Läheisriippuvuus

Läheisriippuvuus

Käyttäjä Herännyt aloittanut aikaan 05.09.2017 klo 18:03 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Herännyt kirjoittanut 05.09.2017 klo 18:03

Elämäni on ollut yhtä tuskaa viimeiset puolitoista vuotta. Sitä ennen olin pitkään yksin, vain minä poikani ja koirat. Puolitoista vuotta sitten päädyin täysin sairaaseen suhteeseen ☹️ Alusta asti oli selvää että suhde ei tule kestämään. Minua käytettiin hyväksi niin henkisesti kuin fyysisesti. Suhde päättyikin lopulta loppuvuonna 2016. En ymmärtänyt tuolloin miksi silti kaipasin suunnattomasti tätä henkisesti niin raskasta suhdetta. Sairatuin myös vaikeaan masennukseen. Ilman lastani ja koiriani sekä työtäni, en nyt tätä kirjoittais. Miten näin voi käydä minulle aina niin vahvalle ihmiselle ja melkein 50 vuotiaana 😯🗯️ Tämän suhteen myötä olin myös ollut niin typerä, että olin ajautunut täysin konkurssin partaalle taloudellisesti. Tätä laskua maksan nyt seuraavat useat tulevat vuodet. Kuinka ihminen voi olla näin tyhmä että antaa käyttää itseään hyväksi ☹️ Kuitenkin alkuvuodesta aloitin uuden ”sairaan” suhteen jolla myöskään ei ollut tulevaisuutta. Tämä minulle tehtiin heti selväksi, silti en saanut itseäni irti kysesisestäkään suhteesta. Ystäväni, jonka kanssa yhdessä toisiimme masennuksesta, yritti puhua minulle järkeä. Kuitenkin kerta kerran jälkeen palasin takaisin tähän pelkkään ystävyys ja seksi suhteeseen, joka todella ei ollut sitä mitä halusin. Nyt tämä suhde päättyi 2 päivää sitten lopullisesti toisen osapuolen toimesta, olihan hän löytänyt kaksi nuorta tyttöä tilalleni ja minua ei enää tarvita. Eilen tajusin lopulta, parhaan ystäväni avustuksella, minulla on paha läheisriippuvuus. Olen nyt lukenut aiheesta ja tunnistan itseni niistä kaikista. Auttakaa minua ajattelemaan eri tavalla ja muuttamaan käytöstäni 😭 Jotta saisin edes jonkun suhteen tulevaisuudessa toimimaan. Tajusin yrittäväni kontrolloida kaikkea, pelkäsin ja tiesin tulevani jätetyksi ja toimin myös sen mukaan. Olen aina ollut valmis auttamaan muita ja harvoin osaan sanoa ei. Tarvitsen oikeasti nyt apua ja katselin jo läheisriippuvuudesta kärsiville järjestettäviä terapiaistuntoja ym. Mutta totesin saman tien että rahani eivät todella riitä siihen, sillä siitä pidin itse huolen miesystäväni avustuksella viime vuonna ja nyt asiasta pitää huolen ulosotto. ☹️

Käyttäjä Lilyan kirjoittanut 07.09.2017 klo 16:38

Heippa.
Luin tekstisi ja sanasi koskettivat.
Kirjoitit että toivoisit apua, julkisen puolen palvelut ovat mielenterveys puolella ilmaisia, siis esimerkiksi hoitajan tai terapeutin kanssa keskustelu.
Unohda nyt muut ja auta itseäsi. Läheisriippuvaiselle voi olla parempi elää ilman parisuhdetta kunnes saa oman pään kuntoon siitä mitä parisuhde merkitsee itselle.
Ja opettele sanomaan ei. Se voi olla jonkin ajan päästä hyvinkin huojentavaa kun osaa sanoa ei ilman että tuntee siitä pahaa oloa.
Sinä kirjoitit tänne ja se on jo hyvä alku. Nyt pienin askelin sopeudut uuteen ajatukseen siitä kuinka tärkeä sinä olet itsellesi ja kelpaat itsellesi juuri noin ilman parisuhdettakin.
Voimia ja toivottavasti tästä olisi edes hippusen verran jotain apua.