Lääkehiirenä lopunelämää

Lääkehiirenä lopunelämää

Käyttäjä Pieniminä aloittanut aikaan 17.06.2012 klo 20:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Pieniminä kirjoittanut 17.06.2012 klo 20:24

Hei kaikille.

Täällä nimimerkin kukaisesti pieni elämä, joka yrittää kaikkensa selvitä ja pitää päätä pinnan yläpuolella.
Tänään oli sellainen päivä, että melkein tein itselleni jotain. Keinoja olisi, mutta lapsi ja puoliso estää.
Olen lapsesta asti ollut vakavasti koulukiusattu ja siitä huonolla itsetunnolla tehnyt muita huonoja ratkaisuja elämässä.
Lääkkeitä olin aluksi vastaan, en halunnut aloittaa. Kuutisen vuotta sitten kuitenkin oli pakko ”luovuttaa” ja aloittaa, oli niin huono kunto.
Koko tänä kuutena vuotena meno on ollut on-off, koko ajan. Välillä ok-kausia, välillä musertavaa ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia paljon.
Lääkettä on vaihdettu ja vaihdettu ja nyt on alkanut pelottamaan aivan mielettömästi se, että onko ssri-lääkkeet pahentaneet tilannettani oleellisesti?!
Ennen lääkkeitä minulla ei ollut tällaisia itsemurha-paniikkikohtauksia kuten tänään, ei ollut tätä suunnatonta levottomuutta ja sellaista, ettei ”kestä olla omissa nahoissaan”.
Todella, todella pelottavaa ja ahdistavaa.
Onko täällä joku masennusherkkä saanut lopetettua kemialliset lääkkeet ja saanut apua jostakin muusta asiasta?
Haluaisin yrittää lopettaa lääkkeet, mutta onko järkevää, kun sama masennusherkkyys on tallella. Pelkään psykoosia.
Haluaisin vain olla edes suht vakaatunteinen hyvä äiti.

Käyttäjä John Quijote kirjoittanut 12.07.2012 klo 12:32

Hei Pieniminä!

Toivottavasti vanha setä ei nyt sotke asioita entisestään, mutta en malta olla kysymättä, miten olet alun perin saanut depressiodiagnoosin. Koulukiusatuksi joutuminen ja heikko itsetunto ovat masentavia asioita, mutta eivät kai sinänsä merkitse, että sinulla olisi jonkinlainen serotoniinipuutos.

Mielenterveyden häiriöissä menettelykaava menee periaatteessa näin: diagnoosi-hoito-kuntoutus. Paljon on puhuttu siitä, että depressiodiagnooseja tehdään ihan sen takia, että mielialalääkkeitä saataisiin myytyä mahdollisimman paljon. Olen reilut kymmenen vuotta lukenut ja kirjoitellutkin näistä asioista. Useilla lääkäreillä tuntuu olevan huono omatunto ja tarve pelastaa kasvonsa selittämällä, että he vain tekevät työtään.

Minusta tekstisi kertoo tervejärkisestä, elämää kriittisestikin arvioivasta nuoresta naisesta, joka ei nyt vain tiedä, mistä saisi otetta. Epäilet itse, että lääkkeet heikentävät toimintakykyäsi. Tuntematta sinua ja elämäntilannettasi uskallan sanoa, että saatat hyvinkin olla aivan oikeassa.

Oma elämänhallintani romahti vuosituhannen vaihteessa, kun medikalisaatio ja mielialalääkkeiden tyrkyttäminen oli pahimmillaan. Lääkäri suositteli stressiin lääkkeitä, joista liian myöhään kuulin, että ne oli kehitetty vaikea-asteiseen masennukseen. Eihän minulle ollut tehty siihen viittaavaa sen enempää kuin muutakaan diagnoosia. Olin kauhuissani elämänhalun menettämisestä ja uskoin tulevani/tulleeni hulluksi. Sain kotiin kirjeitä, joissa lääketehtaan edustaja varoitti minua lopettamasta lääkitystä ja suositteli jopa sen lisäämistä. Lääkäri sai tietysti kunnon provikat tuotteen valmistajalta.

Minua on alustavasti pyydetty yhdeksi kolmesta vetäjästä syksyllä aloittavaan masennusryhmään. Arastelen vähän, kun olen tottunut esittämään asiani enemmänkin kirjallisesti kuin suullisesti. Vaihtaisin mielelläni tässä keskustelussa mielipiteitä depressiodiagnoosien luotettavuudesta. Vai löytyykö Tukinetistä jo jokin muu tähän asiaan keskittyvä juonne.

Pieniminää tuskin lohduttaa tieto, että hän ei ole ongelmansa kanssa yksin. Pikemminkin kaupallisin kuin lääketieteellisin perustein tehdyt diagnoosit ovat maailmanlaajuinen riesa. Ajankohtaiseksi ne tekee USAssa ensi vuonna ilmestyvä uusi tautiluokitus, josta löytyy suomenkielistä keskustelua mm. osoitteessa:
http://www.tukiasema.org/viewtopic.php?f=16&t=1672.

Palataan asiaan!

Käyttäjä Pieniminä kirjoittanut 14.07.2012 klo 10:31

John Quijote!

Nyt taisit kyllä osua niin asian ytimeen, että oksat pois. Kiitos 🙂🌻 !!
Koko ikäni minusta on tuntunut nimenomaan tuolta, että olen jossain häkissä aivan ihmesyistä ja kukaan ei ymmärrä oikeaa minää ja syitä kaikkeen.
Masennuslääkkeitä tarjottiin jo ala-asteella.
Toki kiusaaminen oli rankkaa ja huonon itsetunnon värittämänä teki paljon huonoja ratkaisuja vanhempanakin, esim. parisuhteessa, mutta itseasiassa mielestäni en koskaan ollut varsinaisesti masentunut. Jos ymmärrän masennuksen oikein.
Minulla oli valtavasti pelkoja, ahdistusta, vanhoja traumoja, turvattomuutta ja nolla itsetunto/ oman elämän arvostus. Mutta ihan pilkulleen masennus - enpä usko nyt kun asiaa oikein mietin.
Olisin varmasti tarvinnut terapiaa ja ehkä jotain kuntouttavaa toimintaa, mutta taivahan tosi on se, että kaikki isoimmat ongelmat alkoivat kun aloitin lääkkeet.
Näin se vaan valitettavasti on.
Ja nyt kun on ollut lääkityksellä, ongelmia onkin enemmän kuin koskaan ☹️
Kysymys kuuluukin, onkohan tästä kemiasta mahdollista enää päästä eroon kokonaan? Miten pärjäilet nyt ilman mitään John Q. ?

Käyttäjä Desper kirjoittanut 15.07.2012 klo 10:35

Ns. masennuslääkkeitä käytetään paitsi masennuksen myös muiden sairauksien ja oireyhtymien, esim. ahdistuneisuushäiriön, hoitoon.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00412
Ei siis ole hoitovirhe, jos henkilölle, jolla ei ole depressio-diagnoosia, on määrätty masennuslääkettä. Tämä ei merkitse sitä, ettei lääkitys jollakulla voisi olla pielessä.
Epäillen myös kovasti, että diagnooseja tehtäisiin Suomessa siksi, että saataisiin myytyä lääkkeitä mahdollisimman paljon. Eikö sellaisen väittäminen kuulosta hiukan paranoidiselta?

Käyttäjä John Quijote kirjoittanut 15.07.2012 klo 11:36

Hei Pieniminä!

Kiitos viestistä. Nyt vain alkoi hirvittää, että keksinkö jonkin ongelman, johon en osaa neuvoa ratkaisua.

Pallon potkiminen lasten kanssa (minun tapauksessani lastenlasten) tekee aina hyvää. Sanotaan myös, että asioihin perehtyminen lukemalla ja kuuntelemalla muita ei ole pahaksi. Ja kyseenalaistaminen; senhän taidat osatakin. Joskus kun mikään ei tahdo sujua, mietin että kukahan tästäkin hyötyy. Sitten keksin jonkun mielikuvitusvihollisen ja lähden lenkille tai pyöräilemään.

En ole nyt oman koneeni ääressä, mutta lähetän huomenna pari linkkiä, joissa näitä pulmia katsellaan laajoissa yhteyksissä.

Voi hyvin

Käyttäjä John Quijote kirjoittanut 16.07.2012 klo 12:49

Hei Pieniminä ja Desper

Lainaan ensin aate- ja oppihistorioitsija Petteri Pietikäistä vuodelta 2005:

"Lääketeollisuuden rooli nykyisten tarttuvien
diagnoosien leviämisessä on aivan keskeinen.
Kyynikko voisi väittää depression muuttuneen
niin tarttuvaksi diagnoosiksi nimenomaan siksi,
että masennuslääkkeitä valmistava ja markkinoiva
lääketeollisuus tarvitsee asiakkaita tuotteilleen.
Lääketeollisuuden tuki tiettyä sairautta
potevien potilaiden etujärjestöille, psykiatrisen
tutkimuksen selektiivinen sponsorointi samoin
kuin tieteellisten artikkelien haamukirjoittelu
nostavat lääketeollisuuden merkityksen kriitikoiden
mielestä jo niin pelottavan suureksi, että
se uhkaa murentaa koko psykiatrian lääketieteellisen
perustan (Healy 2004; 2005).
Uusimmat tarttuvat diagnoosit, erityisesti
paniikkihäiriö, näyttäisivät olevan suorassa
yhteydessä lääketeollisuuden uusiin tuotteisiin,
mikä herättää kysymyksiä sairauden ja
sitä vastaan suunnatun lääkkeen symbioosista
(Valenstein, 2001; Moynihan et al 2002)."
(Koko teksti: http://www.tieteessatapahtuu.fi/0405/Pietikainen.pdf)

Pietikäinen huomauttaa, että noin vuoteen 1980 saakka lievistä mielenterveydenhäiriöistä tärkeimpänä pidettiin neurooseja, joita hoidettiin lääkkeettömästi. Vuonna 1980 (täytyy tarkistaa) siihen saakka yleensä harmittomana pidetty depressio määriteltiin sairaudeksi, ja neurootikot alkoivat saada uuden diagnoosin ja teollisuuden valmiiksi kehittelemiä lääkkeitä. Yleistämistä ja yksinkertaistamistahan tämä on kuten Desper totesi, mutta kyllä nyt Suomessakin monet lääkärit myöntävät, että lääkkeet eivät toimi niin kuin ennen uskottiin.

Talonpoikaisjärjellä ajatellen geenimanipoloiduilla jyrsijöillä ja luomakunnan parhaalla tunne- ja ajatusmaailmalla varustetulla ihmislajilla ei ole paljon yhteistä. On kuitenkin serotoniinin takaisinottojärjestelmä, jolla siis lienee jokin tarkoitus. Varsinaisia lääkehiiriä tutkittaessa todettiin, että ihmisen masennusta vastaava ilmiö koheni, kun serotoniinitasoa nostettiin sopivasti, mutta paheni, jos taso nousi liikaa. Diagnoosia tehtäessä ihmisen senhetkistä serotoniinitasoa ei mitata (olisi kuulemma vaikeaa) Jos sitä välittäjäainetta sitten lorahtaa takaisinottojärjestelmän läpi liikaa, niin ihmiselle tulee paha olla.
Kehotan lukemaan aluksi Wikipedian artikkelin Selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjätja sen keskustelusivun. Siitä näkee jo, kuinka vähiin luotettava tieteellinen tieto on huvennut ja kuinka paljon myyttejä sen tilalle on tullut. Ja myyteillähän on hyvä rahastaa.

Voikaa hyvin

Käyttäjä Pieniminä kirjoittanut 21.07.2012 klo 01:00

Kiitos JQ, on tosi mielenkiintoista.
Olen 100% varma, että nykypäivän lääketeollisuudessa on paljon sellaista, mitä ei suuri yleisö tiedä ja niin korruptoitunutta meininkiä, että siitä on Hippokrateen vala todella, todella kaukana.
Ymmärrän sen, että moni ajattelee asioista eri tavalla, kuten Desper, ja lääke on saattanut olla se pelastava tekijä.
Mutta meitä toisinajattelijoitakin tulee kunnioittaa, eikä todistella koettuja tuntemuksia tai vaiston vinkkejä vääräksi.
Itse olen vaan täysin varma siitä, että diagnoosinimikkeeni lisääntyivät huimasti kemiallisten lääkkeiden aloituksen jälkeen. Näin vaan kävi.
Tiedän että masennuslääkettä määrätään vaikka mihin, vaikka minun kokemaani ahdistuneisuushäiriöön, mutta se vasta onkin aika hurjaa, jos mikä. Laitetaan hutera laastari jonkin asian päälle, selvittämättä sitä yhtään ja odotetaan, että tulevaisuus korjaantuu sillä? Sen alkuperäisen syyn kytiessä edelleen pinnan alla, samalla kun lääke vie vaan päällimmäisen tunteen siitä? Sen tunteen jonka kroppa yrittää lähettää varoituksena.
Ei voi mitenkään ymmärtää..
Ilman lääkkeitä en usko, että olisin koskaan sairastunut paniikkihäiriöön ja se tuntuukin olevan yleisin "pieni" sivuoire masennuslääkkeissä.
Surullista tässä onkin juuri se, että keskivaikean masennuksen kanssa pärjäsin jotenkin suht ok ja olisin tarvinnut jonkinlaista toimintaterapiaa. Nyt, 7 vuotta lääkkeitä syöneenä, se apu ei enää riitä. Diagnoosit nelinkertaistuneet, lisääntyy vaan ja aina vaan kovempia coctaileja suositellaan.
Aivan järjetöntä meininkiä ja vihaksi pistää. Voi sanoa ihan suoraan, että nimenomaan lääkkeet ne loppujenlopuksi elämän pilasi.

Käyttäjä John Quijote kirjoittanut 24.07.2012 klo 13:58

Hei Pieniminä!

Olen joskus kehitellyt teoriaa, jonka mukaan kiusaamisesta (tahallisesta masentamisesta) aiheutuvaa masennusta ei tunnisteta terveydenhuollossa, vaan sitäkin yritetään hoitaa lääkkeillä. Toisin sanoen terveysasemat voivat ikään kuin jatkaa siitä, mihin kiusaaminen on jäänyt.

Ennen kaikkea pitää muistaa, että ihmiset ovat yksilöitä, ja se mikä sopii yhdelle ei välttämättä auta toista. Vaikeuksien diagnosointi on kuitenkin minusta Suomessa ja ehkä muuallakin aika alkeellista. Periaatteessa sitäkin tietoa, että lääke ei auta, pitäisi voida käyttää erotusdiagnoosina, siis ajatella tarkemmin onko kyse masennuksesta, jos masennuslääke ei tuo toivottua tulosta. Hämmästyttää, että sinulle on jo ala-asteella tarjottu mielialalääkettä koulukiusaamiseen.

Termin ’kiusaaminen’ voisi minusta korvata kokonaan sanalla ’masentaminen’ ainakin aikuisten osalta. Masentamiseksi sitä on kai joskus aikaisemmin sanottukin.

Käyttäjä Pieniminä kirjoittanut 24.07.2012 klo 22:32

Tuo on niin totta.
Ja taas nappasi jonkin punaisen langan jostain omista ajatuksista!
En koskaan kokenut olevani varsinaisesti "kliinisesti masentunut", mitä se nyt tarkoittaakaan. Siis sillä tavalla sairas, että aivojen kemian tasapainosta puuttuu jotain. Koin että olin niin kiusattu ja alistettu, kertakaikkisen täynnä ihmisten oksennusta, että kuka vaan olisi tuossa tilanteessa hyvin hyvin väsynyt, surullinen, loppu ja itkuinen.
Täydellisessä maailmassa tuohon tilaan olisi saanut avuksi toimintaterapiaa, jutteluapua ja sitä kautta hiljalleen usko maailmaan olisi varmasti parantunut.
Nyt lähdettiin parantamaan lääkkeillä "elämää", johon tarvitsisi joskus vaan lähimmäisen apua, syliä, kosketusta, kauniita sanoja ja ennenkaikkea lämmintä ihmistä vierelle vaihteeksi, ei lääkettä.
Mutta ymmärrän ja tiedän senkin, että sellainen ei aina ole mahdollista tai löydettävissä -mikä on tosi surullista.
Vaikeita juttuja!