Lääkeresistenssi vaikea masennus ja sen hoito (ketamiini)

Lääkeresistenssi vaikea masennus ja sen hoito (ketamiini)

Käyttäjä topcat aloittanut aikaan 11.11.2016 klo 23:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä topcat kirjoittanut 11.11.2016 klo 23:17

Haluan jakaa tietoa vaihtoehtohoidosta lääkeresistenssin vaikean masennuksen hoidossa (etenkin, jos siihen liittyy itsemurha-aikeita).

Suomessa yleensä suositellaan ECT-hoitoa (sähköshokkeja). Niiden on todettu toimivan hyvin lääkeresistentin masennuksen hoidossa. Sivuoireina on kuitenkin usein lähimuistin menettäminen ja joillain potilailla pidempiaikainen muistinmenetys. En suostunut ECT-hoitoon.

Ketamiini-infuusio on uusi ja kokeellinen hoitomuoto. Ketamiini on psykedeelinen aine, jota käytetään myös huumeena. Masennuksen hoidossa ketamiinia annetaan infuusiona 45 min kerrallaan – voin kertoa itse kokemuksista hoidon aika, jos kysytte. Ketamiinihoidosta ei seuraa mitään muistiongelmia (tosin infuusion aikana esiintyy hallusinaatioita ja ahdistusta, jota hoidetaan lääkkeillä). Sain hoitoa kuusi kertaa. Ensimmaisten kahden kerran jälkeen aloin kuuntelemaan musiikkia (ensimmäinen askel takaisin normaaliin). Parin seuraavan kerran jälkeen aloin värittämään mandalakuvia. Hoidon loputtua kaikki itsetuhoiset ajatukseni olivat hävinneet ja tunsin ”parantuneeni” masennuksesta. Tämä parantuminen on kestänyt yli vuoden, vaikka minulla on uusiutuvan vaikean masennuksen diagnoosi.

Jos haluatte lisää tietoa ketamiinihoidosta vaikean ja itsetuhoisen masennuksen hoidossa, laittakaa kommentteja. Olen lukenut lähes kaikki tutkimustulokset ja suositukset.

Käyttäjä viikari2 kirjoittanut 02.12.2016 klo 15:36

Hei,
Kiitos kun haluat kertoa Ketamiinihoidosta. En ole löytänyt siitä kokemuksia netistä. Olen 45-vuotias mies. Takana kuusi vuotta hoitoresistenttiä masennusta. Viime aikoina itsetuhoisia ajatuksia.
Psykiatri lupasi kirjoittaa lähetteen TYKSin ketamiinihoidon arviointiin. Vähän pelottaa mutta haluaisin kokeilla ketamiinihoitoa. Millaisia tiputuksen aikana olevat hallusinaatiot ovat? ovatko ne epämiellyttäviä? Entä muut mahdolliset haittavaikutukset? Tehdäänkö tiputus makuuasennossa vai miten? Pystyykö hoidon jälkeen ajattelemaan selkeästi? tai kävelemään? Osaston sihteeri kertoi, että hoito annetaan poliklinisesti. Kuinka pitkäksi ajaksi tiputuksen jälkeen on jäätävä osastolle? Millainen olo on hoidon jälkeen ja hoitopäivän aikana?

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 02.12.2016 klo 23:31

Mua kiinnostaa kans noi edellä mainitut jutut. Lääkeresistenssiä takana n.5 vuotta. Lääkkeet auttoivat kun olin ihan pohjalla niin "normalisoimaan" olon. Paska olo on koko ajan sellanen masentuneen ihmisen hyvä päivä siis(varmaan teidätte mitä ajan takaa). Mutta vuodessa tulee koko ajan 4-6 täysin jjärkyttävää romahdusta joka kestää viikoista kuukausiin.

Kaikkea kokeiltu ja psykiatri kirjoitti omassa lausunnossaan että jostain syystä lääkehoito ei toimi mulla niin kuin monella muulla.
Kysyi että oonko harkinnut biologisia hoitoja. En halua ainakaan sähköhoitoon, seuraukset saattaa olla todella huonot. sitte on puhuttu magneettihoidoista, niistä en vielä tiedä tarpeeksi, kun uusinta uutta alalla.

Mutta onkohan tässä mahdollisuutta kysyä tosta ketamiinihoidosta? Musta tuntuu että mulla on aika hyvät perustelut. Sairastaminen jatkunut v.2004. Mutta että myönsin sen etten pärjää ilman hoitoa(sekoilin useamman vuoden ja en muista juurikaan v.2007-2009 mitään)iski naamalla kun osasto kutsui marraskuussa 2009.

Tietenkin tuossa pitää selvittää kaikki mahdollinen, allergiat ym.vastaava ennen kuin mitään uskaltaa tehdä. Sen verran kova juttu. Otan asian vakavasti.

Hienoa että ooot laittanu tietoa tosta tänne. Luulin että tiedän mielenterveyshoidoista kaiken, mutta kiva olla väärässä kerrankin😀.

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 03.12.2016 klo 06:35

Ketamiinihoito kiinnostaisi kyllä. Itselläni on jollain tavalla itsetuhoisia ajatuksia. Olen täysin piittaamaton kuolenko vai en paitsi että toivoisin kuolevani tavalla joka ei luokiteltaisi itsemurhaksi. Toimintani on sen mukaista. Liikaa riskejä joka paikassa. En kyllä ole uskaltanut terapeutille liikaa näitä juttuja kertoa kun passittaisi kumminkin muumilaaksoon enkä jaksa sitäkään enää. Nyt on pari päivää ollut todella huono ole kaikin puolin.

Onko siinä sivuvaikutuksia ym, eli olo olisi enemmän parempi kuin kuin entinen tai ainakin samanlainen. Saako helposti lähetteen ja onko joka paikassa kuten PHKS:ssä? Täytynee vielä Googlailla mutta hyvältä ainakin kuulostaisi. Jos saisi ees vähän järkeä tähän surkeaan päähän.

Käyttäjä viikari2 kirjoittanut 03.12.2016 klo 09:56

Mä kävin magneettihoidoissa. Tarkemmin sanottuna transkraniaalisessa magneettistimulaatio-hoidossa. Ajatus magneettistimulaatio-hoidossa on, että masentuneella on joko vasemman tai oikean aivolohkon toiminnot joko hitaammat tai nopeammat kuin terveellä. Jos je on liian nopeat, niin niitä yritetään hidastaa magneettistimulaatiolla ja jos nenon liian hitaat, niin niitä yritetään nopeuttaa. Ajatuksena on saada aivot toimimaan normaalimmin. On huomattu, että jos ne tällä tavalla saadaan toimimaan normaalimmin, niin ihminen tulee positiivisemmaksi ja aktiivisemmaksi ja tällä tavoin masennus helpottaa hoitojen ajaksi. Psykoterapia yhdessä magneettistimulaatio-hoitojen kanssa on tehokkaampaa. Kuin pelkkä stimulaatio-hoito.

Ensin annetaan 15 hoitokertaa noin neljä kertaa viikossa ja jos hoidoista on ollut hyötyä, niin voidaan antaa toiset 15 kertaa. Vaikutus kestää jonkun viikon hoitojen jälkeen mutta sitä voidaan tehostaa ns ylläpitoannostuksella, joka on muistaakseni ensin kerran viikossa sitten joka toinen viikko ja lopuksi kuukauden välein.

Hoito annetaan istumisasennossa miellyttävässä nojatuolityyppisessä hoitotuolissa. Ohimolle laitetaannlaitteen kannattelema magneetti, joka on kuin pienen kattilan pohja. Magneettisykäykset hoitavat aivoja potilaasta riippuen puolesta tunnista kolmeen varttiin per kerta. Joillekin ehkä enemmänkin. Hoito ei aiheuta muita sivuvaikutuksia kuin joilekin ehkä päänsärkyä, joka menee ohi. Minulle tuli lievää päänsärkyä. Minun tapauksessani magneettikentän paikka kallon päällä oli sellaisessa paikassa, että joillakin hoitokerroilla se sai jotkut pään lihakset kevyesti nykimään. Se ei sattunut mutta pidemmän ajan käsittelynnjälkeen kallon pinta tuli araksi.

Valitettavaati minulla hoito ei auttanut vaan väsyin hoidoista ja ne keskeytettiin 15 kerran jälkeen. Tuloksia seurattiin BDi testein ja haastatteluin. Hoitaja oli mukana joka hoitokerralla. Hoidon sai keskeyttää milloin tahansa. Kerron enemmän jos haluat tietää lisää.

Käyttäjä topcat kirjoittanut 04.12.2016 klo 03:26

" Millaisia tiputuksen aikana olevat hallusinaatiot ovat? ovatko ne epämiellyttäviä? Entä muut mahdolliset haittavaikutukset? Tehdäänkö tiputus makuuasennossa vai miten? Pystyykö hoidon jälkeen ajattelemaan selkeästi? tai kävelemään? Osaston sihteeri kertoi, että hoito annetaan poliklinisesti. Kuinka pitkäksi ajaksi tiputuksen jälkeen on jäätävä osastolle? Millainen olo on hoidon jälkeen ja hoitopäivän aikana?"

Haluusiinatiot vaihtelevat hyvin maailmaa avartavista hyvin ahdistaviin. En osaa hyvin sitä kuvailla... kaikki pyöristyy ja muuttaa perspektiiviä, lähinnä itse näin muotoja ja kuvioita. Olen aika kokeilunhaluinen kaikenkaikkiaan, eli itse otin hallusinaatiot lähinnä mielenkiintoisina kokemuksina.

Ahdistusta esiintyy yleiseti (sen itse tunsin "tummina" kuvina ja jotenkin ahdistavina muotoina - tähän sain saman tien iv-rauhoittavaa (psykiatrinen hoitaja istui vieralläni, ja pyysi lääkkeen kun ilmeeni vaikuttivat ahdistuneelta). Loppuaika meni hyvin.

Tiputus on makuuasennossa. Hoidon jälkeen menee noin 15 min, että pystyy toimimaan normaalisti. Tokkuraisuus voi kestää noin 45 min. Mitään muistinmenetystä tai muita sivuvaikutuksia ei minulle tullut.

Hoito voidaan suorittaa poliklinikalla. Hoidon jälkeen olin itse osastolla noin tunnin, sen jälkeen ajoin itse itseni kotiin. Mitään oireita ei jäänyt alun tokkuraisuuden jälkeen. Ehkä kuitenkin sanoisin, että varaa 1,5 tuntia ennen kuin ajat.

Käyttäjä topcat kirjoittanut 04.12.2016 klo 03:31

Axuli83 kirjoitti 2.12.2016 23:31
/

Ketamiini on varmasti vaihtoehtohoito lääkeresistenssille masennukselle, jossa on itsetuhoisia piirteitä. Suosittelen kuitenkin, että luet kaiken mahdollisen tiedon netistä ennen, kuin ehdotat sitä lääkärille. Itse jouduin antamaan hyvin kattavan selostuksen siitä, miksi suosin ketamiinia sähköhoidon sijaan. Jos haluat, voin linkata joitain tutkimustuloksia.

Käyttäjä topcat kirjoittanut 04.12.2016 klo 03:35

Tunnusx kirjoitti 3.12.2016 6:35

Onko siinä sivuvaikutuksia ym, eli olo olisi enemmän parempi kuin kuin entinen tai ainakin samanlainen. Saako helposti lähetteen ja onko joka paikassa kuten PHKS:ssä? Täytynee vielä Googlailla mutta hyvältä ainakin kuulostaisi. Jos saisi ees vähän järkeä tähän surkeaan päähän.

Olo parantuu heti, vähintään tunnin kuluessa. Vaikutus on dramaattinen ja positiivinen. Ongelma on se, että joillain vaikutus pysyy vain pari päivää. Itselläni 6 x hoidon jälkeen vaikutus on pysynyt nyt jo puolitoista vuotta.

Lähete on varmasti vaikea saada. Hoito on edelleenkin kokeellinen ja vaatii lääkäriltä hyvää alan tuntemusta. Lähetteen saamista edesauttaa se, että olet etsinyt tietoa hoidosta ja osaat perustella sen syyt vs. sähköhoito.

Käyttäjä topcat kirjoittanut 04.12.2016 klo 04:19

Viikari2,

Kiitos, että kerroit magneettihoidosta. Se on uusi hoitomuoto, johon en ole vielä perehtynyt. Sääli, että se ei kohdallasi toiminut.

Toivon, että ketamiinista olisi sinulle hyötyä!

Sen verran täytyy sanoa, että ketamiinin vaikutusajaksi arvioidaan uleensä noin 2-7 päivää (vaikutus alkaa jo tuntien sisällä infuusiosta). Jotkut ovat sanoneet, että vaikutus ei ole kestänyt tarpeeksi pitkään. Minulla 6 hoitokertaa reilun viikon välein antoi tarpeeksi pitkän hyvän olon jakson, jonka aikana opin taas nauttimaan pienistä asioista elämässä. Opin tuntemaan iloa ja onnellisuutta ja kaikki itsetuhoiset ja negatiiviset ajatuksen jäivät pois. Ehkä siinä vaiheessa, kun ketamiinin vaikutus loppui, olin jo kouluttanut aivoni ajattelemaan erilailla kuin masentuneet aivot? Tämä on mun teoria. 🙂

Käyttäjä viikari2 kirjoittanut 04.12.2016 klo 14:09

Eipä mitään. Ja kiitos sulle kun vastasit.

Mä olin ensin sähköhoito ja magneettistimulaatiohoitojen arviossa. Sähköhoito tiputettiin pois heti alussa vaihtoehtojen joukosta kun yksinkertaisesti sanoin, että en halua sitä vaan haluan kokeilla transkraniaalista magneettistimulaatiota. Mua pelotti sähköhoito, koska mulla on ollut masennuksen oireina muisti ja keskittymisongelmia ilman sähköhoitoakin ja sanoivat osastolla, että ne voi lisääntyä sähköhoidosta tai sitten ei lisäänny. Koen kognitiiviset ongelmat ahdistavina.
Oliko sinulla uupumusta ennen ketamiinihoitoja? Jos oli, miten hoito vaikutti uupumukseen? Entä päänsärkyä? Mulla on noita molempia. Tuleeko hoidosta vieroitusoireita?

topcat kirjoitti 4.12.2016 4:19

Viikari2,

Kiitos, että kerroit magneettihoidosta. Se on uusi hoitomuoto, johon en ole vielä perehtynyt. Sääli, että se ei kohdallasi toiminut.

Toivon, että ketamiinista olisi sinulle hyötyä!

Käyttäjä topcat kirjoittanut 05.12.2016 klo 17:44

"Mua pelotti sähköhoito, koska mulla on ollut masennuksen oireina muisti ja keskittymisongelmia ilman sähköhoitoakin ja sanoivat osastolla, että ne voi lisääntyä sähköhoidosta tai sitten ei lisäänny. Koen kognitiiviset ongelmat ahdistavina."

Aivan samasta syystä kieltäydyin itse sähköhoidosta ja sain vaihtoehtoisena hoitomuotona ketamiinia (kun pystyin perustelemaan syyt).

"Oliko sinulla uupumusta ennen ketamiinihoitoja? Jos oli, miten hoito vaikutti uupumukseen? Entä päänsärkyä? Mulla on noita molempia. Tuleeko hoidosta vieroitusoireita?"

Uupumusta (masennukseen liittyvää) kyllä, päänsärkyä ei. Hoidolla oli selvä piristävä vaikutus ja uupumus hävisi oikeastaan kokonaan (ainakin pariksi päiväksi). Mitään vieroitusoireita en saanut ketamiinista, enkä ole kuullut/lukenut, että kukaan muukaan olisi. Vaikutus loppuu hyvin nopeasti infuusion jälkeen eikä jäljelle jää mitään oireita tai tuntemuksia sen jälkeen, kun tokkuraisuus häviää.

Jotkut ovat sanoneet, että ketamiini ei sopinut heille, koska oireet infuusion aikana olivat niin rajut. Uskon, että kyseessä olivat hallusinaatiot ja oudot fyysiset tuntemukset (mm. vaikeus liikkua tai puhua). Jos nämä oireet tietää etukäteen ja suhtautuu niihin siten, että ne menevät ohi (itse otin ne vastaan lähinnä mielenkiinnolla), ei ongelmia pitäisi tulla.

Käyttäjä viikari2 kirjoittanut 05.12.2016 klo 21:44

Kiitos vastauksistasi. Osasit kertoa juuri, mitä halusin tietää.
Mä en oo pystynyt syömään masennuslääkkeitä sen takia, että ne aiheuttavat mulle yhden mun sairauden pahentumista, mikä vois johtaa jopa syöpään. Mä en pääse pakoon masennuksen ja ahdistuksen kamalia tunteita lääkkeillä. Jos oon ymmärtänyt oikein, lääkkeillä voi turruttaa sitä pahinta kärkeä pahasta olosta. Itsetuhosten ajatusten lisäksi toivoisin ketamiinista apua juuri siihen tilanteeseen. Olis myös tosi hienoa tuntea onnellisuutta. Sitä en oo yli vuoteen tuntenut kuin pariin otteeseen ohimenevästi. Ilokin on pääosin kadoksissa. Auttaakohan se hoito noihin?

TYKSissä sanottiin muuten, että poliklinisiin ketamiinihoitoihin tarvitaan saattaja hakemaan, että ne päästää potilaan osastolta ulos ja autolla ajoa pitäis välttää loppupäivän.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 12.12.2016 klo 19:58

Hmm...
Harmi etteivät nämäkään uudet innovaatiot monia tunnu auttavan:/. Tai noh ei oo sellasta lääkettä tai mitään juttua joka toimisi kaikilla. Paljon enemmän vaivaa tuossa on(mikä ei mua todellakaan haittaa!)ja paljon pienemmät hoitovasteet kun lääkkeissä. Mutta ehkä nekin tuosta paranevat vuosien saatossa ja ehkä 10 vuoden päästä onkin joku uusi juttu🙂.

Joo en oo sellanen ihminen joka suostuu ihan mihin vaan ilman tutkimuksia ja kommentteja asian kokeneilta ja tietenkin lääkäreiltä. Tiedän että jos jotain ei ole vielä testattu tarpeeksi niin siinä voi olla jotain vikaakin(niin kuin tamiflu....tiesin ettei kannata ottaa kun rokote pikana kehitetty).
Mutta aina on ihmisiä joita uudet jutut auttavat ja joitakin ei. Itekin oon siinä pisteessä että valmis kokeilemaan melkein mitä vain. Mutta niin tyhmä en kuitenkaan ole että kokeilen "mitä vain" ;). Heh.

Mutta ehdottomasti rupean selvittelemään tuota ketamiini asiaa turkimustyön ym.kautta.
Olisihan se hienoa jos joskus keksitään nappi jolla masennus ym.katoaa. Taitaa olla aika mahdoton tehtävä koska miten ihminen voi koskaan parantua jos pää on täynnä ongelmia ja asioita (pohtii)..

Käyttäjä m@rtina kirjoittanut 19.10.2020 klo 15:43

Olen ihan uusi täällä, löysin tämän keskustelun vahingossa netistä.

Olen itsemurhan partaalla, luin vasta ketamiinista. Voitko neuvoa mistä pitäisi aloittaa että saisi mahdollisuuden ehkä saada sitä. Minulla n. 20 v maaennusta johon mikään ei auta, viime vuoden olen miettinyt itsemurhaa ainoana apuna.

t m@rtina

Käyttäjä Valaja kirjoittanut 23.03.2021 klo 04:47

Ketamiini tarjosi minulle vapauden vaikeasta masennuksesta. Sairaala ei mielestäni ole kuitenkaan paras ympäristö sen ottamiseen. Parhaat terapeuttiset vaikutukset saa rauhallisessa, turvallisessa paikassa, eli vaikka kotona itselle mieleistä musiikkia kuunnellen. Infuusioon liittyvät epämiellyttävät kokemukset eivät niinkään johdu siis aineesta, vaan sairaalaympäristöstä.

Hallusinaatioita ei tarvitse pelätä, ne ovat hyvinkin kauniita geometrisia kuvioita. Ketamiinin avulla on mahdollista käydä läpi itselle raskaita asioita ilman niihin liittyviä musertavia tuntemuksia, ja tavallaan "uudelleenohjelmoida" aivot olemaan tuntematta ahdistusta.