Lääkkeen omavaltainen lopettaminen

Lääkkeen omavaltainen lopettaminen

Käyttäjä Jari J. aloittanut aikaan 10.11.2008 klo 19:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jari J. kirjoittanut 10.11.2008 klo 19:58

Sain edellisviikolla erään uuden psyykelääkkeen minua vaivaavaan tautiin. Lääke toimi itse asiaan mielestäni kohtalaisesti.
Huonona ominaisuutenaan se lisäsi huomattavasti väsymystä. mitä pidempään olin käyttänyt lääkettä sitä väsyneempi olin. Muutamaa päivää ennen lääkettä mä pystyin kävelemään monta tuntia.
Lauantaina en pystynyt olla kävelemässä 30 minuuttia pidempään.
Lauantain aikana lääke (Zeldox) teki elimistössäni jotain. Seurauksena se että sydän löi kuin viimeistä päivää. Ahdisti. En pystynyt istumaan paikallani. Joka minuutti piti kiertää asunnossa. Silti olin niin väsynyt etten jaksanut lähteä ulos lenkille. Yritin nukkua, mutta ahdistus esti. Minulla ei ollut mitään rauhoittavia ei mitään muuta kuin tuo lääke. Lisäksi mulla alkoi olemaan toivottomia ajatuksia liittyen itsemurhaan.
Mä tein paniikki ratkaisun soitettuani Läheisen keskussairaalan yöpäivystyksessä olleelle sairaanhoitajalle. Päätin lopettaa lääkkeen sivuoireiden takia omavaltaisesti.
Ennen lääkitystä olin melko energiaton, mutta mä jaksoin hoitaa asiat vaikka masensi ja ajoittain ahdisti.
Nyt asentaa toki. Ja olen yksinäinen. Sekin on totta. Mutta nyt taas mä jaksan elää päivä kerralla ton lääkkeen kanssa. LAuantaina tuntui siltä että tää on tässä.
Onko muilla kokemuksia oma valtaisesta lääkkeen lopettamisesta? Miten siihen on reagoiduttu hoitohenkilökunnan puolesta? Ymmärtävätkö he?
Ja muutenkin voitte kommentoida mua. Nyt mä olen tosi väsynyt. Valvoin la-su välisen yön kokonaan. Viime yönä nukuin Telnoxin ansiosta 10 tuntia. Ensi yöstäkin tulee varmasti pitkä.

Käyttäjä Monica_79 kirjoittanut 11.11.2008 klo 12:24

Saatko mitään muuta apua kuin tuon lääkkeen? Terapiaa, keskustelua? En usko, että pelkkä lääke ketään auttaa pidemmän päälle, vaan ongelmat esim sen unettomuuden suhteen täytyisi myös ratkoa... Älä lopeta lääkettä ihan ominpäin, vaan keskustele asiasta lääkärisi kanssa, ainakin sitä annostusta täytyy pienentää pikku hiljaa, eikä kerralla lopettaa tai voi tulla isoja vieroitusoireita... Toivottavasti saat apua... Voimia.

Käyttäjä Jari J. kirjoittanut 16.11.2008 klo 13:16

Lopetin lääkkeen ja tästä syystä jouduin lähtemään psykiatriselleosastolle tiistaina. Lääkkeen lopettaminen taisi olla ihan ok, mutta mun olisi kannattanut lopettaa se pääterveysaseman kautta.
Lääke oli väärä, koska diagnoosi oli väärä. Diagnoosi ja lääke kohdistui ylivilkkauteen. Mun oireeni sen sijaan ovat ajoittain ylivilkkautta ajoittain depressiivistä toimintaa. Joskaan mun tautini ei ole kaksisuuntainen mielialahäiriö.