Läheisen mielenterveysongelmat

Läheisen mielenterveysongelmat

Käyttäjä gggg321 aloittanut aikaan 31.05.2012 klo 14:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä gggg321 kirjoittanut 31.05.2012 klo 14:02

Miten toimia tilanteessa jossa huomaat läheisen kärsivän mielenterveysongelmista? Näin maallikon silmin kyseessä voisi olla jonkin asteinen harhaluuloisuushäiriö johon liittyy ainakin vainoharhaisuus.

Tilanne on jatkunut nyt jo useita päiviä, ei kuitenkaan viikkoja. Olen yrittänyt ”puhua järkeä”, mutta tällöin se olen vain minä joka on väärässä, kun en kerran ymmärrä kokonaisuutta. Lääkärissä käyntiäkin olen ehdottanut, mutta siihen kyseinen henkilö ei suostu.

Olen ajatellut meneväni yksin juttelemaan lääkärin kanssa läheiseni tilanteesta, mutta onko siitä mitään hyötyä?

Käyttäjä zimba2 kirjoittanut 31.05.2012 klo 21:25

😐. Tiedän omasta kokemuksesta että tilanne on tosi vaikea. Lääkärin kanssa juttelemisesta ei ainakaan mitään vahinkoa ole. Jos lääkäri vakuuttuu siitä että henkilö on vaaraksi itselleen tai muille niin pakko hoitohan on mahdollista. Muuten keinot taitaa olla aika vähissä. Mikäli saisit henkilön vapaaehtoisesti jonkin terveyshuollon ammattilaisen puheille niin tilanne on varmaan helpompi. Kuvailemasi tilanne sattui minulle joitain vuosia sitten eikä kaikkea "pyykkiä" ole vieläkään käsitelty. Yksi tärkeä neuvo. HUOLEHDI ITSESTÄSI. Näillä asioilla kun meinaa olla pitkäaikaisia seurauksia. Minulla itsestä huolehtiminen ei oiken onnistunut.

Käyttäjä Terhi3 kirjoittanut 02.06.2012 klo 21:14

Ymmärrän, mistä puhut. Meidän perhe on asunut 6 vuotta mielisairaan ihmisen naapurina. Omasta mielestään hän itse ei ole sairas (syyttää jatkuvasti meitä muita), hänellä on lääkkeet, joita ei syö.. Hänet on viety kerran pakkohoitoon. Elämä hänen lähellään on tosi raskasta. Oma ja oman perheemme hyvinvointi on mennyt naapurin ongelmien edelle. Olen itse käynyt monesti lääkärissä ja puhunut - suosittelen! Pitkittyessään tällaiset tilanteet voivat käydä ylivoimaisiksi meille muille ja sairastuttaakin.. Toivottavasti olet saanut apua tilanteeseesi!