Lääkäreitä paikalla?

Lääkäreitä paikalla?

Käyttäjä Nisso aloittanut aikaan 04.01.2013 klo 19:51 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Nisso kirjoittanut 04.01.2013 klo 19:51

Pelkään että olen saanut vesikauhun, kolme viikkoa sitten minua hammasti koira, kuitenkaan minua purematta/haavaa aiheuttamatta. Tämän jälkeen koira (alle vuotinen) meni toisen vanhemman koiran luo, ja kävi tämän kaulaan kiinni. Tästä syntyi suuri pelko, että olen saanut vesikauhun. Ymmärrän että suomessa ei vesikauhua ole, mutta jonkun takia ahdistaa kun kurkkua on alkanut puristaa ja nieleminen hankaloittua (syömään pystyn kuitenkin), että nyt se on sitten menoa. Päivystykseen soittanut ja paikanpäällä käynyt, mutta kukaan ei ota tosissaan 😭.

En tosissaan tiedä mitä tehdä, pelkään päivittäin saaneeni tartunnan, ja tieto siitä että jos olen saanut tartunnan, rokote on myöhäistä ottaa, ahdistaa vielä enemmän.

Olen ennenkin pelännyt varmaan kaikki syövät itsellenni ja ahistunut silloinkin, maha alkoi oireilla silloin ja oksentelin ripuloin jne, nyt sitten kaula.

Niin monet oireet sopivat vesikauhuun, joten olen jonkun takia sataprosenttisen varma että olen sen saanut ja nyt mennään, vaikka kaikki ympärilläni sanovat että mitään hätää ei ole.

Muita ”luulosairaita” paikalla? Mitä teen? Tuntuu että voimat alkaa loppua tämän pelkäämisen kanssa

Olen vasta 18

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 05.01.2013 klo 17:55

Hei, oletko lukenut tämänkin artikkelin:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00598

Oirekuvasi vaikuttaa liian suppealta ollakseen rabiesta. Jos vatsasi on kuitenkin alkanut oireilla ja erittää tavallista enemmän happoa tai oksennat esimerkiksi, saattaa mahan happamuus nousta ruokatorveen ja aiheuttaa mm. nielemisvaikeutta. Tähän auttaa esim apteekin protonipumpun estäjät.

Sinuna menisin kuitenkin lääkäriin. En mainitsisi mitään rabiesepäilyistäsi vaan kuvaa vain oireet ja että tutkisivat mistä se johtuu. Yleensä käsittääkseni rabiestartunnan voi saada vain mikäli purema on rikkonut ihon ja eläimen sylki on päässyt verenkiertoon.

Käyttäjä Nisso kirjoittanut 05.01.2013 klo 19:51

Teflon kirjoitti 5.1.2013 17:55

Hei, oletko lukenut tämänkin artikkelin:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00598

Oirekuvasi vaikuttaa liian suppealta ollakseen rabiesta. Jos vatsasi on kuitenkin alkanut oireilla ja erittää tavallista enemmän happoa tai oksennat esimerkiksi, saattaa mahan happamuus nousta ruokatorveen ja aiheuttaa mm. nielemisvaikeutta. Tähän auttaa esim apteekin protonipumpun estäjät.

Sinuna menisin kuitenkin lääkäriin. En mainitsisi mitään rabiesepäilyistäsi vaan kuvaa vain oireet ja että tutkisivat mistä se johtuu. Yleensä käsittääkseni rabiestartunnan voi saada vain mikäli purema on rikkonut ihon ja eläimen sylki on päässyt verenkiertoon.

Olen lukenut kaiken mahdollisen rabieksesta, sen takia varmaan sitä pelkäänkin

Olen vain koittanut uskotella itsellenni että kaulan alueen oireet ovat jotain närästykseen liittyvää, koska lääkärissä katsoivat nieluun ja tunnustelivat kaulan, mitään syytä ei löytynyt. Tämän takia säikähdin vielä enemmän, että nyt se on hermostosyistä tullut, ja rabieshan sieltä iskee.

Kyseinen koira on kuitenkin tietoni mukaan vielä elossa eikä mitään erikoista ole tapahtunut. Pakkoneuroosiksi voi varmaan jo sanoa tätä, että en pysty unohtamaan tapahtunutta ja että olisin saanut tartunnan. Suomessa rabiesta ei ole tainnut olla vuodesta 1991, ja ainoat yksittäistapaukset ovat tulleet ulkomailta. Kennelin mukaan koira on rokotettu asianmukaisesti, joten kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Silti elän siinä mielentilassa että tartunnan olen saanut ja se on menoa ☹️

Käyttäjä repukka kirjoittanut 06.01.2013 klo 13:26

Minä en usko, että olisit saanut rabieksen. Ihmisen mieli on niin vahva, että pelkkä pelko rabieksesta voi riittää oireiden syntymiseen. Minä uskon, että jos kerran oireillesi ei mitään selitystä löytynyt, kyse olisi psykosomaattisesta vaivasta. Koita rauhoittua ja ajattele, että ei ole mitään hätää ja että kaikki on hyvin. Jos vaivat eivät vieläkään helpota, on ehkä syytä hakeutua uudestaan lääkäriin. Yritä kuitenkin ensin päästä pelostasi. Jospa jo sillä vaivat helpottaisivat. 🙂👍