lääkitys

lääkitys

Käyttäjä nimimerkki2 aloittanut aikaan 05.12.2013 klo 07:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 05.12.2013 klo 07:18

Hei, olen 60-vuotias nainen ja käyttänyt psykoottistasoiseen masennukseen Suprium-nimistä lääkettä 24 vuoden ajan ja toiminut työelämässä. Nyt sairastuin rintasyöpään. Supriumin käyttö aiheuttaa prolaktiini-hormonin tuotantoa ja tämän on todettu olevan haitallista rintasyöpäpotilaille. Nyt olisi pakko löytää uusi lääkitys. Mitä lääkityksiä teillä joilla ollut samanlainen diagnoosi: psyk.tasoinen masennus. Suprium käsittääkseni vaikuttaa lähinnä dopamiiniaineenvaihduntaan. Mikä lääkitys on toiminut teillä tämäntyyppiseen masennukseen?

Käyttäjä Flux kirjoittanut 11.12.2013 klo 14:06

Itselläni oli käytössä risperidoni vähän aikaa. Pitää kyllä psykoottiset ajatukset poissa, mutta masennukseen ei auta.

Mutta näin pähkinänkuoressa:
Suprium (sulpridi/sulpride) on siis tyypillinen neurolepti. En tiedä onko sinulle määrätty tätä masennukseen vai psykoosiin. Pienemmillä annoksilla tämä lääke vaikuttaa masennukseen ja kovemmalla annoksella psykoosiin. Kaikki neuroleptit vaikuttaa salpaamalla dopamiinireseptoreja. Joka taas johtaa prolaktiini-tasojen nousemiseen. Uusista eli epätyypillisistä neurolepteistä pahin prolaktiinin nostaja on risperidoni (risperidone). Kun ilmeisesti vähiten prolaktiini tasoja nostaa aripipratsoli (aripiprazole).
Näin siis muistelen lukeneeni erinäisistä kirjoista ja muista lähteistä vuosien varrella. Infoa löytyy myös helposti internetistä englanniksi.

Mietin, että kävisiköhän sinulle jokin muu kuin neurolepti, vaikkapa tavallinen masennuslääke (ssri.)
24 vuotta on aika hulppea aika, joten jo lääkityksen lopettaminen/vaihtaminen ei varmasti tule olemaan helppoa.
Joka tapauksessa suosittelen että kysäiset lääkäriltäsi tätä lääkitys asiaa.

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 12.12.2013 klo 20:09

Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja masennusta. Lääkitys on Sepram 40 mg ja Suprium 200 mg (1/2 x 2 päivässä). Nukkumiseen Ketipinor 40 mg. Sairastuin rintasyöpään ja lopetin omin luvin Supriumin, se kun aiheutti rinnoista maidontuloa puristaessa, esim. mammografiassa. Olen työssä ja ikää 50v.+ ja työterveyslääkärin reseptillä jatkoin 1 vuoden tauon jälkeen Supriumin käyttöä. Hän sanoi, ettei sen käytöllä ole yhteyttä rintasyöpään.
Jaksuja ketjun aloittajalle! Syövän hoidot ovat raskaita, mutta anna nyt itsellesi aikaa toipua! Ja hyvää joulua!

Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 01.01.2014 klo 16:21

Onko kenelläkään muulla kokemuksia Suprium-lääkityksen lopettamisesta? Itselläni lääkettä on määrätty psykottistasoisen masennuksen hoitoon.

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 03.01.2014 klo 16:25

Hei, kysyisin aloittajalta "nimimerkki2", että mistä sait tiedon siitä, että Suprium ei sopisi rintasyövän sairastaneelle/sairastavalle? Minun lääkärini sanoi, ettei siitä olisi haittaa sen suhteen. Mutta todellakin, googletin eilen ja löysin englanniksi pari tutkimusta, jossa todettiin, ettei sulpridi sopisi rintasyöpää sairastavalle.

Nyt minuakin rupesi hiukan huolestuttamaan, käytän 1/2 tabl. 200 mG:sta Supriumia masennukseen Sepramin 40 mg rinnalla. Taidan ottaa uudestaan lekuriin yhteyttä ja kysyä.

Mutta todella, mistä sait tuon tiedon? Mua kiinnostaa asia.

Käyttäjä jaanuska2 kirjoittanut 03.01.2014 klo 18:01

Hei rakkaat ihmiset kirjoitan ensimmäistä kertaa tänne,olen epätoivoinen ja itsemurha ajatukset mielessä.
Sairastan masennusta ja lisäksi on alkoholi ongelmia,lääkitystä ei tällä hetkellä ole.
Olen hirvittävän huonossa kunnossa,toivon ja rukoilen että löytäisin ihmisen jonka kanssa
voisin jotenkin vaihtaa ajatuksia.
Asun Keskisuomessa,pienikin viesti auttaa.

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 04.01.2014 klo 17:34

Hei Jaanuska!

Sinulla on nyt vaikeaa ja toivoisin, että saisit voimia soittaa esim. AA:n auttavaan puhelimeen. Alkoholiongelmaan voit saada esim. AA:sta apua käymällä vertaistukiryhmissä. Tapaat samojen asioiden kanssa kamppailevia tavallisia ihmisiä, jotka haluavat muutosta.
Alkoholi pahentaa masennusta. Masennukseen kannattaa myös hakea apua työterveyshuollosta tai jos sitä ei ole, terveyskeskuksesta.

Voisin sanoa, että apua kannattaa hakea, koska itse olen ollut raittiina vuosia löydettyäni AA:n vertaisryhmät. Olen siitä ikionnellinen. Ystäväpiiri on kokonaan vaihtunut juovista ihmisistä raittiisiin alkoholisteihin.

Kestän nykyisin myös yksinoloa raittiina paremmin kuin juovana aikana.

Toivo Jaanuska, että jaksat hakea apua!

Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 04.01.2014 klo 20:44

"Ihminen" kirjoitti 3.1.2014 16:25

Hei, kysyisin aloittajalta "nimimerkki2", että mistä sait tiedon siitä, että Suprium ei sopisi rintasyövän sairastaneelle/sairastavalle? Minun lääkärini sanoi, ettei siitä olisi haittaa sen suhteen. Mutta todellakin, googletin eilen ja löysin englanniksi pari tutkimusta, jossa todettiin, ettei sulpridi sopisi rintasyöpää sairastavalle.

Nyt minuakin rupesi hiukan huolestuttamaan, käytän 1/2 tabl. 200 mG:sta Supriumia masennukseen Sepramin 40 mg rinnalla. Taidan ottaa uudestaan lekuriin yhteyttä ja kysyä.

Mutta todella, mistä sait tuon tiedon? Mua kiinnostaa asia.

Hei, googletin minäkin ihan lääkenimellä Suprium. Ja löysin fimea.fi -sivustolta Supriumin tiedot. Siellä ko. lääkkeen selosteessa kehotetaan, että Supriumia ei annettaisi rintasyöpää sairastavalle. Fimeahan on on sosiaali- ja terveysministeriön alainen keskusvirasto, joka toimii lääkkeiden sekä lääkealan toimijoiden lupa- ja valvontaviranomaisena. Koitapa alla olevaa linkkiä (kopioi vaikka osoitekenttään jos ei muuten toimi):

http://www.fimea.fi/laaketieto/valmisteyhteenvedot/humspc

Mutta löytyy fimea.fi etusivulta, kun laittaa hiiren kursorin "Lääketietoa" päälle, silloin tulee näkyville alavalikko "Valmisteyhteenvedot"- klikkaa sitä. Valitse sitten ja klikkaa "Ihmisille tarkoitettujen lääkkeiden valmisteyhteenvedot" ja kirjoita "Lääkevalmisteen nimi" -laatikkoon Suprium ja paina alhaalta "Hae". Tuo näkyville Suprium 200 mg ja Suprium 50 mg. Klikkaa esim. tuota 50 mg, sieltä se löytyy otsikon "Vasta-aiheet" alta.

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 05.01.2014 klo 17:09

Hei Nimimerkki2!
Kiitos, kun vastasit. Ja tosiaan sieltähän se selvästi löytyi: Supriumia ei rintasyöpää sairastaneelle. Lopetan ihan heti tähän päivään sen lääkkeen käytön.
Luulisi, että sinun kohdallasi lääkäri löytäisi korvaavan lääkkeen.
Jaksuja sulle kovasti!

Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 05.01.2014 klo 18:25

Nimimerkki "Ihminen", kerrotko mikä on ollut annoksesi/vrk Supriumista. Kauanko olet käyttänyt? Mitä muuta lääkettä mahdollisesti käytät samanaikaisesti? Miten aiot päästä Supriumista? (Itselläni on ollut käytössä vuodesta -89, tällä hetkellä 3 x 50 mg/vrk. Ja nyt pitäisi vaihtaa johonkin muuhun lääkkeeseen. Pelottaa tulossa olevat "lääkekokeilut". Meneekö elämä aivan sekaisin.

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 06.01.2014 klo 17:08

Hei nimimerkki2!
Olen Supriumia käyttänyt vuodesta 2005 1/2 tablettia 200mg:sta kaksi kertaa päivässä ja sen rinnalla on Sepram nyt 40 mg ja yöksi nukkumiseen 50 mg Ketipinoria. Nyt sain tarvittaessa lääkkeeksi Xanorin, kun ahdistaa työpaikan kokouksissa.
Lopetin eilen ihan seinään Supriumin. Niin tein myös v. 2012, kun rintasyöpä todettiin. En huomannut mitään vaikeuksia lopettamisessa, olin varmaan niin pihalla muutenkin siitä syövästä.
Paitsi viime yönä heräsin klo 02.20 ihan virkkuna ja valvoin 6.30 asti touhuten kaikkea. Järjestelin papereita ja vähän tein käsijumppaa, kun noi imusolmukkeiden poistot rinnan alueelta pakottaa jumppaamaan säännöllisesti, ettei kättä pakota.
Nyt tämä päivä on ollut aika ankeeta henkisesti. Kävin kävelylenkillä 1h ja 15 min, mikä helpotti. Päivän olen nyt puuhannut kotona kaikkea, siivosin tiskipöydän ja yhden huoneen imuroin, että edes jotain aktiviteettia olisi. Muuten menee koko päivä sängyssä makaamiseksi.
Niin että mietin tuossa, että että taidan varata psykiatrilleni puhelinajan ja kysyn, voisinko saada jotain ton Supriumin tilalle. Tai jotain.
No, toivottavasti tästä sait vertaistukea!
🙂🙂🙂

Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 07.01.2014 klo 08:33

Kiitos ja tsemppiä! 🙂👍
🙂🌻

Toit toivoa, että ehkä minäkin voin lopettaa Supriumin - ja ehkä vaihtaa johonkin toiseen.
Olen huomannut minäkin, että liikunta auttaa paljon ja kohottaa mielialaa, varsinkin jos jaksaa liikkua säännöllisesti. Yritän joka päivä ainakin tehdä puolen tunnin sauvalenkin, jos en muuta.🌻🙂🌻

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 07.01.2014 klo 12:57

Heippa taas!

Viime yö meni tosi hyvin nukkumisen suhteen, unessa meni yhtäsoittoa 9 h.
Vähän ahdistaa töissä kyllä.
Varasin psykiatrilleni soittoajan tänään klo 15.30, kerron sitten, mitä hän sanoo Supriumista ja muutenkin.
Tänään on myös mammografia, tämä ilmainen joukkoseulonta. Mulla syöpä löytyi 1. seulonnassa, kun olin viisikymppinen. Nyt en yhtään jännitä. Hyvä, kun seulotaan.
Tsemppiä sullekin nimimerkki2. Liikunta on tosi hyvää, puolituntiakin on hyvin. Saa muuta ajateltavaa ja raitista ilmaa. Ja pysyy paremmassa kunnossa. Onko sulle tulossa leikkaus, vai onko jo olllut?

Käyttäjä "Ihminen" kirjoittanut 07.01.2014 klo 15:41

Hei taas!

Juttelin puhelimessa äsken psykiatrin kanssa ja hän tosiaan totesi, että kyllä sillä Supriumilla on se vaikutus, että prolaktiinitaso nousee, jolla voi olla vaikutusta rintasyöpään. Hän sanoi, että Suriumin olisi voinut vähitellenkin lopettaa eikä niin, että sen seinään lopetin.
Nyt tosiaan tavallista enemmän ahdistaa, mutta töitä olen ihme kyllä pystynyt tekemään. Tosin osittain Xanorin voimalla.
Katsomme lääkärin kanssa sitten myöhemmin, tarvitsenko Sepramin rinnalle/tilalle jonkun lääkkeen, jos mieliala mataloituu Supriumin poisjätön takia. Lääkevaihtoehtoja on onneksi!
Palaillaan nimimerkki2 ja muutkin!🙂

Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 07.01.2014 klo 21:25

Hei, Ihminen!

Olin leikkauksessa lokakuussa. Nyt menossa sytostaattihoidot. Mielenkiintoista saada tietää näistä lääkevaihtoehdoista, jotka ovat sopineet Sinulle, joka myös olet käyttänyt Supriumia. Ehkä niistä joku käy minullekin.

Käyttäjä nimimerkki2 kirjoittanut 19.01.2014 klo 22:24

Hei, nimim. Ihminen!

Mitä kuuluu nyt? Oletko edelleen kuulolla Supriumin jättämisen vaikutuksista? Vai onko lääkitykseesi tehty myös muita muutoksia?

Itselläni pitäisi Suprium jättää vähitellen pois.