Lääkkeiden väärinkäyttö

Lääkkeiden väärinkäyttö

Käyttäjä Ilona83 aloittanut aikaan 26.05.2018 klo 03:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Ilona83 kirjoittanut 26.05.2018 klo 03:29

Hei!

Mulla on diagnoosina vakava masennus, ahdistuneisuushäiriö ja traumaperäinen stressihäiriö. Masennuslääkkeet ollut käytössä jo yli 10 vuotta ja ahdistuslääkkeitä Oxaminia käytän päivittäin 20 mg päivässä. Tuon olen pystynyt vähentämään edellisestä, jolloin käytin sitä vuosia 35 mg päivässä. Lisäksi mulla on Imovane, Melatoniini ja Ketipinor uusimpana nukkumiseen.

Ketipinor auttaa todella paljon noiden kahden rinnalla, ei ole unensaanti vaikeuksia niinkuin yleensä. Hyvä, jos hereillä pysyn. Ongelmaksi on mulla muuttunut Imovanen käyttö. Hävettää sanoa, koska muutoin minulla on mennyt koko ajan paremmin ja paremmin. Olen saanut tehtyä enemmän, enemmän… Jossakin vaiheessa huomasin, miten Imovane vaikutti hyvin ahdistuslääkkeen tilalta hyvin. Jos otin iltapäivällä Oxaminin tilalta pari Imovanea, niin olin paljon iloisempi, aikaansaavampi ja jopa seuraavana päivänä pirteämpi.

Tiesin tietenkin, ettei tätä lääkettä näin saisi käyttää. Mutta kun oma kroppa ja halu sanoo toisin? Itse tunnen joskus itseni narkkariksi, varsinkin silloin kun olen kuukauden Imovanet vetänyt viikossa ja masennus alkaa painaa. Olen koukussa, tiedän, mutta silti tuntuu siltä, että mun on pakko yrittää saada lääkäri kirjoittamaan mulle puolet enemmän. Ehkä minä, kyllä minä pystyn pitämään tämän aisoissa. Vai pystynkö? Olenko kohta katuojassa? Toivoisin muita kohtalotovereita kertomaan kokemuksistaan!

Käyttäjä Auringonkukkanen kirjoittanut 26.05.2018 klo 23:44

Suosittelen, että kerrot lääkärillesi rehellisesti tuosta tilanteestasi. Ehkä voisit kysyä lääkäriltä neuvoa, miten lopettaa lääkkeiden väärinkäyttö?