Kysymyksiä osatyökyvyttömyyseläkkeestä

Kysymyksiä osatyökyvyttömyyseläkkeestä

Käyttäjä agora aloittanut aikaan 25.03.2015 klo 08:46 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä agora kirjoittanut 25.03.2015 klo 08:46

Voisitteko kertoa omia kokemuksianne asiasta?
Kysymykset joihin en tiedä vastauksia ovat seuraavat
-tehdäänkö uusi työsopimus ja laitetaanko se määräaikaiseksi
-minulla on oikeus palata kokoaikaiseksi, jos tunnen itseni tarpeeksi terveeksi
-minulla on oikeus palata sairauslomalle, jos en kykene edes osapäivätyöhön mutta onko silloin voimassa osa-aikaeläke ja puolikas s-päiväraha.

Tuossapa alkuunsa, olisin iloinen jos vastaatte ja mielelläni kuulisin omia kokemuksia onko mitään järkeä jäädä osa-aikaiseksi.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 25.03.2015 klo 13:34

En osaa vastata kyllä tohon sun kysymykseen, mut mä oon kokonaan työkyvyttömyyseläkkeellä vuoteen 2017 asti. Saisin tehä kyllä jtn pientä työtä, esim. pari tuntia päivässä muutamana päivänä viikossa. Mielialan ja perhetilanteen takia sain tuon eläkkeen, ja tuntuu etten edellenkään oo kykeneväinen työelämään.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 25.03.2015 klo 13:50

Moi,minä oon osatyökyvyttömyyseläkkeellä,mutta en osaa kaikkiin kysymyksiin vastata,en enää muista,miten meni se työsopimusjuttu.Mutta jatkan siis entisessä työpaikassa.

Tietääkseni eläkkeen voi laittaa välillä "lepäämään",eli olla töissä normaalisti,jolloin eläkettä ei makseta.Tästä pitää varmaan olla eläkeyhtiöön yhteydessä.Minulla ei ole koskaan tänä 5 vuotena tullut mieleen palata kokopäiväiseksi...

Mielestäni ansiot ei minulla hirveesti tippuneet,koska veroprosentti on pienempi nyt kuin aiemmin.Ja lomat pyörii ihan niinkuin ennenkin,ne eivät lyhentyneet.

Minä en pystyisi edes olemaan töissä,jos minulla ei olisi tätä eläkettä.Ja ikää on 52 v.

Käyttäjä agora kirjoittanut 25.03.2015 klo 17:44

Kiitos viesteistänne.
Eniten minua askarruttaa se jos minulle myönnetään osatyökyvyttömyyseläke määräaikaiseksi, kun oletus nyt näyttää olevan se, että minä paranen kokonaan työkykyiseksi jonkun ajan päästä. Minä jatkaisin samassa työpaikassa mutta nyt sairauslomani ajaksi on palkattu uusi ihminen ja jos minä tulisin vaan osa-aikaiseksi, niin tämä uusikin ehkä haluaisi jatkaa osa-aikaisena. Miten minä voisin taas saada takaisin kokopäiväisen työpaikkani, jos osa-aikaeläkkeeni loppuisi?
Pelkällä osa-aikaisella palkalla en eläisi.

Eläkkeen voi panna ns. lepäämään mutta onko työantajan siihen suostuttava? Itsestäni tuntuu oudolta ajatus että voisin olla töissä osa-aikaisesti tai kokopäiväisesti vointini mukaan ja joku toinen eli tuuraajani saisi myös töitä sen mukaan mitä minä jaksan tehdä.

Olen jo sen verran vanha ettei minun omasta mielestäni kannata riskeeta kokopäiväistä työsuhdettani vaikka en tiedä milloin sitä olen kykenevä tekemään.
En tiedä mitä lääkäri sitten sanoo jos ilmoitan etten ala osa-aikaiseksi.