Lääkepitoisuuden mittaus verestä

Lääkepitoisuuden mittaus verestä

Käyttäjä agonia aloittanut aikaan 06.05.2014 klo 15:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä agonia kirjoittanut 06.05.2014 klo 15:30

Kuinka yleistä on mitata masennuslääkkeiden pitoisuuksia verestä? Itse syön cipralexia.

Yllätyin, kun psykiatrille oli puhelinaika lääkkeenvaihdosta (lääke ei vaikuta mitenkään), ja hän neuvoi menemään verikokeisiin mittauttamaan pitoisuudet ensin.

En ollut ennen kuullut, että niitä mitataan. Mitä tietoa lääkäri tästä saa tai miksi niitä mitataan? Kyseistä lääkettä on nostettu jo muutamaan otteeseen.

Käyttäjä Status kirjoittanut 06.05.2014 klo 17:18

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94408.pdf

Tuossa hyvä ja luotettava artikkeli lääkeainepitoisuuksien mittaamisesta. Siellä on mainittu psyykelääkkeiden kohdalla, että "Sen sijaan selektiivisten serotoniinin takaisinoton estäjien ja tai muiden uudempien masennuslääkkeiden osalta pitoisuuden ja vaikutuksen yhteyttä ei ole voitu osoittaa lukuisista tutkimuksista huolimatta, eivätkä rutiinimaiset pitoisuusmittaukset ole avuksi näiden lääkkeiden käytössä."

En oo koskaan kuullut, että ssri-lääkepitoisuuksia mitattaisiin. Itsekin cipralexin syöjä olen. Kysäisepä siltä lääkäriltäsi, ja kerro meillekin. Mua ainakin kiinnostaisi tietää. 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 06.05.2014 klo 19:12

Näkeehän niistä pitoisuuksista, että lääkettä on syöty se määrätty määrä.

Käyttäjä agonia kirjoittanut 06.05.2014 klo 20:06

Kiitos kovasti kattavasta linkistä!

Huomen aamulla pitäisi mennä verikokeisiin ja viikon päästä lääkäri sanoi soittavansa. Pitää yrittää muistaa kysyä! Itseäkin kiinnostaa etenkin nyt tuon tekstin perusteella.

Ehkäpä lääkäri epäilee olenko edes koko lääkettä syönyt, kun hoitovastetta ei ole tullut! 🙂

Käyttäjä agonia kirjoittanut 13.07.2014 klo 00:42

Unohdin ihan tulla kertomaan, miten tämän asian kanssa eteni.

Verikokeessa verestä ei löytynyt ollenkaan lääkettä. Koska olin kuitenkin syönyt lääkettä säännöllisesti, psykiatri kertoi noin 8:lla prosentilla lääkkeen palavan jotenkin nopeammin. Annos nostettiin 30mg päivässä, joka pakkausselostuksen mukaan yli suositeltavan maksimiannoksen (20mg).

Nyt olen käynyt uusissa verikokeissa ja odottelen tuloksia. Apua en lääkkeestä ole vieläkään kyllä huomannut olevan.

Mielenkiintoista silti, etten ole kuullut aikaisemmin SSRI lääkkeiden pitoisuuksia mitattavan. Kyseessä on vielä julkisen sektorin psykiatri. Eikö täälläkään tosiaan ole keltään muulta mitattu?