Lääkeresistenssi vaikea masennus ja sen hoito (ketamiini)
Haluan jakaa tietoa vaihtoehtohoidosta lääkeresistenssin vaikean masennuksen hoidossa (etenkin, jos siihen liittyy itsemurha-aikeita).
Suomessa yleensä suositellaan ECT-hoitoa (sähköshokkeja). Niiden on todettu toimivan hyvin lääkeresistentin masennuksen hoidossa. Sivuoireina on kuitenkin usein lähimuistin menettäminen ja joillain potilailla pidempiaikainen muistinmenetys. En suostunut ECT-hoitoon.
Ketamiini-infuusio on uusi ja kokeellinen hoitomuoto. Ketamiini on psykedeelinen aine, jota käytetään myös huumeena. Masennuksen hoidossa ketamiinia annetaan infuusiona 45 min kerrallaan – voin kertoa itse kokemuksista hoidon aika, jos kysytte. Ketamiinihoidosta ei seuraa mitään muistiongelmia (tosin infuusion aikana esiintyy hallusinaatioita ja ahdistusta, jota hoidetaan lääkkeillä). Sain hoitoa kuusi kertaa. Ensimmaisten kahden kerran jälkeen aloin kuuntelemaan musiikkia (ensimmäinen askel takaisin normaaliin). Parin seuraavan kerran jälkeen aloin värittämään mandalakuvia. Hoidon loputtua kaikki itsetuhoiset ajatukseni olivat hävinneet ja tunsin ”parantuneeni” masennuksesta. Tämä parantuminen on kestänyt yli vuoden, vaikka minulla on uusiutuvan vaikean masennuksen diagnoosi.
Jos haluatte lisää tietoa ketamiinihoidosta vaikean ja itsetuhoisen masennuksen hoidossa, laittakaa kommentteja. Olen lukenut lähes kaikki tutkimustulokset ja suositukset.