Lääkeriippuvuudesta,SSRI

Lääkeriippuvuudesta,SSRI

Käyttäjä Mepa aloittanut aikaan 11.08.2011 klo 11:10 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mepa kirjoittanut 11.08.2011 klo 11:10

Hei,

Olen syönyt SSRI lääkkeitä jo useamman vuoden. Muutaman kerran olen yrittänyt lopettaa ohjeiden mukaan ja joka kerta saanut melkoisia vieroitusoireita. Joka ikinen lääkäri väittää ettei SSRI lääkkeet aiheuta riippuvuutta, kuten esim. bentzot. Olen kyllä hieman eri mieltä asiasta. Mielestäni riippuvuus aiheutuu juuri noista vieroitusoireista, en hevillä uskalla lopettaa, koska pelkään vieroitusoireita: Tosin en muutenkaan ole niitä lopettamassa. Minusta on vain väärin sanoa ettei ne aiheuta riippuvuutta. Olisi kiva kuulla mielipiteitä asiasta?

Käyttäjä hannasa kirjoittanut 11.08.2011 klo 13:43

Mitä lääkkeitä sul on käytössä?

Käyttäjä Desper kirjoittanut 11.08.2011 klo 15:53

Olen lopettanut masennuslääkkeen monta kertaa ilman vieroitusoireita.
Olen myös lopettanut bentson karsein vieroitusoirein.

Sepramin (SSRI) selostessa sanotaan: "Tämän tyyppisen lääkityksen äkillinen lopettaminen saattaa aiheuttaa lieviä ja ohimeneviä oireita esimerkiksi pyörrytystä, pahoinvointia ja käsien tai jalkojen tunnottomuutta tai kihelmöintiä. Kun hoitokuuri on lopussa, on suositeltavaa, että lääkkeen annostusta ei lopeteta äkillisesti vaan annosta pienennetään asteittain parin viikon aikana."

Bentsojen vieroitusoireethan ovat sitä, että oireet, joihin lääkettä käytetään, palaavat: ahdistus, pelot, vapina. Masennuslääkkeen selosteessa ei sanota, että masennus, paniikkihäiriö ym palaavat. Onko kyse eri asiasta, ei varsinaisista vieroitusoireista?

Eikö ole niin, että vieroitusoireet aiheutuvat riippuvudesta eikä päinvastoin?

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 11.08.2011 klo 18:51

Minun mielestäni on täysin väärin, kun lääkärit sanovat potilaalle SSRI-lääkettä määrätessään, ettei niihin synny riippuvuutta. No, ehkä se on totta lääketieteellisessä mielessä.😐

Potilaan näkökulmasta niihin syntyy riippuvuus, koska vieroitusoireet ovat monille
niin karmeita, ettei potilas pysty niiden vuoksi lääkettä lopettamaan.😞

Koskahan lääketeollisuus saisi kehitettyä uusia SSRI-lääkkeitä, joiden aloittamis- ja lopettamisoireet olisivat herkimmillekin potilaille siedettäviä? 😑❓

Nappi huomenna suuhun, teho alkaa viikon päästä ilman aloitusoireita ja napin syöminen loppuu puolen vuoden päästä ilman mitään vieroitusoireita. Vaikutus säilyisi vain veressä jonkin aikaa lopettamisen jälkeen.🙂👍

Silloin voitaisiin puhua, ettei niihin synny riippuvuutta. Mutta tämä onkin potilaan näkökulma🌻🙂🌻

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 13.08.2011 klo 11:31

Vielä tästä: taistelen parhaillaan SSRI-lääkevaihdon kanssa ja vanhan lääkkeen lopettamisoireet ovat aivan h-tilliset samaan aikaan kun uuden lääkkeen aloitusoireet pakkaavat päälle.☹️

Vaihto oli pakko tehdä, kun viikkoja jo syöty 'vanha lääke' ei tuonutkaan apua
olotilaan.

Olin jo välillä ihan varma, että kohta pitää ryömiä kohti jotakin sairaalahoitoa: ahdistusoireet ovat välillä voimakkuudeltaan murskaavat, eikä ruoka ole pysynyt sisällä moneen päivään. Ahdistusoireita vähän lieventää avuksi saatu 5 mg diapam (jota pitäisi käyttää tosi säästeliäästi lääkärin mukaan!!!), mutta silti ahdistus on voimakkuudeltaan sellaista mitä en ole koskaan aiemmin kokenut. Oksentelu vie
voimat ja kaiken vähäisenkin energian.😞

Toivoisin, että pahin on ohitse tai sitten tähänkin karmeaan olotilaan vain tottuu😑❓
Miten olette selvineet näistä aloitus-, vaihto- tai lopettamisoireista? Onko teillä ollut myös tuota oksentelua? Ja miten olette keksineet konsteja saada ruoka pysymään
paremmin sisällä?😯🗯️

Tässä oli lisää näkökulmaa ei-riippuvuutta aiheutttavista SSRI eli mielialalääkkeistä😐.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 15.08.2011 klo 07:38

Kertokaa, millaisia vieroitusoireita teillä on ollut! Minulla on aloittaessa ollut eri tavoin paha olo, mutta lopetuksessa ei ole ollut ongelmia. Olen kyllä käyttänyt pieniä annoksia.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 15.08.2011 klo 15:01

Hei,

Tällä hetkellä syön Citalopramia, aikaisemmin Cipralexia. Olen samaa mieltä, että SSRI:t vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin, myös vieroitusoireita saa toiset herkemmin. Minulla vieroitusoireet olivat tosi pahat. Sähköiskuja päässä, pahoinvointia, raivokohtauksia, huimausta ja huikeita mielialan vaihteluita. Joku aika sitten törmäsin uuteen ilmiöön. Annostukseni on 60 mg ja se aiheutti käsien vapinaa. Kyselin muutamalta ihmiseltä jotka syövät samaa lääkettä ja heilläkin oli vapinaa. Yksi saa vapinaan jotain toista lääkettä, oiskohan beetasalpaaja. Vähensin itse annostuksen 40 mg:aan niin vapina loppui. Jotenkin tuntuu hullulta että SSRI:n sivuvaikutuksiin joutuu ottamaan muuta lääkettä. Vähän arveluttaa mitä pillereitä tässä popsii. Ilmankaan en oikein tule toimeen, minkäs sitten teet.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 15.08.2011 klo 16:03
Käyttäjä Desper kirjoittanut 15.08.2011 klo 22:03

Funtsin vielä noita riippuvuuksia ja vieroituksia.
Vieroitusoire määritellään Lääketieteen sanastossa näin: abstinenssioire; riippuvuutta aiheuttavan aineen pitkäaikaisen käytön lopettamisen jälkeen ilmaantuva oire.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt03741&p_haku=vieroitusoire
Masennuslääkkeitten lopettamisesta taas puhutaan tämmöistä: Lopetusoireita ilmenee useimpien masennuslääkkeiden lopettamisen yhteydessä. Masennuslääkkeistä lopetusoireita liittyy erityisesti trisyklisten lääkkeiden ja SSRI- ja SNRI-lääkkeiden lopettamiseen.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00045&p_haku=lopetusoireita.
Ilmeisesti siis bentsoista tulee vieroitusoireita ja masennusläläkkeistä lopetusoireita. Juuri tuo riippuvuus kai tekee bentsojen vieroitusoireet. Masennuslääkkeitä lopetettaessa ei tule sitä tuskaa, että ainetta on saatava vaikka mistä, niitä lopetettaessa tulee vain muuten paskamainen olo. Sitä kai voi llievittää lopettamalla mahdollisimman hitaasti lääkettä vähentäen.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 16.08.2011 klo 11:03

Kiitos Desper linkeistä. Saattaa olla että annostus on ollut liian suuri. Perjantaina tapaan terkkarin, täytyypä puhua asiasta.

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 16.08.2011 klo 13:11

Hei, kiitos Desperin linkeistä🙂

SSRI-lääkkeissä aikarajaus on melkoinen:
Lopetus- ja vieroitusoireet menevät ohi muutamassa päivässä TAI 2–3 viikossa😐
Muutaman päivän vielä sietäisikin, mutta 2-3 viikkoa!🤔
Ahdistusta ja oksentelua viikkotolkulla, ou nou.
Toivottavasti useimmat pääsevät helpommalla kuin minä!🙂👍

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 23.08.2011 klo 13:03

Kävin mt-polilla terkkarin luona ja sain kuulla että annostukseni vaikuttaa tosi suurelta. Todennäköisesti se lasketaan jossain vaiheessa 20 mg. alunperin annostus siis 60 mg, nyt 40 mg. Masennukseni on tällä hetkellä aisoissa, joten ylläpitoannos 20 mg riittäisi. Olen uutisesta enemmän kuin iloinen, olenhan haaveillut pääseväni kokonaan eroon pillereistä 😀

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 23.08.2011 klo 14:09

Hei,
lääkäri oikaisi minua eilen ja sanoi, että missään tapauksessa SSRI-lääkkeiden yhteydessä ei käytetä termiä vieroitusoireet:-) No, tämä keskustelu on tässä
ketjussa jo käyty läpi, mutta tämä itsepäinen potilas on eri mieltä.😋
Hyvä, Mepa, että saat lääkitystäsi korjattua!🙂🌻
Minä joudun parhaillaan ottamaan uuden lääkkeen 'sisäänajon' kanssa 1-3 pahoinvoinnin estopilleriä ja ripuloinnin estolääkettä joka päivä ja mietin, että onko tässä mitään järkeä😐
Täytyy vain toivoa, että lääke lopulta auttaa🙂👍 ja annostus on oikea🙂👍

Käyttäjä Desper kirjoittanut 23.08.2011 klo 17:59

Sitalopraami (Cipramil. Sepram) aloitettiin 10 mg:lla, maksimiannos ollut 30 mg. Se oli ihan liikaa, vähennettiin puoleen. Lääke ollut katkolla jonkin aikaa, ei tästä elämästä tule mitään, pakko aloittaa taas. Yritin aloittaa 15 mg:lla, mutta tuli hirveä olo. Ehkä taas aloitettava kympistä.