Läheisen itsemurha
Hei! haluaisin tähän purkaa ajatuksiani ja kokemuksiani tapahtuneesta, joka ei oikeastaan vieläkään tunnu todelliselta. Kaverini teki itsemurhan hirttäytymällä jokin aika sitten, mutta olen itse ollut psyykkisesti niin kovilla ,etten uskaltanut /pystynyt tapahtunutta kohtaamaan kuin vasta eilen. Elin kieltoreaktiossa uskotellen itselleni ja sanoen jopa muillekin ettei henkilö voi oikeasti olla kuollut. Jotenkin uskoin siihen itsekin että tämä on kaikki vaan suurta huijausta ja jotain sairasta ”peliä” ja että pian hän tekee ”comebackin” ja paljastaakin olleensa elossa kokoajan. Ja siis todella , oikeasti ja vilpittömästi tässä harhaluulossani elin, vaikka oli muistotilaisuus ja muut seikat puhuivat sen puolesta ja useat yhteiset tuttavamme sanoivat hänen todella olevan kuollut. Ei leikisti kuollut, ei väliaikaisesti kuollut, vaan todella, aidosti, oikeasti, pysyvästi ,ikuisesti fyysisesti kuollut. Eilen todellisuus sitten hahmottui minulle. Tuli jotenkin sellainen hetki että päätin yhteiseltä tutultamme kysyä asiasta. Kysyin, onko kaverimme oikeasti kuollut. Hän vastasi että on. Hän oli myös käynyt vainajan hyvästelemässä ruumishuoneella.Siinä hetkessä, eilen iltapäivällä todellisuus valkeni minulle. Miellänkin itse asian niin että jollain tavalla kaverini oli minulle ”elossa” 03.11.2014 asti, toki tiedän oikean kuolinpäivän ja sitä kunnioitan ja käytän ja se on hänen todellisen lähtönsä päivä. Mutta psyykkisesti ihminen on minulle ollut kuolleena eilisestä lähtien. hajosin ,menin kai shokkiin, Olin kuin unessa, sumussa, kaikki tuntui kaukaiselta. Oli päästävä kotoa ulos, en ymmärtänyt mitään. Hirveä tuska, ahdistus, hätä pyrki pintaan. Monta kertaa tuli hirveä kauhea pelottavaa ahdistava kuristava ahdistus, että kaverillani on hätä. Hänellä on hirveä hätä, hirveän paha olla, jotain hirveän pahaa tapahtuu juuri sillä hetkellä. Sitten tuli ajatus että eihän hänellä enää ole hätä kun hän on kuollut. Tänään on vahvasti tullut ajatus ja olo taas että ihmiset valehtelevat mulle, meidän yhteiset tuttavat valehtelevat mulle. Ei hän oikeasti ole kuollut ,vaan jostain syystä mulle valehdellaan ja kohta ne kaikki sanoo huijanneensa mua ja tienneensä kokoajan että meidän kaveri on elossa. En kuitenkaan tätä ajatusta halua ottaa vastaan koska tiedän ja ymmärrän että hän on kuollut. Hän on hirttänyt itsensä .Mä olen tavannut hänet kuoliniltanaan, joitain tunteja ennen hänen itsemurhaansa, olen halannut hänen kanssaan, hän katosi mua silmiin totisena ja vakavana ja kysyi onko meidän välillä kaikki ok ja mä vastasin että on, ja siinä hetkessä koin että kaikki minun ja hänen välillä on hyvin, kaikki on selvää, menneisyys on mennyttä ja menneisyyden ongelmat ja ristiriidat ja väärinkäsitykset on selvitetty ja annettu anteeksi ja ilma tuntui niin puhtaalta ja vapautuneelta siinä hetkessä’ meidän välillä. Hieman ihmettelin tätä hänen yllättävää reaktiotaan ja kysymystään mutta tyhmänä pistin sen humalan piikkiin .Hän ei vaikuttanut mitenkään masentuneelta, ahdiistuneelta tai itsetuhoiselta sinä päivään vaan oli iloinen, seesteinen ,rauhallinen ja nauravainen. Jutteli ihmisten kanssa ja otti kontaktia ja tuntui vapautuneelta ja helposti lähestyttävältä. Joitian tunteja lähtöni jälkeen hän on lähtenyt viimeiselle matkalleen ,sille matkalleen josta ei enää palannut. Hirttäytynyt. Kukaan ei tiedä mitä sillä matkalla on tapahtunut, mitä hän on ajatellut hetkiä ennen kuolemaansa, olisiko hän halunnut perua tekonsa mutta se ei enää ollut mahdollista /onnistunut, onko häneltä murtunut niska vai onko hän tukehtunut kuoliaaksi, kärsikö hän pitkään vai oliko kuolema nopea ja armolline. Sitä ei meistä kukaan saa ikinä tietää. Jos olisin tiennyt, olsiin jutellut enemmän hänen kanssan. Kysellyt hänen elämästään, kuunnellut, rohkaissut tsempannut auttanut. Ollut enemmän yhteydesäs sosiaalisen median ja puhelimen kautta. tehnyt asioita hänen kanssaan, mennyt vaikka lääkäriin tai leffaan tai kahville hänen kanssaan. Antaisin mitä vaan jos saisin hänet vielä takaisin.Jos pääsisin takaisin siihen hetkeen kun halataan ja hän kysyy onko meidän välillä kaikki ok ja silmät ovat niin viattomat ja totiset ja kauniit ja hän katsoo mua suoraan silmiin, syvälle silmiini ja ymmättän siinä hetkessä että siinä on jotain syvempää sovintoa ja rauhantekoa. Siinä hetkessä teimme rauhan hänen kanssan, ihan kaikesta mitä on ollut mun puolelta ja mitä on olltu hänen puolelta. Sanoista, teoista ja tekemättä jättämisistä. Väärinymmärryksistä ja rikkovista asioista. Jäi hyvä mieli tästä kohtaamisesta ja tuntui että minä olen antanut hänelle anteeksi ja hän on antanut minulle anteeksi. Että kaikki on hyvin, ja selkeää ja rauhaisaa. Että mitään pahaa ei meidän välillä ole. Ja se on ollut meidän viimeinen kohtaaaminen. Samana iltana häntä ei ole enää ollut, eikä hän enää ikinä palaa. Ei enää ikinä hänen soittoja, tekstiviestejä, facebook tms.päivtyksiä .Ei koskaan enää yhteisiä tapaamisia tai juhlia. Tämä oli hänen elämänsä. Enää häneen ei satu eikä kukaan satuta häntä,ei hän itse, ei kukaan muu eikä eilämä. Elämä antoi ja otti. Nämä oli hänen kortit ja näillä oli elettävä ja edettävä. Olen kiitollinen, ja iloinen että sain häneen tutustua ja hänet tuntea.Erityisesti kunnioitan ja arvostan hänen aloitteestaan lähtenyttä, viimeistä halausta ja sovintoa sekä kättelyä. Arvostan hänen aitouttaan, vilpittömyyttään ,aloitettaan ja lähestymistään siinä hetkessä. Arvostan myös sitä ,että myös minä sain kokea että hän on antanut minulle kaiken sen anteeksi, jota olen häntä kohtaan tehnyt väärin. Sanat ja teot. Kaikki annettu anteeksi. JA meidän välille jäi rauha, joka jäi ikuiseksi koska hän on nyt taivaassa, levossa ja rauhass,a suojassa ja turvassa. Ei enää ikinä kipua tai pahuutta. Omaiset, minä ja muut kaverit, ja ystävät jäämme ikuisesti kaipaaman enkeliämme <3