Läheisen kuoleman jälkeen

Läheisen kuoleman jälkeen

Käyttäjä lasienklei86 aloittanut aikaan 22.04.2017 klo 20:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä lasienklei86 kirjoittanut 22.04.2017 klo 20:26

Miten olette selviytyneet läheisimmän kuolemasta?

Mun 64v äiti kuoli vuosi sitten. Ensimmäisestä puolesta vuodesta en muista oikeastaan mitään. Kaikki meni ihan sumussa. Viime talvi meni suht ok. Nyt mieletön suru on tullut uudestaan. Tuntuu etten kestä enää. Lisäksi mulle on tulossa avioero.

Tuntuu etten vaan jaksa enää. Mulla on toistuva masennus, ahdistus- ja persoonallisuushäiriö diagnosoitu. Tänä aamuna meinasin hypätä parvekkeelta alas. Diapamia on tarvittaessa. Mulla on säännöllinen kontakti psykiatrian poliklinikalle.

Käyttäjä lasienklei86 kirjoittanut 16.06.2017 klo 15:16

Nosto

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 16.06.2017 klo 23:07

Hei lasienklei,
Mä valitettavasti (?) pysty kokemuksia vaihtamaan, koska en ole vielä menettänyt todella läheisiä ihmisiä. Äidin menettäminen on varmasti kyllä ihan hirveän kova pala, eikä se avioeroprosessi varmaan helpota sun oloa juuri nyt. Mulle tuli mieleen (mitä mun terapeutti monesti sanoo mulle) että ehkä se avioeroprosessi nostaa mielessä pintaan myös aikaisempia vaikeita kokemuksia?

Toivottavasti sä löydät tilanteeseesi helpotusta. Onko sulla jotakuta luotettavaa ei-hoitotaho-tyyppiä jonka kanssa pystyisit juttelemaan asiasta?

Joka tapauksessa, toivon sulle parempaa huomista.

Käyttäjä Uni_keiju kirjoittanut 04.07.2017 klo 00:09

Hei!

Olem ,emettämyt momtakin läheistä ihmistä. Kaksi lähiaikoima. Toimen oli noi. 60vuotias sukulainen ja toimen noin 20vuotias kaveri. Siitä on nyt puo,vuotta. Sen kanssa oppii elämään. Ei sitä surua unohda ikinä. Välillä ,enee kaks viikkoa hyvin ilman sennsuurta muistamista, mut yhtäkkiä joku ääni, tuoksu, tai jopa että vieraalla vastaantulevalla on samanlaiset kuin kuilleella oli joskus.. tarkoitan vain että välissä voi olla hyvinkin pitlä aika kaikki ok, mut sit yhdessä hetkessä kaikki palautuu ennalleen.

Mulla om no emmem oman läheisen menetystä ollut ongelmia, joten en voi suoraan verrata. Käyn lääkärissä ja psykologilla. Sairasloma tulee tarpeeseen jos ei pysty miettii mitään muutakun ahdistusta koko ajan. Siitä ettei voi nauttia elämästä ja muustakin. Jos kaikki aika menee sen ahdistuksen käsittelyyn niin se on väärin.

Käsitelkää kuolema läheisten kanssa läpi. Mitä tunteita se herättää, mitä kiukuttaa ja sit ajattelet että ootko sä,työkykyinen vai tarviitko saikkua. Voihan sun ongelmat johtua muostakin asioista. En vähättelemsurua, se on iso asia. Koita jaksaa ja yritä ymmärrää mitä yritin tarkoittaa.

Aika selava viesti, anteeks siitä.

Käyttäjä Sandellls kirjoittanut 19.07.2017 klo 14:49

Isäni kuoli myös 64-vuotiaana. Jotenkin se aika ja muille puhuminen on vain autttanut, kannattaa myös käydä esimerkiksi kriisikeskuksella (tai puhelimessa) juttelemassa.