikuisena alan olla todella uupunut tilanteeseen. Äitini oli masentunut kun olin lapsi (ja syö siis vieläkin siihen lääkettä, eli oletettavasti on edelleen) mikä vaikutti persoonanni ja itsetuntooni aika paljon. Muutama vuosi sitten pitkäaikainen puolisoni sairastui masennukseen ja lähes jokaisella ystävälläni on masennus tai jokin muu mielenterveysongelma. Oma masennukseni uusiutui tämän vuoden keväänä pahemmin kuin koskaan aikaisemmin ja yksi iso syy siihen on että en vain enää jaksa. Tuntuu että koko elämäni olen saanut olla jollekin tukena tai sylkikuppina. Olen vielä luonteeltani todella empaattinen niin usein esim. ystävien tilanteet mietityttää ja on voimaton olo kun en voi auttaa.
Onko muita samanlaisessa tilanteessa? Miten huolehditte omasta jaksamisesta? Voiko hyvälle ystävälle sanoa että ”anteeksi, en nyt vain jaksa kuunnella sinun huoliasi”, tai puolisolle? On myös todella hankalaa kun puolisokin on masentunut, joglaamme koko ajan sen välillä kumpi jaksaa antaa tukea kummalle.