Kylmää!

Kylmää!

Käyttäjä poropeukalo aloittanut aikaan 17.02.2010 klo 14:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 17.02.2010 klo 14:26

Tähän ketjuun voi valittaa kaikki ne, jotka ovat saaneet tarpeekseen pakkasesta ja lumesta. 🙂 Ne, jotka vielä eivät ole saaneet tarpeekseen saavat toki myös kertoa, miten mukava ja ihana talvi on ollut.

Onhan se mukavaa kun on ollut oikein kunnon talvi, mutta kun asuu vanhassa omakotitalossa niin pakkaset on aiheuttanut omat ongelmansa. Nytkin paleltaa koko ajan. Lämmitystä ei voi rajattomasti laittaa isommalle, kun sähkölaskut on nytkin ihan poskettomat. Lumitöitä tehdessä on tosin hiki valunut. 😉

Käyttäjä Tiitiäinen kirjoittanut 17.02.2010 klo 15:18

Minulla on paksuturkkinen lapinkoira joka rakastaa talvea. Olen sitten alentanut sisälämpötilan +13 et sillä ei oo liian kuuma...tää taitaa olla jo outoa😳

Muuten naurattaa tämä suomalaisten ensin haikailu kuinka ihanaa on 😀 ja facebook on täynnä romanttisia hiihto ja luistelu ja lumienkelikuvia. Sitten alkaa marina kylmästä ja pimeästä 😀 😀

Mutta joo, itse tykkään jos vain aurinko paistaa.
En kyllä hiihda.

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 17.02.2010 klo 16:37

Kylmä kohtelee ihmisiä eri tavoin... Kivaa on silloin, jos harrastaa talviurheilulajeja, asuu hyvin lämmitetyssä talossa ja on terve. Kurjaa on silloin, jos paleltaa ja nenä valuu.

Molempia on tänä vuonna kokeiltu. Työpaikalla on ollut hirveän kylmää ja monet ovat hankkineet käsiinsä kynsikkäät. Flunssakin on koetellut. Toisaalta on saanut nauttia ihanista, raikkaista talvipäivistä ja pakastimen sulatus on ollut helppoa.

Talvivaatteita pitäisi jokaisella suomalaisella olla varastossa. Untuvatakki on ollut tarpeen, samoin lämpimät jalkineet.

Ja hei: ensi vuonna voi taas käydä niin, ettei talvea tulekaan, vaan pimeässä loskassa ryömitään monta kuukautta... Joten nautitaan nyt lumen valosta! 🙂

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 17.02.2010 klo 22:16

Heippa
En minäkään pidä talvesta, lumesta, pakkasesta mut suomessa kun ollaan niin on neljä vuodenaikaa ja nautitaan niistä. Suomi on upea maa kannattaa ajatella aina valosasti minä nyt esim ajattelen et kohta on kevät ja kesä kun jaksetaan muutama viikko elää eteenpäin. itse asutaan maalla ja on sikälie hyvä kun mökki lämpijää puulla niin ei silleen tunnu lämmitys laskussa. mut jos on kylmä niin kannattaa yhtä huonetta lämmittää reippaammin että ei palella vaikka makuuhuonetta ( minusta ei ole kiva herätä jos paleltaa ) Pakkasesta en todellakaan pidä. pakkanen vaikeuttaa ja hankaloittaa ihmeen paljon elämää mut jaksetaan viellä vähän aikaa niin sit aurinko paistaa ja sit nauretaan kauheesti.
Kivat talviterveiset sinne -22 pakkasastetta mietippä pakasmittaria ei ole helpoa silläkään tänä talvena.

Käyttäjä Palmu kirjoittanut 18.02.2010 klo 04:38

Asun kerrostalossa ja minulla on karmiventtiili ja korvausilmaventtiili lisäksi. Vaikka olen sulkenut molemmat tulee kylmää karmiventtiilistä. Varsinkin kovilla pakkasilla asunnossa palelen vaikka sisälämpömittari näyttäisi +22 ºC:ta.

Olen muuttanut asuntooni viime kesäkuussa. Talo on rakennettu 1927 ja siinä on uudet ikkunat, joten ikkunoista ei vedä ainakaan. Ongelma on kun ulkolämpötila lähenee -20 ºC:ta. Silloin pitää sisällä laittaa villasukat jalkaan ja muutenkin lämmintä päälle. Ilmeisesti pitää vaihtaa karmiventtiili uuteen, kun vanha vuotaa, vaikka on suljettu.

Minulle kovat pakkaset kyllä riittivät jo. Ulkoilen myös paljon kävellen ja kasvot ja nenä meinaavat jäätyä, kun pakkasta on -20 ºC:n paikkeilla. Lumi on kiva asia, sillä on valoisampaa ulkona ja muutenkin lumiset maisemat ovat kauniita. Asun isossa kaupungissa. Väilllä kävelyreitilläni kadut ovat auraamatta ja se ei ole kiva asia, sillä ei ole kiva rämpiä lumessa.
🙂🌻

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 19.02.2010 klo 13:34

Täytyy todeta, että joka vuodenajassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Enemmän mä tykkään kylmästä kuin kuumasta. Kylmälle voi tehdä jotain (vaikka juoksemalla paikallaan), kuumalle ei voi tehdä mitään kun riittävästi vaatteita poistaa. Kylmä suihku helpottaa vain hetkeksi. Kesällä on itikoita ja ötököitä... Yök.

Lumi on tehnyt maisemasta tosi kauniin ja valoisan. Nyt kun aurinko paistaa, on jo liian kirkasta. Itellä on aurinkolasit, koirat siristelee silmiään. Reppanat.

Tänä aamuna taas vaihteeksi vesi tuli niin huonosti, että oli kai vähällä ettei putki taas jäätynyt. Ainakin kolme kertaa on jo tänä talvena ollut putki jäässä. Alkaa vähän riittää. Pyykkiä ei voi pestä, kun vesiletkut on jäässä. Ensin pitäisi sulatella niitä puoli tuntia tukankuivaajalla. En viitsi. Kuljetaan sitten likaisissa vaatteissa.

Kunto on kyllä parantunut kun olen kävellyt koirien kanssa lumessa. Välillä ollaan juostu parinkymmenen asteen pakkasissa. Hullua touhua. Ai niin, hulluhan mä oonkin. 🙂🌻

Käyttäjä Tiitiäinen kirjoittanut 19.02.2010 klo 20:30

Minunkin koira rrrakastaa pakkasta ja tuiskua. Sen takia sitten ulkoiltua tuleekin. Ja tykkään kyllä ulkoilla kovassa pakkasessa ja auringonpaisteessa. Selviytymistaktiikka on kerrospukeutuminen, kun pohjavilla puuttuu 😋
Parhaimmillaan kaksi paria lämpökerrastoa, lämpösukat ja villasukat, alpakkasäärymistimet, kaksi pipoa ja kaulaliinaa sekä kunnon tuultapitävä kuorikerros. Ja tietty kahdet paksut lapaset 😀
Niillä mennään sitten jäällä useampi tunti eikä tunnu missään!

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 21.02.2010 klo 15:32

Kerrospukeutuminen on tosiaan ihan välttämätöntä. Mun kenkiin ei vain mahdu kaksia sukkia, höh. Tänään hoksasin ensimmäistä kertaa varustautua kahdella pipolla, kun tuuli kauheasti. Takaa tulevat autot pääsee ikävästi tosin yllättämään.